15 Şubat 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

15 Şubat 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İ ŞALE Mi Kanunlar Ağır aksak ir taraftan memleketin beş Bpian çerçevesinde kalkınmasını is- tiyoruz, öte yandan bu kalkınmanın tahakkukunda birinci derecede rol ayacak ekonomik ve malt kanun tasarılarının bir türlü Büyük Millet Meclisinde ML | kanunlaşma- sını osağlayamıyoruz. nunlar, bir-iki iL bir sürüdür ve hepsi de birbirinden önemlidir.. Tabii, başta İcra iflas Kanunu gelmektedir, 1 9 2 0 yılında Büyük Millet Meclisinde ka- buledilen,. 12 yıl sonra 1932de, sonra da 1940 da değişikliğe uğrayan kanun, hiç biri zaman ihtiyâcı karşılamamış, daima piyasa İhtiyaçlarına göre de- giştirilmesi istenmiştir. da defalarca belirtildiği için, tekrar tekrar üzerinde odurmaya lüzum ol- masa gerektir. Fakat şu kadarını be- lirttmekte fayda vardır ki, alacaklı- nın hakkını korumayı değil, daha zi- yade borçlunun vermemek gayesiyle tekevvün ettirdiği borcunu müdafaa etmeyi prensip olarak almış olan bir kanunun şimdiye kadar hukuk litera- türünde herhalde bu kadar zaman bir türlü yürürlükten kalkamadığı ne gö- rülmüş, ne de işitilmiş olsa gerek- tirk Herkes gider Mersine- landa bilhassa özel sektörün yapa- cağı yatırımları sağlayabilmek için, sermaye piyasasının teşekkülü gerek- tiği aşikârdır. Bunun için de Menkul Kiymetler ve Kambiyo Borsaları Ka- nununun tâdili gerekmektedir. Menkul Ankara; Kambiyo, Yeni Kanunun değiştirilmesi için ciddi çalışmalara, 1950 yılında başlanmış - tır. Yapılan bu teşebbüsten bir sonuç alınamayınca, bu sefer işi Il 9 5 6 -57 de toptandı tüccarlar heyeti ele aldı. Fa- kat ne' ne de M.B.K devrinde, tasannu!"- Ticaret Odası, Hükümetin ve Piya sanın kurulan o komisyonda rağmen bir türlü neticeye ulaşmak kaabil olamadı. Hâlâ da kolay kolay zaferin; elde edileceğine dair hiç bir emare mevcut değildir. Üniversite, İcra İflas Kanununun ne kadar sa- kat tarafları bulunduğu bu sütunlar- AKİS/20 usullere Müdürlüğü doğru Kıymetler ve Kambiyo Borsaları Ka- nunu.1929yılında çıkarılmış, 1946dan beri de değiştirilmesi için üzerinde çalışmalar ri Şimdi dü- şününüz, n kalkınmasında birinci derecede ll ayan bir ka- nunun çıkarılması için 17 yıldır ça- lışmalar oyapılagelmektedir!.. 17 yıl!.. Menkul Kymetler ve Kambiyo Borsaları Kanununun tâdili çalışma- ları başladığı zaman ilkokula giren bir öğrenci, şimdi Hukuk veya Siya- sal Bilgiler Fakültesi mezunu olarak bu tasarıyı tekrar inceleyecek komis- yonda üye olabilecek durumdadır. Ak lınız alabiliyor mu? Onyedi yılda yıkılan memleketler kalkınmış, nesiller işleri başka nesil- lere devretmişler, dünya yeni bir olmuş, biz bâlâ Menkül Kıy- metler ve Kambiyo Borsaları nunu tâdil edememişiz!.. Bu, olacak iş midir, allan aşkına? alkınma Plânının özel sektör hissesine düşen kısmının realize edi- lebilmesi için piyasaya çıkmış servet- lerin iş âlemine aktarılabilmesi, ancak Borsalar Kanununda yapılacak de- gişikliklerle kaabil olabilecektir. Kanun tasarısında (omevcut hüküm- lerden en önemlisi, sermayesi 1 mil- yon liradan yukarı şirketlerin ihraç edecekleri menkul kıymetlerin Bor- saya kaydedilmesi mecburiyetini ge- tirmesidir. Ayrıca, sermaye şirketle- rinin tahvil alıp satarken Borsadan geçirmeleri mecburiyeti de tasarıda yer almış bulunmaktadır. Böylece, ta- sarı kabul edilecek olursa, halkın ha- kiki fiyatları bilmesi imkân dahiline girecek. Borsa muamelelerine ilgi bir- denbire, görülmemiş şekilde artacak- tır. Ancak ,bütün bu "cak" ların sağ- lanabilmesi için, oonyedi yıldan beri tadiline çalışılan, beş tasarı hazırla- nan, altıncısı ise 4 , 5 yıldan bert resmi makamlarda i pinekleyen Kambiyo Borsası Kanununun yürürlüğe girmesi lâzımdır. Serbest malt müşavirlik Gene Plânın yürümesiyle ilgili ka- nun tasarılarından birisi de Serbest Mali Müşavirlik Kanun Tasarısıdır. 949 yılında ele alınan bu konu da ila- maşallah onbeş yıldır kuyrukluyıldız gibi dolaşıp durmaktadır. Il 9 4 9 yılın- dan sonra | 9 5 5 yılında tekrar ele alıı- nan, fakat Meclis devresi bittiği için kadük olan tasarı 1 9 5 8 yılında yeni- den hazırlanmaya başladı. Fakat ken- di haklarına tecavüz edildiği mülaha- zasıyla avukatlar tasarıyı baltaladı- lar. En nihayet 1962-63 yıllarında Vergi Reform Komisyonunda bu konu yeniden ele alındı, müstakil bir ka- ntin tasarısı hazırlandı, İşte 19 Tem- muz 1963'te Millet Meclisine gönderil- miş olan ve halen Meclis gündemin- de bulunan tasarı bu tasarıdır. Serbest mali müşavirlik MÜ€SSE- sesi kanunlaştığı takdirde, sermaye pi- yasasının teşekkülünde önemli rolü olacaktır Memleketimizde kuvvetli anonim şirketlerin (yokluğunun bir sebeb' de. hakem rolü oynayarak, sağ lam raporlar verecek elemanların bu-