24 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

24 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

az yu konuda önemli bir nokta da, memleketimizdeki nüfus artış hı- zının iktisadi kalkınma hızından sü- e te Bunun sonucu, şehi lerde işsizlik, gıda fiyatlarında yük- selme, gecekondu gibi bir takım me- seleler ortaya çıkmaktadır. Topluma ve aileye yük olan bu nüfus artışının kontrolünün yapılması bu bakımdan da şarttır. Teorik olarak faydalı (olduğu şüphesiz olan bu kontrol, memleke- timizde nasıl tatbik edilecektir? Do- gumun kontrolü, halkın genel kültür seviyesiyle oOoçok yakından ilgilidir. Bu sebepten, ilk yıllar içinde tatbi- katta güçlük çekilecektir. Her ley- den evvel, halkın genel kültür Şe yesinin (yükseltilmesi, mahcup ve muhafazakâr olan köylü kadınları, mıza bilmeleri bam: En minimal cinsi hayat o bilgilerinin o verilmesi şarttır. Burada, okumuş Türk kadı- nına ve kızına büyük bir görev düş- mektedir. Üniversitede okuyan genç kızlarımızın, Türk Kadınlar Birliği üyelerinin gruplar halinde ve bütün vatan sathında yapacakları gezilerde köylünün seviyesine inmeleri ve larla bu konuda konuşup bilgi verme leri lâzımdır. Doktor uzmanların ne- zaretinde açılacak kurslarda öğretim görecek diplomalı ebe ve hemşireler, Anadolunun dört bir köşesinde kuru- lacak danışma b görev ala- rak, kendilerine başvuracak kadın- ge lazımgelen bilgiyi Vermelidirler. nışma bürolarında verilecek iza- hat için hiç bir ücret de alınmamalı- dır. Bu arada, doğum kontrolünü tahdit eden kanunların da bir an ev- vel kaldırılması lâzımdır. ancı memleketlerde doğumun kontrolü hususunda bir çok metodlar kullanılmaktadır. li kısaca bahsetmekte fayda var Pratik birkaç metod Mptirasyon -âdet, ay hali- za- anlarını ve ovulasyonu gösteren takvimlere göre cinsi münasebetler- de bulunmak, sık kullanılan bir me- toddur. Tıbben, döllenme hâdisesi her cinsi a epi husule gel- memekte Döllenm. mla lanan ondört gün sonra Ta- hime düşmekte ve orada üç - dört gün kalmaktadır. İşte bu günler es- nasında vuku bulan cinsi münasebet- TIB Kimsesiz çocuklar ve bakıcıları Kontrolün zarureti meydanda lerde döllenme husule ogelmektedir. Bu ge erin GENİ münasebetler- de, rahim ulunmadığından dolayı, dölenme husule gelmeyecek ve anne de hâmile kalmayacaktır. Mi” zamanlarına en a- yarlanmış Vi 'u me düş- tüğü cünleri GÖNEN imei ya- pılarak doğumun kontrolü mümkün hale getirilebilir. Çok kullanılan bir usül olmasına rağmen aksamalar yüzünden müspet sonuç vermeyebilir. Bu sebepten dolayı e- min bir metod değildir. emin ve tatminkâr usül, va- Çal diafragmanların vaginal krem- lerle birlikte otatbikidir. £ Emniyeti yüzdeyüzdür. Bu diafragmalar Ame- rika ve Avrupada kullanılmakta o- lup, halen memleketimizde satışı ya- saktır. Beş Yıllık Kalkınma Progra- mı kabul edildikten sonra Türkiyeye ithali beklenmektedir. Dişi yumurta hücresinin -ovum'- un- teşekkülüne ilâçlarla mâni olmak son senelerde kullanılan bir usüldür. Doktor reçetesiyle verilen bazı hor- mon preparatları bu konuda kulla- ktadır. Bir çok doktorların bu ilâçların kullanılmasına taraftar ol- malarına, mukabil, bazı doktorlar da buna taraftar değildir. Tetkik edil- meğe muhtaç bir metoddur. Tatmin- kar olmayan prezervatifler de doğu- mun kontrolü konusunda kullanılmış ve iyi neticeler alınmıştır. Bu metodlarla doğum kontrolü- nün yapılabilmesi için halkın geniş çapta eğitim görmesine ihtiyaç var- dır. Kontrol kanunlaşsa dahi, bundan AKİS/33