22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

arada Dr. Belleli, aynı e ii Chronicle'a bir makale koydurtmaya çalışaca Politis bu telgrafa hemen şu ye gönderdi "Belleül'nin İzmire gitmek teklifini kabul ediyoruz. Size, yol parası ile münasip göreceğiniz bir bedeli basın bürosunun masraflarından ödemeniz için yetki verilmiş- tir. Hareketinden tamirdeki yüksek komiserimizi ve Âti- nayı haberdar etmenizi rica ederim. Buna rağmen Belleli'nin seyahati bir çok (defalar tehire uğramıştır ve en sonda da yapılamamıştır. o Zira açıkgöz yahudi, kendisine sipariş ettiği bizans tarihi ki- tabı yüzünden Kakiamanos ile kavga etmiştir. Kaldamariös Belleli'ye 14. ve 15. asırların bizânsına ait, Üç Grek Karakteri adını taşıyacak küçük bir kitap ısmarlamıştır. Kitap ingilizce olacaktır ve kültür yoluy- la propaganda faslına girecektir. Belleili kitaba başlama- dan eserin yüz sayfayı geçmeyeceğini, elli günde bitirile- ceğini bildirmiş, sayfa başına yarım sterlin oi Kakiamanos bu teklifleri kabul etmiş, ancak Noelden önce hazır olması a zira aksi ohalde hiç bir işe yaramayacağını bildirmiştir. Açıkgöz yahudi daha fazla para kazanmak hevesiy- le kitabi 200 sayfa olarak hazırlamış, içine 25 tane resim ilâve, etmiş ve Noelde değil, ancak müteakip yaz içinde tamamlamıştır. Kitabı basacak naşir Kaklamanosa (500 sterlinlik bir fatura gönderince elçinin tepesi büsbütün etmiştir. Bunun üzerine yunan elçisi ile yahudi adamı arasında bir kavga başlamıştır. Belleli hemen şantaja başvurmuş ve eğer kitabı basılmazsa İzmire gitmeyece- ğini bildirmiştir. Ama asıl komik olan sebep, İzmir ya- hudilerine yunanlıların ne kadar âdil ve yahudilere kar şı müşfik olduklarım anlatmak için gidecek olan o Bel- leli'nin oO("Nasıl giderim? Baksanıza, yahudi olduğum için bana nasıl bir muameleyi reva görüyorlar!." tarzın- daki sözleridir. Kakiamanos buna rağmen kitabın basılmasını kabul etmemiştir. Zira yahudiye 60 sterlin vermek üzere pa- zarlık yapmışken kendisinden 500 sterlin istenmesi elçi- yi çok kızdırmış ve şantaja boyun eğmemiştir. Balle-i de dediğini yapmış ve İzmire gitmemekte israr etmiştir. Neticede propaganda seyahati iptal edilmiştir. Mamafih elçi ile yahudi bir süre dargın kaldıktan sonra 1920' lerde tekrar barışmışlardır ve Yunanistan yahudi o çevrelerin- deki kampanyası için Belleli'den faydalanmıştır. Belleli, Plorentino, Sayas.. Yunanistanın dünya u- mumi efkârını Türkiye ve türkler aleyhine çevirmek için kullandığı silâhlardan üçü bu mümtaz yahudilerdir: Yu- nanistan kullandığı adamların ciğerinin iki para etme- diğini bile bile bunların hizmetini satın almış veya bun- ları kendisine hizmete mecbur etmiştir . , yunanlıların Büyük Yunanistan hülyalarını ger- ekle Mik için hiç bir şeyden fütur etmediklerini, dün attıkları imza ugün inkâr edebildiklerini ve en süfli kimselerle işbirliği yapabildiklerini tekrar ispat etmek- tedir. Topçu talebesi İsmet Paşa ve arkadaşları KİS 20/56