21 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

21 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DIŞ GEZiLERE Dinlenen bir kadın ve dinlenilen bir kamping. Herkes Aile Rahatlık için Jale Candan bu hafta da A- İS okuyucuları için ha- zırladığı "Avrupa — izlenimleri serisine devam ediyor. Bizim memleketimizde çok kimsenin o problemi osenenin o hiç kaç ayım dinlen- geçirememektir. a gunluğa tatil o dönüsünde rulur. Oysa Avrupada ihtiyaçtır ve yapılırsa en rahat şekliyle o yapılır. Avrupalı bu- nun sırrını keşfedeli seneler o- luyor. Ne var ki biz hâlâ, ev- velâ eğlenmesini sonra da din- lenmesini öğrenemedik. Jale Candanın o aşağıda okuyacağınız Avrupadaki o rahatlığın ortaya (Okoymakta ve dinlemenin de bir yolu, yorda- mı bulunduğunu anlatmaktadır. AKİS o okuyucularının o Avru- padaki oOaile hayatım- zevkle ta- kip edeceklerini ümit o ediyoruz. Yaz Okullar Almanyada, Gölde, çok eski bir dos- tumuzu ziyarete gitti Bir süredir Almanyada yaşıyan ürk ailesinin bocukları sosyal davranışları bakımın- söylenilir, tatil, memnun dan çok mutlu bir şekilde gelişmiş gö- rünüyorlardı Vaktiyle oldukça sıkıl- gan ve içinde dönük olarak tanıdığım 17 yaşındaki genç kız, o gün arkadaş- ları ile beraber gideceği bir danslı top- lantıda, başına takmak üzere, bir si- yah saten fiyong kurdele satın almış- tı ve bunu sevinçle bizlere gösterir- ken, kendisine yakışıp yakışmadığını öğrenmek istiyor, muhtelif saç şekille- ri deniyor ve ailesi ile, birçok mese- lelerini rahatça konuşuyordu. Henüz 16 yaşında olan erkek kardeşi de aynı rahatlıkla konuşmakta ve dünya me- selelerinden haberdar olduğu kadar yaşının genci olduğunu da göstermek- teydi. Her ikisi de güzel dans ediyor- lar, tenis oynuyorlar, araba kullanma- sını öğrenmek üzere okula devam edi- yorlardı. Halbuki babaları mükemmel surette araba kullanmasını biliyordu. Bu bakımdan, onları neden ayrıca ö- zel bir okula gönderdiklerini sordum. Anneleri gülerek: — Burada herşey dedi ve ilâve etti: için okul var — Zaten dansı da. tenisi de okul- da öğrendiler. Bu toplumda, bu ba- kımdan anneye ve babaya pek az iş düşüyor ailenin daha muttu ve kolay yaşamasını sağlamak üzere, yeni yeni imkânlar yaratılıyor" Çocuklara okul dışı bilgi ve hüner veren okullar yalnız Almanyada değil birçok Avrupa memleketerinde omev- cut. Kimisi daha çok yaz kursları şek- linde, kimisi de bütün yıl devam edi- yor. Kiliseler ve özel derneklere bağlı bazı sosyal müesseseler hariç bunların çoğu ayni zamanda, ticaret gayesi gü- den müesseselerdir. Fakat bunlar üc- retlerini mütevazi ailelere göre ayar- larnış, lükse kaçmamaya âzami bir gayret göstermişler. Çünkü (o bugün, özellikle işçi sınıfının, refaha kavuş- ması ile, birçok Avrupa memleketlerin de meydana gelen durum ailenin gev- rek kendisi gerekse çocukları için fok şey istemeye aşlaması ve vaktiyle zenginlerin imtiyazında, olan herşeyi, çocuklar için iyi bir tahsili, yaz tati- lini, rahat bir evi, arabayı, bütün ye- nilikleri kendisine hak bilip, bunları elde etme ihtirasına sahip gurmuş arabalar küçülüp hafiflerken, satışları taksite bağlanırken lüks ote- lin yerini motel ve kamp kurma yer- malikhanelerin yerini tek katlı evler, zengin çocuklarının devam et- tikleri müzik veya bale (dershaneleri gibi lüks dershanelerin yerini de daha çok, fazla miktarda çocuğun gittiği u- cuz eğitim merkezleri almıştır. Müte- vazi bir ailenin çocuklarına okul dışı verebildiği bu özel eğitim hem çocu- gun kişiliğinin gelişmesi ve ruh sağlılğı. leri,