January 12, 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

January 12, 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Rauf Denktaş Ankarada Kardeş, cak kurulusu takip eden günlerde yeni bir patırtıya sebep olmamak i- çin türk cemaati bu konuda fazla 1s- rar etmemiştir. Nitekim hükmün al- tışar aylık temditleri suretiyle statü- ko muhafaza edilmiştir. Son temdit müddetinin 31 Aralıkta bitmesi ge- rekiyordu. Bu sebeple Kıbrıs Parla- mentosundaki türk milletvekilleri be- lediyelerin ayrılması ile ilgili bir ka- nun tasarısı hazırlayarak Meclise ge- tirdiler. Böylece iş lâftan sıyrılıp da hukuka intikal edince Makaryos dili- nin altındaki baklayı çıkardı.Önce Hükümette görüşülen tasarı ile ilgili olarak Makaryos Anayasa hükümle- ri arasında dahi olsa, belediyelerin ayrılmasını tasvip edemiyeceğini,.zi- fa bu konuda yepyeni bir fikri oldu- gunu söyledi. o Makaryosun Kararı Kıbrıstaki belediyeleri lâğvederek "Kalkınma bölgeleri" adı altında ye- ni bir teşkilât kurmaktır. o Böylece Makaryos, Kıbrıs Cumhuriyeti Ana- yasasının Belediyelerle alâkalı mad- desini Kalkınma Bölgeleri gibi bir i- sim değişikliğiyle hasıraltı etmiş ola- caktır. Makaryosun teklifine Kabine- deki üç türk Bakan şiddetle karşı koyduysa da ekseriyet ötekilerde ol- duğundan rumların yedi Bakanının tasvibiyle "Kalkınma Bölgeleri" ek- seriyetle kabul edildi. Ancak rumlar kardeş... meselenin böylece oldu bittiye geti- rilerek ; halledilemeyeceğini anladılar. Makaryos Ankaraya diğinde, bir görüşme sırasında Baş bakan İsmet İnönü kendisine, bir Bu- da heykelinin süküneti ama azmi i- çinde Kıbrıs Anayasasında hiç bir değişikliği asla kabul etmeyeceğimizi bildirdi. Papaz lâfı değiştirerek bu- nun tabii olduğunu söyledi, "Biz de, müzakeresiz olsun demiyoruz" diye adımım geri çekti. Aynı açıklama, Ankara tarafından Atinaya da yapıl- dı ve Atina bize hak verdi. Altta yapan çapanoğlu Makaryos, Anayasanın bu bizim için en esaslı noktasını bir kere söktü mü, ötekilerin çorap söküğü gibi gideceğini mükemmelen bilmek- tedir. Ortada Memurlar Meselesi, Kıbrıs Ordusu gibi meseleler vardır. Anayasaya göre türk memurların o- ranı rum memurların yüzde 30' u o- lacaktır. Halbuki 'bugün yüzde 15'i civarındadır. Kıbrıs Ordusunda türk- lerle rumların hangi birlik kademe- sinden itibaren beraber talim göre- cekleri henüz meçhuldür. Türkler bu- nun bölük, ramlar manga olmasını istemektedirler. Papaz, Kıbrısı Yu- nanistana ilhak etmekten çok Adayı rum ekseriyetin türk ekalliyet üze- YURTTA OLUP BİTENLER Perhiz ve Turşu Meclise bilgi ver- melidir! Bu gerçeğin altına herkes imzasını atar. şeyi (o öğrenmelidir! doğ tarafı o vardır. etin meseleleri o Mecliste şülmelidir! Muhakkak. Hükümet, İletvekilleri o s0- bimez ler de ek- seriyet bile ağlamazlarsa ve Meclis NİNEM Hükümet bu görevi yerine nasıl (o getire- Çarşamba günü "Bul gar (o Ataşemiliteri Demagojisi” ni alkışlayan ellerin sahipleri, Ö edildiği er- cliste o yoklar- Bulgar o Ataşemiliterinin o bu ellerin sahiplerinden daha bel- gili olmasında şaşılacak ne var? Adam her zaman görevi- nin o başında! Jütursuzluk, k Divanımın / ” an İnanılmaz Celsesinden i- Memleketin o ha- teşkil eden sayı- sız kanun bu umursamazlık yü- zünden si el yatıyor. un için, kanunla, bn Kalkınmaya veda etmek dır. Çalışmayan, lar! lâzım- geldiği yere bay- inde tam tasarruf yetkisine (o sahip bir memleket haline getirme sevda- sında görünmektedir. Ama şu anda herkesin anladığı, bir Anayasa tadili* ne katiyen rıza göstermeyeceğimiz- dir. Kıbrıs Heyeti, bu azimli tutum- dan dolayı son derece memnun kaldı. Ancak Kıbrıslıların bir de "Türkiye- nin yardımının artırılması"" nn vardır. Türkiye, görünüşe gö se- nede yaptığı 200 bin sterlinlik yar- dımı bir miktar arttıracaktır. Ancak türk azınlığın ekonomik sıkıntının neden ileri geldiğini anlamak üzere Ankara Kıbrısa bu yakınlarda Plân- lama Teşkilatından bazı uzmanlar gönderecekti*. AKİS/19