24 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

24 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Sahi Keriman Pp yılının bir ilkbahar gününde Belçikalım Spa şehrinde tarihi bir salonu dolduran binlerce kişi bir an- da ayağa kalktı ve avuçlarını patla- tırcasına alkışladı. Palmiyeli avant- scene 'de, büyük projektörlerden dö- Siyah saçlı, harikulade beyaz tenli ve iri siyah gözlü bir gençkız hafifçe eğilerek, kendisine yapılan bu büyük sevgi gösterisine mukabele etti. İri siyah gözlü kızın yüzü mahcubiyet, Sevinç ve heyecandan kızarmıştı. Kuliste bulunan dikkatli bir göz. genç kızın titremekte olduğunu far- kedebilirdi. Genç kızın adı Kerim an Halisti. Brükselde yapılan Dünya Güzellik Kraliçeliği yarışmasında ilk defa bir türk kızı olarak birinci seçiliyor ve "Dünya Güzeli" ünvanını kazanıyor- du. Bu birinciliğin ilk defa olarak bir türk kızına verilmesi o zamanki yankılar Zira avrupalılar, (bizim nkü Cumhuri- yetin ilân edilişinin üzerinden sade- ce 9 yıl geçmişti- bir güzellik yarış- masına katılacak kadar "medeni" se- viyeye ulaşmış olabileceğimize inan- iniyorlardı. Bu bakımdan, Türk Ka- dınını cumbaların ve kafeslerin ar- kasındaki haremlerde düşünen avru- palılar için, 1932 yılının Paris moda- sına göre giyinmiş bir genç türk kı- -nın bu yarışmaya katılması ve hakkı olan kraliçelik sıfatını kazan- ması hayli yadırgatıcı oldu. Bunun dışında, o zamanki türk efkârı umu- miyesini de düşünmek lâzımdır. Tür- kiyede ilk defa bir güzellik yarışma- lı tertip edilmesi ve bunun, Mene- mende atatürkçü öğretmen O Kubi- layın "Din elden gidiyor" avazeleriy- le katledilmesinden hemen sonraya tesadüf etmesi -veya ettirilmesi- ol- dukça manidardır. Zira, hilâfet ta- raftarları, şeriatçılar ve yobazların sinsice idare ederek teşkilâtlandırdı- $ı bir cereyan, türk kadınları ara- sında bir güzellik müsabakası açıl- masına şiddetle karşıydı. Bu yobaz- AKİS/30 şimdi ca homurtular, Keriman Halisin Dün- ya Güzeli seçilmesiyle susmadı, fa- kat sağduyulu türk efkârı umumiye- sinde itibar bulmadı. Bir türk kızı- nın Dünya Güzeli seçilmesi, tam ter- sine, gurur okşayıcı bir durum orta- ya çıkardı. Keriman Halisin bu başarısı üze- rine ilk tebrik Gazi Mustafa Kemal- den geldi. Keriman Halis, içinde si- tayişkâr iltifat "Reisicumhur imzalı telgrafı hayatinin en büyük hatırası olarak muhafaza etmekte- dir. Ayrıca, Gazi ustafa Kemal, Brüksel dönüsü, Keriman Halisi ka- bul etmiş ve kendisini alnından öpe- rek kutlamıştır. Kirin Halis 1915 yılında dünya- a geldi. Babası, bazı eski iş neredeler Hal hanlarında hâlâ kullanılmakta olsa "Hızır" Yangın söndürme cihazları- nın satıcısı merhum Halis o beydir. Çocukluğunu İstanbulda geçiren Ke- g müzikle ilgilenen Keriman Halis ha- nımın, baba tarafından, bestekâr merhum Muhlis Sabahattin pey ve Neveser Kökdeşle akrabalığı vardır. Yakınları, halen yaşlanmış olmasına rağmen, Keriman Halis hanımın son derece içli ve harikulade tatlı bir se- se sahip olduğunu söylemektedirler. Güzellik omüsabakasında birincilik kadar çok evlenme teklifinde bulu- nuldu. oSoyadı Kanunu çıkınca Atatürk, eski türk hakanlarının eş Keriman Halis Dünya Güzeli seçildikten sonra Cumbadan salona çıkan türk kadını