22 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL Kadın Bir madalya töre İsmet İnönü, heyecandan boncuk boncuk terleyen kır saçlı, zeki ba- kışlı, orta yaşlı kadına, altın madal- yayı takmadan önce: — Çok şerefli bir vazife yapaca- gım" diye konuştu. Olay geride bıraktığımız hafta i- çinde, Türkiyenin I numaralı derneği Yardımsevenlerin Adakale sokağında- ve ilçeden gelen 150 delege ile yıllık kongre yapılıyordu. Kır saçlı, heyecanlı kadın Yardrm- sevenler Derneği Genel Başkanı Dr. Mediha Eldemdi. O gün arkadaşları onun Yardımsevenler Derneğindeki 96 yıllık hizmetini kutluyorlardı. Bu- -un için bir altın madalya hazırlan- mış ve Başbakan İnönüden bu madal- yayı Mediha Eldeme takması rica e- dilmişti. Dr. Bidem, bütün bunları son dakikada öğrendi. Fazla heyecanı ca bu müesseseye hizmet eden değer- li üye" deyimini kullanmıştı. Dr. Eldem. gözlerinin, tutulamaya- cak kadar yaşlandığını o hissetti. 26 yıl, o anda, birden kafasında canla- mivermişti: — Bu madalya yalnız benim değil. onu arkadaşlarımın namına da alıyo- rum" dedi. 96 yıla sığan başarı Memleketimizde "emek Oo mukabili yardım" prensipini yayan Yar- dımsevenler o Derneği o gün tam 3 yaşına basıyordu. Kongreden sonra a- çılan fevkalade bir sergide ise, bütün şubelerden gelmiş elişleri, nakış ve di- kiş işleri teşhir ediliyordu. o Günlük pratik, çok modern ve şık, küçük ta- kımlar yanında ağırları, fevkalâde güzel işli yatak takımları da vardı. Üstelik herşey çok ucuzdu. Bir anda satış başladı. Güzel elişlerinin birço- ğu rehabilitasyon merkezlerinde ve- ya elerde, bazan yerlerinden bile kalkamıyan hastalar tarafından ya- pılmıştı. Emek mukabili yardım, psikolojik yönden de gerçekten çok yararlı ol- maktadır AEİSER HAYAT İnönü ve Mediha Eldem Sürpriz Dernekler Bir misafir Geride bıraktığımız hafta içinde il- ginç bir toplantı da Balin Otelin roofunda yapıldı. Birkaç aydır mem- leketimizde bulunan ve türk kadını ü- zerinde bir inceleme hazırlamak üze- re köyde ve kentte dolaşan Amerikan Kadın Seçmenler Derneği üyesi' Mrs. Leonard wright, hiçbir partiyi teklemeden, kadının memleket mese- leleriyle uğraşıp, oyunu bilerek ve ye- rinde kullanmasını Oo sağlamak ama- cıyla çalışan derneğinin faaliyet sis- temini ve Amerikada kadının oy hak- kını kazandığı 1921 denberi ve bun- dan ewvel siyasi hakkın kazanılması yolunda yapılan mücadeleyi anlattı. Mrs. wright'ın dernek faaliyetleri yanında Önemli vazifeleri vardır: Mrs. Wright, Şikagoda Dış Münasebetler Meclisi Başkam olduktan sonra Ulus- lararası Eğitim Enstitüsü (o direktörü olmuştur. Halen, Fullbright gibi, burs meseleleri üzerinde ödevlidir. Kendi- si Amerikan, hükümeti tarafından Paris, Meksiko ve Beyruttaki Unesco konferanslarına, o(.Romadaki (dünya sağlık kongresine. Peru-Amerika kı- talararası konferansına delege olarak yollanmıştır. Fransız ve Alman hü- kümetleri; uluslararası anlaşmalar ü- zerindeki çalışmaları için Mrs. wri- ght'e şeref payesi vermişlerdir. Balin Otelindeki toplantıyı üniver- siteli Kadınlar Demeği tertiplemişti. Konuşmanın metni Lemis Akurgal ta- rafından tercüme edildi. Üniversiteli kadınlar, Oo hiçbir partiyi tutmadan, memleketi doğru istikametlerde oy kullanmaya ( alıştıran ve ' memleket menfaatlerini Ön plâna alan Seçmen Kadınlar oODerneğinin çalışmalarını büyük bir ilgi ile izliyorlardı. Mrs. wright bir noktanın daha ü- zerinde durdu ve Amerikada. çok ge- niş bir tekilde yayılmış olan bu der-