7 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

7 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİ HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Sv : 11, 7 Ağustos 1964 Sayı: 529 Cilt: XXX KIBRIS OLAYLARI Başbakan İnönü İstanbul dönüşü Ankara garında karşılanıyor Kısa süren tatil sonu Millet "Havası yok" rpürkiyede uzun yıllardan beri iki de- fa, milletçe bir büyük değişikliğin arefesinde bulunulduğu intibaı uyan- mıştır. Bunların ikisi de son derece ö- nemli iki hadiseyi takip etmiştir: 14 Mayıs 1930'de CHP'nin yerine iktida- ra DP'nin geçmesi ve 27 Mayısta DP nin işbaşından uzaklaştırılması. Fakat her iki seferde hayâller uzun sürme- miştir. DP memlekete bir yenilik ge- tirmiştir, fakat bu yenilik maksatlı i- darecilerin elinde Türkiye için bir ka- zanç değil kayıp teşkil etmiştir. 27 Mayısta yanan ışıkların ömrü ise, tesir bakımından değil ama parlaklık bakı- mından daha da kısa ömürlü olmuş- tur. 1961 sonrası idaresinin memleket AKİS /6 havasına bir canlılık, taze kan, cevva- liyet ve hareket getirdiğini iddia et- menin imkânı yoktur. Bunun yerine "Derinden sessiz git" politikası devlet hayatının parolası yerine (o geçmiştir. Halbuki bugün Türkiyede, gidişin bi- raz daha su seviyesinden ve biraz da- ha, gürültülü olmasında zaruret var- dır. XX. Asrın ikinci yarısında mem- leket idaresi sadece siyaset değil, bü- yük nisbette psikoloji meselesidir de ve insanları harekete geçirilmemiş yer lerde başarı kazanılması mümkün ol- mamaktadır. İkinci Dünya Harbinden sonra bir yandan İngiltere, diğer ta- raftan Almanya böyle bir havanın ya- ratılmasıyla yaralarını sarmışlardır. Sosyalist memleketlerde toplumun kal- kınması propagandası ve resmi "şevk verme gayretleri" her faaliyetin üstün- dedir. Bütün memleketler içinde bel- ki sadece Fransadır ki "hiç bir şey ya- pılamıyormuş" teraneleri arasında sa- pasağlam bir ekonomiye ve büyük re- faha kavuşmuştur. Ama Fransanın "a- na unsur" olarak nelere sahip olduğu- nu bilmek onu taklide okalkışmamak için başlıca sebeptir. Kaldı ki oGeneral de Gaulle de, başka bir e mia bir yenilik, bir taze ruh, üklük hissi getir- miştir ve bütün. politikacılara karşı "Büyük Charles"in her referandumda halkın güvenini sağlaması bunun ne- ticesidir. Kıbrıs işinin başımıza çıkışı sadece iktisadi ve sosyal sahada plânlamanın kâfi gelmediğinin delilini teşkil etmiş- tir. Türkiyeyi mânevi sahada harekete getirmenin plânlan yapılıp o taraf iş-