24 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 37

24 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 37
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUSİKİ Konserler Başarılı resital rşamba akşamı İstasyon cadde- sindeki Konser Salonu, son bir kâç konserdekinin aksine, tıklım tık- lım doluydu. adar ki, sıraların arasına bile ilave sandalyalar konul- muştu. Böyle büyük ilgi birkez da- ha, mevsim başında orkestrayla bir konser veren harika çocuklarımızdan İdil Birete gösterilmişti. Ama onun bir özelliği vardı: İdil, doğduğu mem lekette pek az kalabiliyor, müzikse- verler onu pek seyrek dinlemek fir- sanma ulaşabiliyorlardı. Halbuki Su- an için durum başkaydı. O, bil- hi nk ralı müzikseverlerin hiç yabancısı olmadığı gibi, hemen bü- tün yurt köşelerine kadar kemanını dinletmeyi âdeta milli bir görev e- dinmiş, Cumhurbaşkanlığı orkestra- sının her yurt gezisine candan, istek- le katılmıştı İşte bu sanatçının resitaline ko- şanların çoğu bilet bulamadıkların- dan geri dönerken, tedbirli davranıp salona kapağı atabilenler ilk iş ola- rak aldıkları programın dolgunluğu memnunluk bilhassa bu salığı birçok dinleyiciyi hayâl kırık- lığına uğratmıştı. Suna Kan ise ilk başarısını her yönden dolgun prog- ramı sayesinde elde etti. Aslında re- sital için kısaca, ustalara yakışan bir eser secimi, hâkim ve şahsiyet dolu bir ifade, sanatı teknikle yoğur- Rüzgarlı Matbaa KİTAP MECMUA GAZETE VE HER TÜRLÜ BASKI VS DİZGİ İŞLERİ İÇİN EMRİNİZE AMADEDİR. Tel 106196 ANKARA (AKİS - 651) muş olgun bir çalış demek doğru olur Suna Kan, resitalin ilk yarısında bir Klâsik ve bir neo - klâsik devir örneğini sundu: Mozart'ın fa majör espri ve zarafet dolu bir , dinleyiciyi ilk notadanbe- ri büyüledi. Brahma'ın re minör ton- daki çok bilmen ve sevilen, form nünden "klâsik" ama ruh ve anlara yönünden alabildiğine * 'romantik" so natında genç sanatçının ifade gücü belki de konserdeki zirve noktasına erişt i. e kinci İ tecilere ayrılmıştı. Françaix adlarının leyiciler Usmanbaşı da li müzik" dinleyeceklerini oumdular. Ama çok kez olduğu gibi, sanat ki- şiliğinin örneğini diğer çağdaş beste cilerin eserlerinden alan, ilk bakışta bölüm tamamen çağdaş bes- Stravinski ve sırf orijinallik yaratmak Oo suretiyle şöhrete ulaşmak çabasında olan bir eserle karşılaştılar. Mamafih besteci, iddia sahibi. gösterebil- mek için rek Kl eserine "5 Çalışma” Simi op lışma", "etüd" kaşlı mı kullanıl mıştı acaba? "Modem müzikte milli ekol olmaz" iddiasının en güzel ceva bını yine resitalde Suna Kan verdi: Programının sonunda dinleyicilerinin ısrarlı gösterilerine dayanamayıp Be a Bartok'un "Rumen Halk Dansla- rı"nı çaldı! Bu parçanın dinleyiciler» den gördüğü yankı, modern kuralla- rı pek haklı olarak tercih eden, fa- kat bu toprakların ezgilerine bir tür lü rağbet göstermeyen bazı genç bes- tecilerimizi ne ka dar Ir uyarsa yeridir. bugünün cereyanlarını yakından iz- leyen bir " ya has titizlikle ve detaylara aynen uyarak çaldı. Piya- noda kendisine eşlik eden Ferhunde Erkinin çalışı iddiasız, fakat eşliği kusursuzdu. LL İPasr ai | (Basın A. 2548) — 640 AKİS/37

Bu sayıdan diğer sayfalar: