2 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

2 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER, lirtirse bu, millete bir ferahlık da verecek ve yeni bir ruh Yem e nı kolaylaştıracaktır. Hele buni yıpranmış Bskanlamı yerlerine de başardı tayinler yapılır- sa ve bir dinamizmle harekete geçi- lirse memleket başka manzara ala- bilecektir. Ancak, Y.T.P. bunun ye- -ine, yahut bunun yanma af işini de sokmaya kalkıştığı takdirde, (hele mühletten bahsederse bir çuval in- ci- o an berbat olacaktır. C.H.P. nin bunu kabul etmesine imkan yoktur. Koalisyonu devam ettirtmek için fe- dakârlığın bir haddi olduğu (fikri CHP. içinde gittikçe taraftar bul- maktadır. Bu had Rifat OÖçtenle haydi haydi aşılmıştır. Bunun yeni ilâve kaldıracak tarafı kalmamış- tr. Hele, halka bıkkınlık veren af işi temcit pilavı haline (o sokulursa C.H.P: Grupu mutlaka isyan ede- cektir. Bayram bitince.. ei içinde Hasan Dinçer ve m C.K.M.P. Grupu durumu sükü netle ve salim şekilde görmektedir. Bu yüzden, üç lider yüksek seviyede bir araya geldiklerinde CKMP. fayda lı bir uzlaştırıcı rol zırlanmaktadır. C.K. rında önemli olan, bir yandan kal- kınma çalışmalarını uygulamak, di- ğer taraftan Koalisyonu, Bakanları itibariyle is yapabilecek hale sok- maktır. Zira, öteki Grupların aksine, C.K.M.P. nin basiretli oOGrupundan yükselen itirazlar hep, Koalisyonun biç türlü tam randımanla çalışma- ması noktasında teksif olmaktadır. Grup, kendi Bakanlarından bazıları dahil, Ur takım Bakanlardan çok Şikâyetçidir ve bunların değiştiril- mesinde ısrar edecektir. Bu ısrara hak vermemenin imkânı yoktur. Din- çer toplantıda iki partnerini ölçülü ol maya ikna edebildiği (takdirde ve Y.T.P. siyasi yatırım sevdasını bi- rakıp memleketin politik (hayatını aftan uzaklaştırarak başka sahaya çekmeyi kabul ederse a ye- nı bir hızla devam edecekti Aksi halde, ciddi ve yani umumi seçimden başka çaresi bulunmaya- cak bir kriz Parlamentoyu bekliyor demektir. Aşirette kavga Bu hafta içinde A.Pli idarecilere, rastladıkları hemen herkes tara- fından sadece bir tek sual soruldu: — Alpaslan Ti sizin parti- ye Skorlu Doğru m AKİS/10 Alınan cevapların çeşidi, A.P. i- çinde bir araya gelmiş kutupların çeşidi kadar değişik oldu. Bale bun- ların arasına öyle cevaplar karıştı ki, en serinkanlı ve basiretli kimse- ler bile pusulayı şaşırdılar. Mesela Ragıp Gümüşpala şöyle dedi: — Böyle bir şeyin vukua gelme- si beklenemez. Türkeş, İhtilalin i- çinden gelen bir kişidir. A.P. teşki lâtında fazla sempati toplayacağı sanılmamaktadır. Üstelik, bize mü- dirmiştir, İhtilâl İdaresi onu devrin ilk Genel m Başkanı yapmış- ümü minsu (meselesi kararlaştırıldığı zaman, o öteki su- baylara emsal olmak üzere "kendi arzusuyla" tekaüde sevkedildiğinin ilânını tasvip etmiştir. Emekli oldu- ğunda, siyasi hayata atılırsa bunu cak daha sonraları, devrin idarecile- rinin taktik hatası yüzünden, ken- diyen Ragıp Gümüşpala -Orgeneral Ragıp Gümüşpala- 3. Orduya komuta etmekteydi, he- men o gün İhtilâle racaat da etmemiştir. disini eski Demokratların (başında Bilindiği gibi, Türkeş için "O (bulmuştur İhtilâlin içinden gelen bir kişidir" Bu yakın maziyi o hatırlayanlar, Gümüşpalanın Türkeşe "ihtilâlcilik" kusurunu bulmasını yadırgamadılar değil. Nitekim Genel Başkanın yar ver-i hası durumunu, Genel Sekre- 27 Mayıs günü katıldığını bil- Kim inanır? Af Kanunu daha katiyet kazanmadan, Parlâmentoda müzakeresi bit- meden, bütün tadil imkânları Parlâmento ekseriyetinin elimleyken Y. IT. P. bir tebliğ neşretti. Dedi ki: "Memleketin meselesi siyasi aftır, Y.T. P. onun peşindedir!" Sonra aynı Y. T. P., amansız rakibi A4. P. nin bu affı bir Genel Siyasi Af haline getirmek için verdiği takririn aleyhinde oy kullandı. Onun aleyhinde oy kullandı da -haydi, bunun "şe Tefini ona kaptırmak istemiyordu diyelim- kendisi aynı istikamette bir takrir mi verdit Yooo! İstediği Genel Siyasi Affin aleyhinde Mecliste oy kuttandı, "Genel Siyasi Af isterük!" diye beyanname yayınladı! İs- met Paşa ve C. H. P. bunu bir defa daha suratlarına paçavra gibi çarp- e Alican ve Y. T. P. nin ona bel bağlamı "Aklıevveller Gru- u”" bir defa daha, inanılmaz pişkinlikle tornistan edecekler, "Canım, bi öyle söylemedik! Biz demek istedik ki...* diye döneceklerdir. Sonra, Y. T. P. nin Adnan Menderesin oğlu veya Samet Ağaoğlunun kardeşi gibi muteber üyeleri tekrar ısrar ettiklerinde bu perişan siyasi teşekkül yeniden bir taleple ortaya çıkacaktır. Zira, 4. P. den farkı, aslında, memleketin gerçeklerini bitmek olan bu parti aklıselimini henüz tama- mile kaybetmiş değildir, ama büyük felâketi herkesi kandırabileceğine inanmaktır. Halbuki herkesi kandırabileceklerini hayal edenler, aslında herkes tarafından kandırılmaya en ziyade müsait kimselerdir. Y. T. P. yi herkesin iyi anlaması ve onu Alican - Feyzioğlu Tepiş- mesinin dışında “memleketin siyasi hayatında gerçekten rol ve söz sa- hibi bir teşekkül olarak görmesi lâzımdır. Y. T. P. eğer A4. P. olursa de- geri, kudreti, tesiri 4. P. nin çok altında olacaktır. 4. P. nin politikası, eski Demokrat vatandaşları kin, intikam duygularının bayrağı altında, af sloganıyla, İnönü İktidarına hiç bir şey yaptırtmadan onu yıprat- mak esası içinde birleştirmektir, O sahada A. P. ile yarışmak imkanı Y. T.P. nin elinde değildir. 4. P. o konuda Y. T. P. yi her saman ge- çecektir. O halde, savası başka sahaya nakletmek lâzımdır. Y. T. P. yi Gökayın görüşü kurtarır: Yani, "Biz A. P. değiliz, ama sizi bakin refa- ha, iyi günlere, hizmetlere kavuşturduk. Böyle ohmca, herkesi hapisten de kurtardk.. Artık, yeni bir devreye girdik. O halde, bırakın A4. P. yi, eski Demokratsanız, bizi tutun!." politikası. Ama, bu basit yol Y. T. P. de henüz herkes tarafından, hele kendini beğenmiş lider ve Rifat Öçten tertibi idea/ arkadaşları tarafından görülmüş, kabul edilmiş değildir. İhtilâl Hükümetinin ilk Maliye Bakam Ekrem Alican mali politi- kasıyla İhtilalin bir çuval incirini mahvetti. Y. T. P. nin ilk Genel Baş- kanı Ekrem Alicanın elimden bari bu zavallı parti bir an evvel "Ne kuş, ne deve" halinden kurtarılsa!.. ,