15 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

15 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

maddesine göre açılan müzakereler- de lehte ve aleyhte konuşulamamakta, Başkanlık bahis konusu (o milletvekili- ni dinledikten sonra oylamaya geç- mektedir. Ancak Keskin, böyle hareket etmedi. Nitekim itiraz sesleri CHP sı- ralarından yükselmeğe başladı. Fer- da Güley bir kere daha söz istedi. Başkan ne için söz istediğini sorunca Güley, İçtüzüğün 86. esi gere- ğince konuşmak istediğini (o bildirdi 86. madde milletvekiline divanı ikaz mahiyetinde "usul hakkında teme ve konuşma tanımaktadır. Baş- kan vermedi ve müzakerelerin (o 187. maddenin ahkâmı içinde cereyan et- mekte bulunduğunu ifade etti. Fa- kat Güley meramım kürsüden ifade- ye fırsat buldu. Güley ile Başkan ara- fakat akademik bir i. Güley, ken- rinin içtüzüğü çiğnediklerinden bah- setti. Ne çare ki sözü, Başkanın mü- samaha hudutlarını (o aştığından ke- sildi. Bundan sonra söz gene usul hakkında Coşkun Kırcaya verildi. Abesi müdafaa kırca, peşinen verilmiş obir hukuk dışı kararı müdafaa etmek duru- munda kaldığından o, nev-i şahsına münhasır âlimâne edasını pek sök- türemedi. Kırca, âdeta CHP Grupu a- dına konuştu ve Divan kararının ve- rinde olduğunu savundu. Meselenin esası şudur: Bir millet- vekili Meclis kürsüsünden bir tasım laflar etmiştir. Bu lâfları ettiği sıra- da Başkanlık o makamında bulunan zat içtüzük hükümlerini tatbik edece- maz olaylar cereyan etmiştir. Sonra, o celseye Başkanlık eden zat kalkmış, bu durumu Başkanlık Divanına gö- türmüş ve Divan da "kürsüde söz hür- riyetini âdeta ketmeder bir ceza ka- rarı almıştır. Halbuki İçtüzük hüküm- leri sarihtir ve Divanın böyle bir ka- rarla Genel Kurula gelmesine cevaz vermemektedir. İşte CHP li Kırca bunun aksini, âdeta İçtüzüğü inkâr edercesine savundu. o Tesir edemedi. Hattâ, Kırcanın konuştuğu celselerde hemen dalma olduğu gibi (o Mecliste haya birden değişti ve muhalefet bir kaya gibi birleşti. | Dâvaları, üstelik son. derece haklıydı. Bahis konusu o- lan kürsünün dokunulmazlığı idi. AP liler bu havadan istifade et- mekte gecikmediler. Sait Sina Yüce- soy adındaki milletvekiline sahip çık- maktan çekinenler bile, kürsü doku- Ferda Güley Ağıza tıkanan laf nulmazlığına osahip çıkmakta beis görmediler. Bu arada kulise de giriş- tiler. (Hemen bir takrir hazırladılar. Nevzat Şener, Osman Şahinoğlu, Sa- bahattin Savacı ve Ahmet Tahtakılıç ayrı ayrı, Cevat Yalçın ve Sabit Os- Avcı müştereken takrirler ver- diler. Takrirler Divanın talebinin red- dini. derpiş etmekteydi. Bu sırada Güley, bir kere daha söz almak imkânını elde etti ve meramı- nı anlatıncaya kadar akla karayı seç- uğ Güley, elinde (o İçtüzükle kürsüye çıktı ve evvelâ Başkanlık Divanının va zife ve selâhiyetlerini saydı. Bunla- rın içinde bir milletvekiline ceza ver- mek yoktu. Sonra, İçtüzüğün 188, maddesinin 3. fıkrasını okumağa baş- ladı. Bu sırada CHP sıralarında hoş- nutsuzluk sesleri başlamıştı. Paksüt, yerinde duramıyordu. o Kırca, sıralar arasında sinirli sinirli o geziniyordu. CHP liler Ferda Güleye kızıyorlardı. Ancak Güley meramını anlatınca kız- gınlığın boşuna olduğu anlaşıldı. Gü- ley Yücesoya verilen cezanın aleyhin- de değildi. Üstelik cezayı az bile bu- luyordu. oAncak Mecliste bir u- sulsüzlüğün yapılmasına razı değildi. Bu Divan, bu ceza ile Genel Kurula gelmeğe haklı değildi. Bu kürsünün dokunulmazlığı vardı. Başkan, Sait Sina Yücesoyun ko- nuşma isteyip istemediğini sordu, AP YURTTA OLUP BİTENLER sıraları birden karıştı. Grup yönetici- leri hemen ayağa fırladılar ve ba ARK ii — Takrirler var, evvelâ onları oy la Başkan Başkan şaşırdı ve: <— Peki" dedi. O sırada Yücesoy, yerinden bir kahraman edasıyla kalkmış ve kür- süye doğru yürümeye başlamıştı. AP liler adamı durdurdular ve Grup ida- recileri Yüoesoyu yolunu kestiler, konuşmasına mâni oldular. Başkan takrirleri okuttu. AP, YTP, MP., CKMP blok halinde müştereken red oyu kullandı. Bu arada bazı müs- takil milletvekilleri de ayni istika- mette oy kullandılar. CHP ise. Divan karan lehinde oy kullandı. e Başkan neticeyi ilân etti: 115 oya karşı 155 oy ile Sait Sina Yücesoy adındaki AP li a takbih cezasından kur- tutuyor Haftanın başındaki Salı günü Mec- liste yapılan oylama bir hususu bir kere daha belli etmiştir: Meclis kür- süsü dokunulmazlığı olan bir kürsü- dür ve oradan her milletvekili arzu ettiği gibi konuşabilir. Bu bir Salt Sina Yücesoy bile olsa ceza görmez. Asıl dikkati çeken nokta AP nin tutumudur. AP Kürsü dokunulmazlığı lehinde oy kullanmış ve bir milletve- kilini korumuştur. Acaba ayni AP - ki, 27 Mayısa bağlı olduğunu ilân etmiş- tir- Kürsü dokunulmazlığı zırhı ar- kasına gizlenen ve 27 Mayısa, 27 Ma- yısın temsilcilerine alenen hücum e€- den "Adalet Partili” ye karşı ne ta- vır takınacaktır AP nin Salt in Yücesoy adlı AP li hakkında alacağı karar bu partinin hüviyetine bir damga yerine geçecek- tir. Şu anda AP den ne bir ses, ne bir nefes vardır. C.H.P. Taze kan ÇHP. Genel Sekreter (o Yardımcım Prof. Turhan Feyzioğlu, haftanın başında bir AKİS muhabirine, top- lantısı biten C.H.P. Küçük Kurulta- yından bahisle şöyle dedi: "— Toplantılar son derece verimli olmuştur. Meselelerimizin derinine i- nilmiş ve Genel Merkezin fikirleriy- le Teşkilâtın fikirleri arasında tam bir mutabakat bulunduğu ortaya çık- mıştır. Bu bakımdan bu toplantılar devam etmelidir." Feyzioğlunu ziyadesiyle memnun €- den C.H.P. li başkanları (o toplantısı. AKİS/13