22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Lider, yolculuğunun ilk merha- lelerinde yaptığı okonuşmalarda, üç aşağı beş yukarı, aynı şeyleri tek- rar eder görünmektedir. Bu konuş- malara nazaran, Hükümet, Kıbrıs konusunda AP nin irşatlarına uyma- mış, ileriyi «uyumuş» ve kabahatli düşmüştür. Memlekette (o bugüne kadar. Hükü- metin tutumu ( yüzünden, bir ihtilâl havası estirilmiş ve yine bu yüzden dış itibarımız sarsılmıştır. İç ve dış itibarı sağlamak için kuvvetli ekse- riyete dayanan bir hükümet kurul- ması gerekmektedir. Esas mesele Türkiyede birliği ve kardeşliği sağ- lamaktır. Bunun için Pala Paşanın mucizevi formülü, o «vatandaşın AP dışındaki partilere oy vermemesi ve bölünmeyi böylece önlemesi» dir. AP 1965 te muhakkak iktidara gelecek ve buna hiç kimse mâni olamıya- caktır! o AP, atatürkçüdür. o Çünkü milletvekillerinin Ooçoğunluğu 38 - 40 yaşları, arasındadır. Bir partinin atatürkçülüğüne bundan daha iyi delil mi olur?... Hiç, ama hiç zigzag yapmadan, AP olarak yola devam edilecektir. Vesaire... Bu zi ile birlikte eğlenceli olaylar da başlamış bulunmaktadır. 17 Mayıs gecesi oTokata gelen ve ertesi sabah bir sinemada konuşa- cağı ilân edilen Gümüspala, dinle- yici azlığı yüzünden bu işten vaz- geçti, daha sonra da ancak 150 - 200 kişilik bir topluluğa hitap etmek zorunda kaldı. Belki de bu durumun yarattığı kızgınlıktan olacak Pala Paşa burada dilinin kontrolünü iyi- ce kaybederek, Hükümet sorumlulu- gunu taşıyanlardan «zalimler» diye bahsetti ve onlara «tokat vurulma- s» lüzumunu belirtti. Ertesi günü, AP taraftarı Son Havadis gazetesi, Gümüşpalanın bu okonuşmayı «om binlerce Tokatlıya hitaben» yaptığı- nı iri başlıklarla ilân etti. Lider, bu minval üzere, hikmet- ler savurarak ulaştığı Çarşamba il- çesinde ise AP nin dimdik ayakta olduğunu, küçük partilerin AP etra- fında birleşmesi ogerektiğini (o söyle- dikten sonra —nedense— şu açıkla- mayı yaptı «— Ben bir seçim gezisine çık- madım!» Tokatta, CHP teşkilâtı ile kar- deşlik havası e çalıştığını lide- re ve Yâve hası (o Şinasi Osmaya anlatan AP li Belediye Başkanı Masrur oOGürgenç, halkın bu tide «imece» usulü ile yol yaptığını söy- leyince, oObüyük bir irkilme ile kar- şılaştı ve şaşırdı. İmece usulü çalış- maları büyük bir rahatlıkla «komü- nistlik» olarak adlandırmaktan milli bir sevk duvan politikacılardan Şi- nasi Osma, dayanamadı ve imecenin başarılı tatbikçisi AP li Belediye Başkan ına şu soruyu —safiyane— or «— Halkı böyle çalıştırmak için ne vaadediyörsunuz?» Belediye Başkanı, Osmaya, İme- ce çalışmasına katılanların herhangi bir gizli vaad ile hareket etmedikle - rini, sadece toplumsal menfâatlerini hisettikleri içki böyle ( yaptıklarını anlatabilmekte gerçekten büyük Zor- uk çekti! Tokatta lideri ve Yaveri hasını en az imece meselesi kadar hayrete dü- şüren bir başka olay daha cereyan etti: CHP İl Başkam Cevdet Aykan, Gümüşpalayı (oziyaret ederek, "hoş geldiniz" dedi!.. Ertesi gün Gümüşpala tantana ve debdebe ile Samsuna ayak bastı. Hâ- Iâ. CHP İl Başkanının kendisini zi- yaret etmesinin tesiri (altında bulu- nan lider Pala Paşa, burada - belki de bir CHP-AP koalisyonunu ümid e- derek - kardeşlikten, o birlikten bah- setti: ve sözü kuvvetli bir hükümete getirerek, bunun ancak kuvvetli bir ekseriyetle mümkün olabileceğini, ya- kında AP'nin bunu gerçekleştirebile- ceğini hassaten belirtti. Bu geziyi renklendiren AP tarafta- rı gazetelerden Zafer, ertesi gün, Gü- müşpalanın Samsuna muvasalatını anlatırken. "Adalet Partisi il binasını hıncahınç dolduran binlerce Samsun- lunun tezahüratı ile karşılandığını açıkladı. Ancak bu ifade şekli, duru- mu bilen tarafsız gazeteciler arasında esprilere yol açtı. Binlerce kişi ha- linde bir binaya sığabilmeleri müm- kün değildi. Zira Samsun AP İl Mer- kezi beş katlı bir hanın en üst katın- da ufak bir dairedir. Yeni İstanbul gazetesinde seçim tahmini Darı ambarında bir aç tavuk AKİS/16