22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Ss İ Filmler Sturges'in zaferi J ohn Sturges'in rejisör olarak ilgi- yi ilk olarak üzerine çekişi, başrol- lerinde Spencer Tracy, Robert Ryan ve John Ericson'ın oynadıkları "Bad Day Black Rock - Şeref Madalya- sı" oldu. Michael Niall'ın ayni adlı roma- nından sinemaya aktarılan bu fim- de, Sturgrs, Amerika haritasmın or- talarında ve kum çölü arasında kay- bolmuş bir kasabaya savaşta kazan- dığı bir madalyayı tealin etmeye ge- len gözüpek ir memurla, "kahra- man"ı bir iç meseleden dolayı öldür- müş ve ortadan kaldırmış olan kusa- Brynner, Buchholz ve McOucen : NE M A nı kazanmış ünlü yazar Ernest He- mingway'in uzun hikâyesi "Old Man and the Sea - İhtiyar Balıkçıyı da LE egesiyie Sturges'e verdi- er. Gerçi, bu verişte "Şeref Madal- ri birlikte çalıştığı (o oyuncu Spencer Tracy'nin de rolü yok değil- di ama, Sturges, o ilk ilginç filminden sonra da birbiri arkasına adına gü- veni kaybettirmeyen filmler çevirmiş- İ; "Old Man and the Sea - İhtiyar Balıkçı", Sturges'in Oo filmografis'nde yarım başarılı bir film olarak yer al- dı. Yapımcıların o yanıldıkları nokta, bu tür filmi Sturges'in yerine mese- la John Huston gibi daha "ehil" bi- rine vermemeleriydi "Yedi Silâhşor" de .. hakkın da yedi tabancası vardır! balının çetin çekişmelerini hikâye e- nı kazanmış ünlü yazar Emest He- diyordu. o Savaştan sonra enikonu sağlam bir hikâyeye düşmemiş bir re- jisör için. "Bad Day at Black Rock - Şeref Madalyası", doğrusu iyi bir fir- sattı ve John Sturges de eline gecen bu fırsatı başarıyla kullanmasını bil- di iyi oyunculardan kurulmuş kadro- sunun yardımıyla o-kötü adamlarda Ernest Borgnine e Marvin ve Ro- bert Ryan gibi ustalar vardı- hika- yeyi, gerçekçi ir görüş açısından yansıttı ve birdenbire Hollywood için önemsenen rejisörler (ooarasına girdi, öyle ki, 1958 yılında, Nobel armaga- AKİS/32 Western'lere dönüş İhtiyar ( Balıkçı'dan sonra. John Sturges, kendisi için daha emin. daha sağlam bir tür olan western'le- re, kovboy filmlerine döndü. "Back- lash-Kamçı Devri", o"Gunfight an the O. K. Corral- İntikam Düellosu" ve "The Law and Jack wade - Kanun- dan Kaçılmaz", hem denenmiş, nem de başarıya erişmiş filmlerdi. Üstelik, Western okulu ustaları (oyavaş yavaş alandan çekiliyorlar, yerlerini doldu- non güçte gençlerden kimse de çık- ordu. william A. Wellman, Jonn Ford, Howard Hawks ve Henry Hat- haway yaşlanmışlardı izlerini süren. bir tek Anthony Mann vardı. Ele a- vuca sığmayan, hırçın Robert Aldrich kâh Avrupaya geçiyor, kâh Hollywo- od'a dönerek çeşitli türler arasında western'lere dönüyordu. John Sturges, yürüyeceği yolu seç- ti ve westem'lere geçti. "The Magnificent li - Yedi Silahşor”, bu seçme soni Stur- ges'in bütün hızını dindirdiği bir wes- tern filmidir. Kurusava ile Sturges "Yedi Silahşor”, ünlü japon rejisö- rü Akira Kurusawa'nın 1954 Ve- nedik film festivalinde birinci gümüş aslan armağanını kazanan filmi "Sic- hinin no Samurai - Yedi Samuray"i tun bir ikinci yeniden yapımı ve wes- tern'lere aktarılmışıdır. Başkalarının, hele usta bir sine- macının yaptığının o ikinci bir defa yeniden yapımına girişmek, sinemacı için her zaman iyi sonuçlar vermez. Meselâ Stemberg'in ilk "Mavi Me- lek"indeki eleştirici tutumu ile esp- ri, Dmytryk'in ikinci "Mavi lış esprisi ile taban tabana zıttır. Eldeki japon hikâyesinin senaryo- seçilmiştir ki, yola çıkışta ilk isabet buradan kaydedilmektedir. Araların- Kurusawa'nın, filmi denemek istemektedirler. Nedenlerini pek açıklamadan yok- (Eli Wallach) ile çetesinden kendile- rini kurtarması için köylüler bir «ra- ya gelirler Ve aralarından seçtikleri temsilcileri sınırdan geçirterek yakın- lardaki bir amerikan O kasabasından gözüpek. attığını vurur soyundan ve- di silahşoru kiralarlar. Temsilcilerle birlikte köye gelen bu yedi kiralık ta- banca, Calvera ve adamlarına karşı şiddetli bir savaş açarlar ve araların- dan dördünün ölmesine karşılık, işle- rini bitirirler ve sağ kalanlardan 'ki- şi de geldikleri gibi yine eski uygun- suz, serüvenci hayatlarına dönerler, Bu kadar kısa bir hikâyeyi, senar- ocu (oORobert Williams ve Sturges. 128 dakika boyunca, hiç kesmeden büyük bir rahatlıkla an- latmaktadırlar. Sinemanın ana kural- larına sıkısıkıya bağlı yazar ve iü ana mekânı - yani olayın büt nüyle geçeceği Köyü - ve Oo melinim insanlarını (o-yani köylüleri - tanıt- maktadırlar. Sonra haydut Calvera çıkagelmektedir. o Yalnız, arada güme