November 24, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 39

November 24, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 39

— Anlıyorum, yeni paltomu pek beğenmedin... Ama, sen beni gelecek yıl gör!.. Köy kadınına sorun çen yıl Ankarada birçok dernekler köy çalışmaları yaptılar. Bu dernek anna katılarak, birçok köylere gittim. Dernek üyeleri, tarım- cılar, doktorla ğitimcilerle işbirliği yapacak köye öğretim ve eğitim bakımından yardımcı olmaya çalışıyorlardı. Gerçi bu köyler, köy vasfını az çok kaybetmiş, büyük şehir komşusu köylerdi ama, dernek üye- leri her gittikleri yerde aynı olayı tespit ettiler: Köy kadınları, kendile- rine verilmek istenilen bir çok yeni bilgiye karşı ilgisiz kalıyor, sadece bir tek mesele üzerinde önemle duruyorlardı: Fazla çocuk sahibi olmamanın sırrına ermek.. Köy kadınları bunun öğrenilebilir birşey olduğuna inanı- yorlar, öğrenmek istiyorla rdı. Beş Yıllık Planda nüfus politikasına ve doğumun kontrolüne ayrılan geniş bölüm bazı çevrelerde, a Millet e. tartışmalara se- bep oldu. Yüzde yedi kalkınma hızının yüzde üç o olan nüfus artışı hızı tarafından yutulmasıyla bir zaruret halinde ortaya çıkan doğum kontrolü tartışması, yakın bir gelecekte, nüfusumuz artıp da bunun so- nuçlarıyla başbaşa kaldığı z0lii bugün Hindistanda olduğu gibi, artık bi- için lüks bir tartışma konusu olacak ve kaybettiğimiz zamana acı- yacağız. Doğumun kontrolü bir zarurettir. Asıl mesele, bunu fikir olarak derhal benimseyip, en iyi bir şekilde tatbik etme yolunu aramaktır. Öğ- retim yolu ile kontrolün, kültür seviyesi geri memleketlerde güç ke edileceği ork plânı, daha ilk m olumsuz bir hale sokar mektedir a bu, baltalamanın bir yoludur. Bence, İse olduğu, "ibi derhal ie planlaması öğretimine başlanmalıdır. Hem de gene İsveçte ol- gibi, bazı özel durumlarda, kürtaja müsaade edilmelidir. Bu, zaten il darak nsl la yapılıyor. Fakat doğum kontrolünün temeli, araç- ları ve ilaçlan ile, öğretimdir. Ben köy kadınının bunu, sandığımızdan çabuk, öğreneceğine inanıyo- rum. Çü ünkü bunu arzulama ktadır Çocuğa değer vermesini öğrenmiş, faz la çocuğun, zamansız çocuğun insan hakları denilen şeyi nasıl kökünden yok ettiğini yakından duymuş, görmüşt ür. Ağız tadıyla... EKŞİLİ KÖFTE Kış ve yaz sebzeleriyle yapılabi- linen bu çorba yanına bir de salata ilâve edildiği takdirde tam bir ye- mek yerine geçebilir. Malzeme: 1 Kilo yağsız dana kıyması -50 gr. Piri ınç 1 Baş soğan - 1 Lim 1 Yumurta - | Kök miz 1 Tane pırasa - Tane havu 100 gr. Yeşil fasulye - 2 Ufak kabak 250 gr. Ispanak - 4 Tane orta boy patates 2 Litresu -2 aa “li Vita yağı Tuz biber - Kurun büyücek bir tencereye konur ve kaynamaya bırakılır. Diğer ota- raftan bütün sebzeler gayet (ufak doğranarak kaynamakta olan suya ilâve edilir, Vita yağı ve biraz tuzla pişmeye bırakılır. Sebzeler kaynamakta iken kıy- manın içine soğan kuru nane ve pi- rinç, tuz, biber konur, iyice yoğrul- duktan sonra ufak ufak toparlak köfteler yapılarak hafif unlanmış bir tepsiye konur. Sebzeler pişmek üzere iken köf- teler de ilâve edilir ve yarım saat kadar kaynatılır. Sofraya (o verilme- den çorba kasesinin içine bir (o yu- murta kırılır, bir limonun suyu ve 3 ei su ile iyice çırpılır, çor- ba yavaş yavaş bu terbiyeye ilave edilir. ve servis yapılır. BATON SALE Malzeme: 150 gr. Un - 150 n İnce rendelen- miş gravyer peyn 150 gr. Sana - | Tutam tuz 3 yumurta sarısı U v yağ, peynir, tuz ve yumurta rıları ile hamur yapılır, iyice yoğ cm. uzunluğunda parçalara kesilerek orta hararetteki fırında 30 kika kadar pişirilir. Semra CONKER AKİS/39