21 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

21 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURTTA OLUP BİTENLER A. P. Sahibinin sesi Kalabalık salon ter kokuyordu. De- legelerin çoğu Çanakkalede yılın en sıcak gününün yaşandığında ittifak halindeydiler. Sinema salonundaki sı- raların On kısımlarına yerleşmiş olan milletvekili ve Senatörler İ6e delegelere hoş görünmek endişesi ile ceketlerini çıkarmamışlar, fakat kravatlarını gev- şetmişlerdi. Ege kongreleri yüzünden tepilen kilometrelerin biriktirdiği bez- ginlikle oflayıp pufluyor, O ellerindeki faaliyet raporlarını yelpaze gibi kulla- narak serinlemeye çalışıyorlardı. Ara- da, delegelerden biri "af" diye bağıra- cak oluyor, fakat etrafındaki mahdut bir kaç kişinin de isteksizce ( iltihakı ile başlıyan bu gösteri pek uzun sürmü- yordu. Takvimler 16 Ağustos * Pazarı, saatler 11 1 göstermekteydi. Başkanlık Divanında oturan şiş- man adam "Genel Başkan Vekili sayın" Saadettin Bilgiç" e söz vereceğini açık- layınca, dağılmış bulunan dikatler mik şeyler şöyliyeceği kulaklarına oakşam- dan fısıldanmış olan delegeler, sıca- gın verdiği uyuşukluğu alıvermişlerdi. Mutad sevgi ve övgü cümlelerinden, sonra Bilgiç konuya şöyle girdi : "— Kıbrıs olaylarının son safhası, yani Hava Kuvwvetlerimizin rum askeri yığınaklarım bombalamaları (o üzerine Manisada şöyle demiştim ....” Bilgiç Manisada yaptığı ve Hükü- metin son davranışım tasvip (ettiği, konuşmasını tekrarlarken, salonun sol tarafında kümelenmiş bazı Senatör ve Milletvekillerinin davranışları hiç de tasvipkâr bir anlam taşımıyordu. Kad- ri Erogan ve thsan Ataöv gibi tipler- den meydana gelen ve aralarındaki en mutena iskemleye de çiçeği burnunda Senatör Tekin Anburunu yerleştirmiş olan bu grup mensupları Bilgi ..bu hareketi pori olarak tasvip ve desteklediğimizi ede- rek sözlerime son veriyorum!" diye bir hafta önceki Manisa konuşmasının son .cümlesini okurken "olur mu (oo böyle şey? gibilerden kafalarını sallıyorlar- dı. Ancak Bilgiç, onların, altında gizli bir sevinç yatan kötümser heveslerini konuşmasının devamı ile kursakların- da bırakıverdi... Ana muhalefet parti- sinin lideri bütün yurtla herkesçe be- genilen bir hafta önceki açıklamasını hatırlattıktan sonra söze şöyle devam etti : "— Aziz arkadaşlarım o günden bu güne kadar hadiseleri yakinen (o takip etmekteyiz. Başlangıçta ümit ettiği- miz ve her zaman tavsiye ettiğimiz e- nerjik davranış maalesef uzun sürme- di. Kıbrıslı soydaşlarımız için Oo halâ rumlar katliam ve tedhiş hazırlıkları içersindedirler. ümet makamlarının beyanları birbirini nakzeder vaziyettedir. Aç, su- suz, ışıksız soydaşlarımız mahsur hal- dedir. Mansura bölgesinin düşmesin- den sonra Kıbrısta Türklerin tutun- masına imkân yoktur Saadettin Bilgiç Tornistan Bu, Hükümetin de yalandan bildi- 8i husustur. Bilinen bir gerçek karşı- sında, daha ciddi, daha enerjik o bir davranışa ihtiyaç vardır. Türkiye için hayati ehemmiyet taşıyan son siyasi gelişmeler karşısında T.B.M.M. nin fev kâlâde içtimaa davetle, bilgi verilme- sinin lüzum ve zarureti üzerinde dur- mak isterim Hükümet bunu yapmaz- ca, Ankaraya döndüğümde arkadaşla- rımla meseleyi müzakere ederek, bu konuda muhalefet olarak bize düşeni yapacağız Monoton bir sesle yapılan bu açık- lama salonu harekete getirmeğe kâfi gelmişti. Delegelerin çoğu Bilgici al- kışlıyor, sol tarafta kümelenen nutsuz grup ise sessizliğe (o bürünmüş görünüyordu. Genel Başkan o Vekili nutkunu kesmedi, iktisadi konulara atladı. Bir başka kötümser tabloyu bu defa iktisadi figürler (okollanarak ya- rattı: Memleket her geçen gün bir ön- cekine nazaran çok daha kötüye git- mekteydi. Karadenizde. fındık fiyatla- rı için hükümet hâlâ bir açıklama yap- mamıştı, tedavüldeki para çok artmıştı, buna rağmen piyasadaki (o durgunluk bir türlü önlenemiyordu. Bu sözler de büyük rağbet gördü. Alkışlar arasın- da mikrofondan ayrılan Bilgiç durum- dan memnun, yerine döndü ve neticeyi beklemeye koyuldu. Biraz sonra yapı- lan seçimler Genel Başkan Vekiline ta- raftar olanların kazandıklarını göster- di. Harekât başarıya ulaşmıştır. Tepkinin nedenleri AP 'nin son aylarda nisbeten tem- kinli bir yola girmesinde kaptan olarak büyük rolü olduğu kabul edilen Bilgiçi, bu ani ve sert tepkiye iten se- bepler çok fazla esrarlı değildir. Türk uçakları Adadaki saldırgan palikarya- ları bombaladığında Bilgiç Türk efkâ- rını ölçecek kadar beklemiş, hu ha- reketin bütün memlekette coşkunluk- katılmak zaruretini duymuştu. Bu kur- naz ve o derecede isabetli bir hareket- ti. Fakat, İnönü ve CHP düşmanların- dan meydana gelmiş bir partinin lide- ri için İnönü Hükümetini açıkça des- teklemek aynı derecede tehlikelerle do- luydu. Hele bu parti iç mücadelelerin kırıcı şekil aldığı bir büyük kongre mücadelesine girmişken... Nitekim Bil- gicin Hükümeti destekleme yolundaki bu davranışı tarafsız çevrelerde ne ka- dar sempati toplamışsa, parti içindeki düşmanları tarafından o kadar fırsat kabul edildi. Son zamanlarda Bilgiç aleyhindeki mücadelelerinde başarıya ulaşmak için lider adayı olarak Tekin Arıburnunun etrafında birleşen AP' liler teşkilât üzerinde geniş bir pro- paganda kampanyasına giriştiler. Kıb- rısta ateş-kesten sonra arabulucunun da hastalığı yüzünden bekleme devre- sinin uzaması ile aceleci gayrimemnun ların tekrar seslerini yükseltmeleri ove rumların şımarıklıkları bu grubun ek- meğine yağ sürmekteydi. Yok efendim çıkartma yapılabilecekken yapılmamış- tı, bombardımanın ve uçuşların kesil- mesi rumlara verilen tavizlerdi, vesai- AKİS/IS