15 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

15 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan arım — Geçen haftanın sonlarında Pazar günü "Tür- kiye Ziraatçiler Cemiyeti" yöneticileri bir basın toplan- tısı yaparak basın mensuplarına, Türkiyenin tarım me- selelerini asalladılar ve bu konu ile ilgili olarak dilekler- de bulundular Basın toplantısında açıklanan dilekler başlıca şu ko- nularda toplanmaktadır: — Cemiyet yöneticilerine göre (nüfusunun > yüzde 701 tarımla meşgul olan Türkiyede, elde edilen ürün ÇOK defa yeterli olmamakta ve bu sebeple dış ülkelerden itha lat yapılmaktadır. Bunun nedenleri üzerinde önemle du- rulmalı ve sebepler araştırılmalıdır. Yöneticilere göre ta- rımsal ürünlerdeki yetersizliğin başlıca sebeplerini, ortak - çılık ve yarıcılık müesseselerinde aramak gerekir. Bu top- rağın kendilerine ait olmaması sebebiyle işe kendilerini vermemektedirler. Bu sebeple alınacak tedbirlerin başın- da toprak reformu gelmektedir, oprak reformunun olumlu sonuçlara ulaşabilme- si için, ortakçılık ve kiracılığın bir düzene bağlanması, üretim kooperatiflerinin kurulması ve tarımsal tesislerin vücuda getirilmesi gerekmektedir. — Tarım kazançlarından alman vergiler 1960 yılın- dan bu yana üçüncü defa olarak değiştirilmektedir. Bu kazançların vergilendirilmesi, kaçınılması imkânsız bir zaruret olmakla beraber uygulamada daha. etkili bir yol olan dönüm üzerinde vergilendirmeye gidilmelidir. Zira tarım kazançlarından alınmakta olan verginin muafiyet sınırları her yeni tasarıda biraz daha daralmaktadır. Bu- gün getirilmiş olan yeni tasarılar da beklenen geliri ve sosyal adaleti sağlamaktan uzak olduğuna göre muafiyet- ler ileride daha da daraltılacaktır. — Tarım alanında teknik elemana şiddetle ihtiyaç hissedilmektedir. Halen elde bulunan teknik eleman sa- yısı ancak 8 bini bulmaktadır. Oysa ihtiyaç- 40 bin civa- rındadır. Bu sebeple Ziraat Fakültesinin yanı sıra Yük- sek Tarım Okulları, tarım liseleri ve çiftçileri yetiştirmek üzere kurslar açılmalıdır. — Tütün Tarımı Kanunu en kısa bir zamanda çıka- rılmalıdır. Halen Bakanlar Kuruluna sunulmuş bulunan bu tasarı, Türkiye için son derece cazip bir döviz kaynağı olması sebebiyle tütün ekiminin müsbet bir istikamet al- masını sağlayacaktır. arım Şürası en kısa bir zamanda toplanarak, ta- imisal, meselelerin müzakeresini yapmalıdır. AKİS/4 Akisler İdare — Son günlerde İzmir basın çevrelerinde Em- niyet Müdürü Hüseyin Talu İzmirden alınacağına dair bir haber kulaktan kulağa fısıldanmaktadır. Görevine başladığından bu yana basın mensupları ile yıldızı bir türlü barışmayan Taluy, İzmirde genellikle mevkiine göre hatif kalan bir emniyet müdürü olarak kabul edilmektedir. Taluy iki ay içinde, başında bulun- duğu müdüriyete bağlı 30ü kadar personelin yerlerini de- giştirmiş ve bu arada CHP tiler üzerinde titizlikle dur- muştur. Tayinlerin en büyük özelliği, bir konuda ihtisas olan bir personelin hiç ilgisi olmadığı diğer bir sahaya naklidir. Meselâ gerçekten bir ihtisas işi olan ka- çakçılık masası şefi Yılmaz Çapın görevinden alınarak hiç alâkası olmadığı halde trafik şubesine verilmiş, mua- vini Naci Olgun ise bir karakola komiser olaray tayın TS Oysa Çapın. Time mecmuasının kapak konu- u olmuş ve kaçakçılık konusunda beynelmilel bir şöh- reti olan - Çapına İnterpol tarafından bir de takdirname verilmiştir bir (Komiserdir. İzmir Emniyet Müdürlüğü personeli arasında bir diğer alakasız tayin de 1. Şube Müdürü Şevket Çuhadarın, ihtisas kazanmış olduğu si- yasi tasımdan alınarak Karakol Şubesi Müdürlüğüne ge- tirilmiş olmasıdır. Buna karşılık, 27 Mayıstan sonra Hakkâriye tayin edilmiş bulunan eski Hırsızlık Masası Şefi de tekrar eski görevine getirilmiştir. Tütün — Ege ekici tütün . geçen haftanın or- talarında Perşembe günü Gümrük ve Tekel Bakanı Meh- met Yücelerin bir konuşmasıyla açıldı. Piyasada satışlar bir hafta içinde rekor seviyeye yük- selerek, 12 ilâ 14 lira baş fiyat üzerinden yapıldı. Haftanın ortalarında hemen hemen 70 milyon kilo tütün satılmış ve elde sadece kalitesiz tütünlerden 2 milyon kilo kal- mıştı. Bu arada beklenmiyen bir sürpriz de 1962 yılından elde kalan işlenmiş tütünlerin British - American Tobaco Firması tarafından satın alınması oldu. Firma 1 dolar 85 sent üzerinden, 35 milyon kilosu ekicilere ve 5 milyon kilo su da Tekele ait olmak üzere 40 milyon ton işlenmiş tütün aldı. Tütün satıcıları çevresinde kumpanyanın bu bek- lenmedik hareketi, Yunanistan tütünlerinin, bu yıl pek iyi kalitede olmadığı şeklinde yorumlandı. Meteoroloji —— Havaların beklenmedik şekilde 'bir- den bire soğuması bir çok çevrelerde endişeyle karşılan- dı. Bu konuda Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü