21 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

21 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO akıllı kızı'nı B.B.C. televizyonunda İngiliz me ye de tanıtmaktan kendini alamamış ve asıl tercümanıyla yaptığı röportaj büyük İlgi toplamıştı. Duygu Yazman o Festivalin bu yıl her zamankinden daha parlak, daha başarılı olması için aylardanberi gece- yi gündüze katarak çalışmış, gerçek- ten de beni çeşitli ve kaliteli grupların Festivale katılmalarını, hem de tem- sil ve gösterilerin, mevcut şartlar için de, en iyi şekilde gerçekleşmesini sağ- lamıştı : birkaç dilde güzel bir Festi- val broşürü hazırlanmış, her grup için - gene türkçe ve yabancı dillerde - bir örnek programlar bastırılmışı Festival Milli Eğitim Bakanının, İstanbul Va- lisinin konuşmalarıyla açılmış, o gece Duygu Yazman da konuşmuştu. Onun bu konudaki düşüncelerini zaten her- kes biliyordu. o Festival broşüründeki önyazısında bu düşüncelerini özetlemiş- ti: "Yarını belli olmayan bu dünya dü- -eninden tedirgin olan gençlere bu unutturabilecek tek yo- olduğuna inanıyor, birlikte şünceleri paylaşmaları, rışçı bir dünya için en büyük eminat- tır." İşin acı ve hazin tarafı, bu düşün- celerle Festivali hazırlayan ve açılış gecesi bütün bakışları kendine çeken akıllı Türk kızının, ayni gece, bir tra- fik kazasında (ove henüz 22 yaşında- hayata gözlerini kapamış (olmasıdır. Duygu Yazman o gecenin mutlu yor- gunluğunu hayatını birleştirmeğe ka- rar verdiği erkekle gidermek istemiş, geç vakit onun kullandığı arabayla e- vine dönerken feci bir kazaya kurban gitmiştir. "Türkiyenin en güzel ve akıllı kı- nana nazar değmişti! Festival devam ediyor. Genç, güzel, ülkücü alam, bir ge- ce içinde yok olup gitmişti, ama . H d bir başkan seçmeği akıllarına bile ge- tirmek istemişlerdi. Devam eden Festivalde ,bu yıl çok ilgi çekici eserler oyunlar, gösteriler ve denemeler sunuldu Bunların en ö- nemlileri şunlar olmuştur: o Oxford'- dan gelen 650 yıllık Exeter College o- yuncularının oynadıkları Shakespeare" in "Kış Masalı"; Norveç "Vorkstedet" Tiyatrosunun oynadığı -eski Sümer- AKİS/30 Babil destanından oyunlaştırılmış - "Gilgameş"; Nancy Üniversitesi Tiyat rosunun Fransada festival Birinciliği kazanan ve geniş yankılar uyandıran, Blaise Cendrars'ın "Mavi Gözlüklü Adam" adlı, müzik, dans ve tiyatro ka- rışımı, "topyekün tiyatro" denemesi; Gençlik Tiyatrosuna son o Erlangen Festivalinde dördüncülük kazandıran Sermet Çağanın "Ayak, bacak fabri- kası" adlı oyunu; Parma Üniversitesi Tiyatrosunun Beckett'den (oynadığı "Sonu" ve Venedikli "Ca Foscari" top- luluğunun Carlo Gozzi'den sunduğu "Mavi Kuş". Başarılı oyunlar Bütünüyle ele alındığı zaman 9. U- luslararası Kültür (o Festivali için başarılı olmuştur, hükmünü vermek gerçeği belirtmek olacaktır. Bu sonu- cun alınmasında en önemli faktör Festivale katılan grupların üstün se- viyeli gençlik teşekküllerinden seçil- mesi olmuştur. Üzerlerinde durmamızı gerektiren grupların başında İstanbul seyircisi- ne ve aydın gençlere, Rumeli Hisarın- da, profesyonel topluluklardan birço- gunun erişemiyeceği mükemmellikte bir Shakespeare temsili sunmuş olan Exe- ter College oyuncuları topluluğu geli- yor. Bu topluluğun verdiği «Kış Masa lı" temsili, gerek sahneye koyuş, ge- rek icra bakımından o derece başarılı olmuştur ki ingiliz dostlarımız bu ba- şarılı temsili Ankaraya da getirmek ve başkent tiyatroseverleriyle gençliğine de göstermek istemişlerdir. Geçen haf- ta Üçüncü Tiyatroda tekrarlanan "Kış Masallının Ankarada uyandırdığı çok müspet ilgi bu başarının bir delilidir. Festivalin sanat değeri bakımından, ilgi çekici gösterilerinden biri de Nancy Üniversitesi Tiyatrosunun Blaise Cend- rars'dan sunduğu "Mavi Gözlüklü A- dam" temsili olmuştur. Fransız genç- leri şairin "Sibirya treninin ve Fran- salı küçük Jeanne'ın öyküsü'ne Rim- baud'dan Lorca'ya ve Prevert'e kadar birçok şairlerin şiirlerinden kattıkları parçalarla, müzik, dans ve oyun karı- şımı, bir "destan-oyun" meydana ge- tirmişler ve bunu, Fransada son Za- DOKTOR ZÜLFİKAR BERKEM DAHİLİYE MÜTEHASSISI Muayenehane: 119352 Ev: 17 73 46 Hastane: 08660 Işıklar Cad. Saray Bosna Han No. 23 (AKİS — 1149) manlarda yeni bir akım halinde beli- ren, "Iheâtre total" anlayışının bir yeni -ve başarılı- örneği olarak sah- neye koymuşlardır. Temsilin en çeken tarafı bu üç unsurla yaratılan eserde şiire müziğe ve dansa çok a- henkli bir sentez içinde verilmiş olan yenilikçi ifadedir. Türk sanat grupları içinde, tiyatro bakımından, ilginç bir olay da Genç- lik Tiyatrosunun oynadığı, Sermet Ça- ganın "Ayak, bacak fabrikası" olmuş tur. Epik yönü ve hiciv gücüyle "Kral Ubü"nün, ""Aslan Asker'in etkileri yer yer duyulan bu sosyal ve politik satir- de genç yazar - bu ilk oyun denemesi- dir- geri bir toplumun tablosunu çiz- mekte ve bazı acı gerçeklerimizi hatır- latan paralleler çizmektedir. Oyunun başlıca kusuru metne eklenen ve tem- sile büyük bir şey kazandırmadığı hal- de ilgiyi dağıtan film parçalandır. E- ser bu lüzumsuz tiyatro dışı ekleme- lerden kurtarıldığı, usta bir reji ile de yeniden sahneye konulduğu takdirde profesyonel alanda güzel bir başarı haline gelebilir, değeri de o zaman da- ha iyi ortaya çıkabilir. "Gilgameş" ve İtalyanlar Festivalin ilgiyle seyredilen oyunla- rından biri de Norveçli ogençlerin büyük bir sadelik içinde sahneye ko- yup oynadıkları "Gilgameş'» olmuştur. Orhan Asenanın efsaneye yeni bir şekil ve düzen veren "Tanrılar ve İnsanlar" piyesinin tersine, Norveçli Per Seyers- ted'in oyunu binlerce yıllık destanı a- dım adım izliyor, ama sekiz kişilik bir Koro ile hem efsanenin bellibaşlı kişi- lerini, hem de çok ahenkli ve etkili bir Koro'yu birleştirerek canlandırmak gibi orijinal bir nitelik taşıyor. Festivalde en gözalıcı oyunlarından birini de. yan profesyonel bir topluluk olan Ca Foscarı oyuncuları sunmuşlar- dır. Kültür Festivalinde sıkışık görmek fırsatını bulduğumuz Venedikli genç- ler Carlo Gozzinin "Mavi Kuşkunu gitirmişlerdi bu sefer. Ünlü şairin ünlü oyunu Commedia deli' Artenin başarılı temsilcilerinde, fantastik havasını ge- leneksel İtalyan Kodemisinin bellibaş- lı unsurlan içinde kaybetmeyen, güç- lü bir oyuna kavuşmuştu. Ca Foscari topluluğunun ovun tar- zı kadar sahne ve kostüm düzeni de geleneksel İtalyan komedileri oynamak isteyen topluluklarımız için dikkatle izlenecek ve faydalanılacak bir örnek ww arma Üniversitesi (o Tiyatrosunun od "Sonu" -"Fin de Piritle" - da italyan gençlerinin uyumsuz tiyat- roya duydukları ilgiyi (o açıklıyordu. ilgi

Bu sayıdan diğer sayfalar: