22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TİYATRO Turneler Paris yolunda Devlet Tiyatrosunun bu yıl, Pariste- ki Milletler Tiyatrosu faaliyetine ka- tılması kesinleşmiştir. Bu konuda haf- talarca önce Milletler Tiyatrosu Genel Müdürlüğüyle Ankara Devlet Tiyatrosu İkinci Gece" sinin oynanması karar- laşmıştı. Bununla beraber iyi haber alan çevreler, bazı idari sebepler, ö- zellikle hemen her Devlet Tiyatrosu mensubunun Paris turnesine katılmak için Genel Müdürden ricada bulun- ması yüzünden bu turneden vazgeçil- mesi tehlikesinin birkaç defa başgös- terdiğini bilmektedirler. Geçen hafta içinde, nihayet bu tehlike önlenmiş ve oyunun yeni rol dağıtımı açıklanarak provalara başla- nılmıştır. “On İkinci Gece"nin yeni rol dağıtımında vazife almış olan sa- natçılar şunlardır : Kerim Afşar (Orsine), Ümran Uz- man (Sebastian), Coşkun Orhan (An- tanta), Nihat Akçan (Bir gemi kap- tanı). Tekin Akmansoy (Valentino). Şeref Gürsoy (Curio). Salih Canar (Sir Toby Ayvagöbek), Ertcuğrul İlgin (Sir Andrew Safransurat), o Cüneyt Gökçer (Malbelie), Şahap Akalın (Fa- bien), Bozkurt Kuruç (Soytarı Feste). Nur Bartu (Bir papaz), Ayten Kaç- maz (Olivia), Çiğdem Selışık (Viola), Muazzez Kurdoğlu (Mary), Esin A£ şar. Sunay Artuk, Tugay Aktüre ve Oytun Sanal (Pajlar). "On İkincil Gece" nin dekor ve kos- tümlerini Turgut Zaim çizmiştir. Bu dekor ve kostümler 22 Mayısta Akde- niz vapuru ile Marsilya üzerinden Pa- rise gönderilecektir. On sandık içinde yola çıkarılacak dekor ve kostümler beş ton ağırlığındadır Devlet Tiyatrosu, o sanatçılardan başka 11 teknisyenini de Paris temsil- leri için göndermektedir. Bunlar Tek- nik Müdür Refik Eren ile, dekoratör Turgut Zaim, suflör Hikmet Orhan. kondüit Cemal Göksel, ışık uzmanı Nuri Özakyol ve üç atelye şefi ile 2 makinist, terzihane şefi Sabiha Er- doğdu ve perukacıdır. Paris turnesinin organizasyon işle- rini düzenlemekle ve basın sözcülüğü ile görevlendirilmiş olan Genel Sek- reter Lütfi Ay, gerekli hazırlıkları yerinde yapmak üzere geçen hafta Parise hareket etmtiştir. AKİS/30 Oyun : "Yedinci Li oyun 3 perde. Yazan : Çetin Al : Devlet m, (Üçüncü Tiyatro). Dekor - Kostüm : Seza Altındağ. Işık * Ertekin Kulan - Hikmet Peker. Konu : "Yedinci Köpek" temsiline ait olarak koyduğumuz resmin altında- Ki latince atalarsözü, oyunun temasını vermektedir: "İnsan, insanın kurdu- dur". Buradaki kurtlar, önemli bir keşifte bulunmak, her yıl yüzbinlerce in- sanın canını kurtaracak bir buluşu gerçekleştirmek için çalışan bir doktora kancayı takan, onu idam sehpasına kadar götüren kendi benzerleridir. Buna toplum, yahut çevre de diyebiliriz. (tanıyanlar: Hâşim Hekimoğlu (Bakkal Hüseyin Efendi), Haydar Ozan- soy (Hilmi Efendi), Sadrettin Kılıç (Barmen ve İbo), Ümit Kiper (Oya), Oytun Sanal (Atilla), Önder Alkım (Osman), Erhan Ülkü (Müzgân), Faize Özbolhan (Kocakarı). Meliha Ârs (Zerrin). Zafer Ergin (Cemil Bey), Suat Taşer (Doktor). Beğendiğim : Yazarın, yurdumuz için üzerinde durulması gereken önemli bir sorunu, fikir oyunlarının kuruluğuna ve didaktizmine düşmeden, çekici bir olay, modem bir oyun yapısı içinde, akıcı, cesaretli bir dille sahneye çı- karmış olması. Mahir Canovanın, döner sahneden faydalanan, çok mekânlı sahne düzeni. Seza Altındağın - "tek eksiği, yerli havayı pek duyuramıyan - güzel dekorları. Oyunun kahramanı olduğu halde ancak son perdede görü- nen Doktor'da Suat Taşerin ağırbaşlı, ölçülü oyunu. Oya'da ilk rolünde dik- kati çekmeği başaran, Ümit Kiperin verdiği umut. Zerrin'de Meliha Arsın. Cemil Beyde Zafer Erginin, hele Bakkal Hüseyin Efendi ile Hilmi Efendi'de Hasim Hekimoğlu - Haydar Ozansoy düosunun başarılı kompozisyonları. Beğenemediğim : Sahneye koyucunun, seyirciyi güldürme yoluyla ilgilen- dirmek için ,her çareye başvurmakla -hele mahkeme sahnesinde- gereksiz aşırılıklara düşmüş olması. Yerli bir oyunda, kılık kıyafetleri kendi törele- rimize uygun olması gereken, ağırceza yargıçlarına, savcıya İngiliz yargıç- ları gibi perukalar giydirmiş olması... Sadrettin Kılıçın, oynadığı her iki rolde de, yaratıcı gayretten yoksun, isabetli bir ifadeye kavuşamamış, renk- SİZ Me u. So : Çetin e ii kadar yazdıklarının en iyis, toplumumuz için. Pp faydalı bir o Naciye FEVZİ Şehir Tiyatrosunda "7. Köpek" 'Homo homini lupus"