2 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

2 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. mecinde dediği gibi "Kalkınma Plâ- nı hazır, bunun geniş vergi imkân- larını sağlamış, dış finansmanını bul- muş bir Türkiye" geçen 14 ay için" de yaratılmıştır. Mesele, işte bu Tür- kiyeyi harekete geçirmektir. Bunun yolu da, İsmet' İnönünün bütün poli- tika lâflarına kulaklarını nu tutumu ve davranışıyla ispat et- mek zorundadır Zira şurası Bir gerçektir ki, şart- ların neticesi, bugün İsmet Paşa ne ile meşgulse Türkiye onunla meşgul- dür. İsmet Paşa, gene kendi tâbiriy- le, hulüs ile şu sualin cevabını kendi kendine, vermelidir: "Aylardır, o za- rarlı ilân ettiği kısır politika çekiş- melerinin üstüne çıkabilmiş midir? Çıkamadığı içindir ki bütün man- şetler politika çekişmelerine ( tahsis edilmiştir, çıkamadığı içindir ki bu manşetler ruhlara sıkıntı vermiştir» çıkamadığı içindir gi karamsar duy- gular su yüzünde Başbakanın, memleketin sağlam kuvvetleri arasında geçirdiği günler- den sonra başlayacak oOönümüzdeki yeni hafta, millet için bir miyar ola- caktır, Hükümet Tavşan dağa küsmüş.. Bayramın üçüncü günü kendisini evinde arayan gazetecilerle Ba- sın - Yayın ve Turizm Bakanı Ce- lal Tevfik Karasapan arasında şöy- le bir muhavere cereyan etti: '— Bayram Gazetesini okudunuz herhalde ? "— Okudum “— Ne dersiniz?" "— Edepsizligin birinci numara- Slerss Muhaverenin bu kısmında gaze- teciler birkaç saniye (odurakladılar. Onlardan ses gelmeyince Karasapan konuştu: : Bu eski. kabineler gibi de- gil.. Başbakan tutup kolundan, bir Bakanı atamaz.. Bu haber, peki doğru değil mi sizce ? ?" — Yok efendim.. İşkemben küb, resından atmış... — P ama.. Bayramdan son- ra ilerler Koalisyon hakkında bir toplantı yapacaklarmış?." AKİS/8 "— Yok efendim. Böyle bir şey olamaz.. Liderlerimiz bizimle bera- berdir.." Sonra iyi bayram temennileriy- le, Karasapana telefon eden teciler telefonu o kapadılar. Ama ö- bür uçtaki Bakanın hiç te rahat ol" madiğim sesinden ve kullandığı ke- limelerinden anladılar. Bahsedilen OoOBayram Oo Gazetesi, Bayramdan sonra Kabinede (o deği- şiktik olacağını yazmış ve değişe- cek Bakanların da adını vermişti. Gazeteye göre CH.P. den Çelikbaş- la Hatiboğlu, Y.T.P. den Mehmet İzmen, C.K.M.P. den de Celal Tev- fik Karasapan ve muhtemel Kemâl Yörük koltuklarını partilerinden arkadaşlarına bıraka- caklardır. lacaklar" dır. Nitekim, sayılan isimler arasın- da Rifat Öçtenin bulunmaması bu- nun en güzel delildir. Gerçekten de, memlekette hiç bir şeyin yapılmadığı havası bir takım başarısız Bakanların bazı esaslı mevkilere kapılanmış (o bulunmaları- nın neticesidir. Bunların bir kısmı nın dinamizmle alâkası yoktur, bir diğer kısmının "dinamizm"i sadece huzursuzluk konusudur. Gerçi, siyasi muvazene icabı Kabinede bir değişik lik kolay olmamaktadır. Her parti bu nu hemen bir prestij meselesi yap- maktadır. O. bakımdan, Bayramdan sonra Koalisyon Meselelerini görüş- mek üzere liderler toplandıkları tak- dirde müşterek bir kararla Bakan- lıklardaki Oo zaafların (o düzeltilmesi Koalisyon liderleri; Koalisyonun iki derdi Gazetenin verdiği haber, hiç asılsız değildir. Koalisyon Grupları, bü- tün siyasi meselelerin dışında, bir takım Bakanların şahsen verimsiz ve başarısız olduğu, onların yüzün- den işleri yürümediği inancındadır. Kendi Gruplarının oşimşeklerini en çok üzerlerine çekenler, Bayram Ga zetesinde isimleri geçen (o Bakanlar- dır. Bu bakımdan, Karasapanm "Başbakan tutup kolundan bir Ba- kanı atamaz" tesellisi biraz hamam- da türkü çağırmak gibidir. Zira Ba- kanlıkta değişiklik (o "tutup o kolun- dan atılmak" ise, değişecek Bakan- lar Başbakan tarafından değil, ken- di Gruplarınca "tutup kolundan atı- Dinçer - İnönü - Alican Bir çiçek iki böcek mümkün hale gelecektir Ancak bu, Koalisyonun "küçük dert"idir. Büyük dert Koalisyonun devamını, aslında, üç parti de istemektedir. Ancak. çok dürüst ve olgun davranan C.K.M.P. nin dışındaki iki parti, G. H. P. ile Y.T.P. arasında bir çekişme vardır ve bu çekişme C.H.P. de Turhan Feyzioğlu, Y.T.P. de Ekrem Alican tarafından Oo körüklenmektedir. Bu yüzden, liderler bir masanın başına oturduklarında, küçük derdi hallet" melerine sıra gelmeden büyük dert yüzünden Koalisyonun çözülmesi ih- timali hiç yok değildir Y.T.P. içinde, Alicanın basiret-