22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİS'İN YAZI SERİSİ : 11 yunanlılar, e 1919 yıllarında kendilerine bir vatan temin menin çabası içinde (bulunuyorlardı. Bundan do- meselâ Selanik yahudilerinin Venizelos Hükümetiy- le aran iyi değildi. Buna rağmen, Büyük (Yunanistan için yunanlılar yahudi desteği de aramayı ihmâl et- mediler ve bunu satın aldılar. Bu, bugün olduğu gibi o gün de yunanlıların hiç bir silâhı ihmâl etmediklerinin ve dünyada Türkiye aleyhinde bir cereyan yaratmak için her şeyi yaptıklarının yeni bir delilim teşkil (Oetmekte- dir. Yahudiler, bilhassa İzmir yahudileri İzmirin yunan- lılar tarafından işgalinden hiç memnun olmadılar o ve hemen bunun aleyhinde vaziyet aldılar. Tıpkı tamirde- ki diğer levantenler ve italyanlar gibi.. Yahudilere bu tutumlarından dolayı yunanlılar o kadar kızdılar ki İz- mirin işgali günü çıkan karışıklıklardan dolayı en zi- yade onları suçladılar ve sorumlu diye onları teşhir et- tiler. Hele Selanik yahudileri de İzmir yahudilerinin ya- lımda yer alınca Venizelos ve yardımcılarının o tepesi fena halde attı. O tarihlerde Selânikte muazzam bir yahudi kolonisi yaşamaktaydı. oSelâniğin 200 binlik nüfusunun 90 bini, yani aşağı yukarı yarısı yahudiydi. 1917 'de o Selânikte büyük bir yangın çıktı ve şehrin bilhassa iş muhitlerini tamamile kül etti. Bu çevrelerde tabii yahudiler faali- yetteydi. ein a en fazla zararı onlar gördüler. 1919 'da bu yahudi kolonisinin Florentlno adındaki bir ilki Londradaki Siyonist kongreye (o giderken Corriere di Napoli adlı gazetenin bir temsilcisine bir de- meç verdi ve dedi ki: Yunanlılar, bizim Selânikteki ya- nan yerlerimizi tekrar inşa etmemize mâni olmaktadır- lar. Onun için Barış Konferansına başvuracağız, yunan- lıların bize zulüm yaptığını bildireceğiz ve Selâniğin ser- best şehir olmasını isteyeceğiz. Yunanlıların hakimiyet! alunda e reddediyoruz! gün sonra Selanik yahudilerinden bir başka heyet Parişteki Basın Evine başvurdu ve yunan hükü- metinin yangın sırasında kendilerine insanlık dışı mua- Adam Kandırıyorlar mele yaptığını söyledi. Yunan hükümeti taraf tutuyordu ve yahudileri ezip rumları kolluyordu Yunanlılar, Büyük Yunanistanı kurmak için bütün dünyaya ne kadar hakşinas, âdil, insancıl (olduklarını anlatmaya çalıştıkları sırada ortaya atılan bu iddialar üzerine adeta dehşete düştüler. Siyonist çevrelerin dün- yada ne kadar kuvvetli ve kudreti olduklarını biliyor- lardı. O bakımdan Venizelosun propaganda (omekanizması önce bu havayı dağıtmak için kolları sıvadı. Hazır mektuplar İlk gayrete gelen Yunanistanın meşhur Dışişleri Bakanı Politis oldu. Politis hemen, Siyonist hareketin Lond- ıadaki liderlerine uzun, tafsilâtlı, etraflı mektuplar yaz- dı ve Yunan Hükümetinin Selanik yahudilerine karşı ne kadar iyi, müşfik olduğunu anlatmaya çalıştı; Ayrı- ca dünyanın dört bir tarafındaki yunan elçilerine de talimat verildi ve bulundukları yerlerdeki yahudi lider- lerle temasa geçmeleri, durumu izah etmeleri istenildi. Diğer taraftan da Politis Altinâya, Selanik Valisine tali- mat verilmesini ve Selanik yahudilerinin elinden bu id- diaları reddeden yazılı kâğıtlar alınmasını tembih etti. Fakat yahudiler Yunanistan aleyhindeki propagan- dalarına devam ettiler. Fransız Siyonist (o Federasyonu, Floreritinonun şikâyetleri üzerine eski Londra Belediye Başkanı yahudi Marcus'e bir mektup yazarak durumu bildirdi ve kendisinden, Londraya gidecek olan Florenti- noya yardım etmesini istedi. Politis bunu haber aldı ve hemen, mukabil harekete geçmesi için Londradaki yunan elçisi Kaklamanosa talimat verdi. Bu talimat, yunanlıların nasıl çalıştıklarını ve hangi metodları kul- landıklarını göstermek bakımından hem ilgi çekicidir. Hem de eğlencelidir. Yunan Dışişleri Bakanı oLondra- daki elçisine, yakında orada açılacak olan siyonist kong reyi büyük bir dikkatle takip etmesi gerektiğini bildir- Midilli Trabzona yardım getiriyor AKİS 17/53