21 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

21 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

TİYATRO istanbul 9. Kültür Festivali Geçen hafta kapanan 9. Uluslararası Kültür Festivali, yıldan yıla gelişe- rek yaz aylarının en önemli sanat ha- reteki halini almıştır. Bu Festivalin önemini artıran dünya gençliğinin bir çeşit sanat forumunu meydana getir mesi, çeşitli kollarda, çeşitli uluslara alt gençlik otopluluklarının müzik ve sahne faaliyetini, kaliteli örnekler ha- linde sunmasıdır. Bu yıl Festivale 15 ulusu temsil eden 24 grup katılmış, temsillerle a ema Üs- tünde geniş ilgi u mış, hemen hepsi kalabalık, seyirci toplulukları ö- > verilmişti ir. Kültür Festivalinin gördüğü ilgiyi belirtmiş üret için İngilterenin 3, 1- talyajlun 2, İsveçin 2, Almanyanın 2, İsviçre, Belçika, Hollanda, Fransa, Nor veç, Lübnan, İsrail, Yugoslavya. Ame- rika ve Rusyanın | er, Türkiyenin de 5 gurupla programa katılmış olduğunu söylemek yetecektir. Bu guruplardan 14 ti, tiyatro, 5 i orkestra ve koro, 5 i de folklor gösterileri sunmuşlardır. Tiyatro epi konserler Şe- hir Tiyatrosunun komedi bölümü olan Yeni Tiyatroda. Folklor gösterileri A- çıkhava Tiyatrosunda, ayrıca Oxford'lu Exeter Koleji gençlerinin (o verdikleri Shakespeare'in "Kış Masalı" da Ru- meli ei yer almıştır. Bu temsil ve gösterilerin açık hava- da verilenleri zevkle seyredilmişse de kapalı salonda verilen tiyatro temsil- leri ile konserler, bunaltıcı Ağustos sı- cakları yüzünden güçlükle takibedil- miş ve kolayca tahmin edileceği zi sanat uğruna seyirciler de bir havli ter dökmüşlerdir. Bunu gözönünde tu- tarak Festival idarecilerinin daha doğrusu T.M.T.F. nunun, Festival ta- rihini daha elverişli bir mevsime al- ması, buna imkân bulamadığı takdir- de tiyatro temsilleri ile konserlerin de açıkhavada verilebilmesi için bir çare arayıp bulması pek yerinde olacaktır. Acı bir talihsizlik 9. Kültür Festivalinin acı talihsizliği, Festivalin açıldığı (o gece başkanını kaybetmesi olmuştur. TMTF Festival Komitesi Başkanlığına bu yıl Duygu Yazmanı getirmişti. Duygu Yazman 22 yaşında, üç yabancı dili anadili gibi konuşan, güzel canlı, hareketli, pırıl pırıl zekâ dolu bir gençkız, bir felsefe öğrencisiydi. B B.C. nin televizyon mu- habiri Kıbrıs ile ilgili "Sokaktaki a- dam" röportajını yaparken kendisine tercümanlık eden Duygu Yazmana hayran olmuş, "Türkiyenin en güzel ve "Coriolanus". William Shakespeare. İstanbul Edebiyat Fakültesi İngiliz Filolojisi Semineri İstanbul Şehir Tiyatrosu (Rumeli Hisarı'nda Oyun : Yazan : Çeviren : Sahneye koyan : Kostümler: Büle : 400. doğum yıldönümü kutlanmakta olan ünlü Şairin sosyal ve politik dramı: İdare edenlerle edilenler arasında, iktidarın kötüye kulla- nılmasından doğan ezeli çatışmalar. Oynıyanlar : Hüseyin Kemal Gürmen (Menenius), Doğan Bavli (Cori- olanus), Rıza Tüzün (Scintius), Zihni, Rona (Brutus), Toron Karacaoğlu (Aufidius), Şükriye Atav (Volumnia), Nedret Güvenç va Romalı Senatörler, Vatandaşlar, Volsyalı Senatörler, Vatandaşlar Beğendiğin : Şehir Tiyatrosunun 50, yıldönümü münasebetiyle, Ru- meli Hisarında, yeni kostümler ve yeni bir mizansen İçinde sahneye ko- nulan oyunda bellibaşlı rollerin yeni -ve çok daha uygun- sanatçılara ve- rilmiş, bundan da oyunun çok şey kazanmış olması. Özellikle eski temsil- lerde belirmiyen önemli bir noktanın, halkın soylu idarecilere kendini ez- dirmemek için giriştiği mücadelenin belirmesi, böylece yalnız Cariolanus' la ondan yana olanları ön plânda tutan eski dengesizliğin giderilmes Yeni rol sahiplerinden Menenlus'ta (Hüseyin Kemal Gütmenin çok canlı, renkli ve sevimli kompozisyonu, oAufidius'ta Toron Karacaoğlunun diri, ateşli oyunu: Nedret Güvencin, Virgilia'yı bir taş bebek olmaktan kurtaran zarif ve ifadeli yorumu. Halkı Coriolanus'a karşı ayaklandıran iki milletvekilinde Rıza Tüzünle Zihni Ronanın (bu sonuncusu rolüne ge- reksiz bir "Mephisto'luk katmış olmakla beraber) hiç eskimeyen bir poli- tika taktiğini iyi belirten oyunları. Doğan Bavlinin Coriolanus'ta Şükriye Atavın da Volumnia'da, şimdi daha iyi beliren başarılar. Son olarak Tunç Yalmanın - hocasının süpervizyonundan geçtiği anlatılan- sahne düzeni özellikle kalabalık sahnelere vermeği başardığı etkili ve oldukça heybetli ifade. Beğenemediğim: En eski, hatta ilk ağam 50. yıldönümü. ge- cesinde bu tiyatroyu vaktiyle kuranın kendisi Belediyenin ağzını a ayakta tutmuş olanlara. İstanbulluların önünde, bile olüzum görmemiş olması. Lütfi AY Tunç Yalman. Erbaşar onlar adına, teşekküre Rumeli Hisarında "Coriolanus" Shakespeare selam AKİS/29