21 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

21 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

aydın bir kişinin başında bulunduğu Yollar şubesi, Karaköy meydanı ile birlikte Galata Köprüsüne de el attı. Yapılması gereken iş, köprünün ayak- larını yükseltmek ve Tophane istika- metinden gelen yolun meyilini orta- dan yok ederek köprü ile Karaköy meydanından geçen yolu bir seviyeye çıkarmaktı. Bunun için de köprünün geçide bakan ayaklarında bir yüksel- meye gidilecekti. Hesaplar sonunda bu- nuniçin ayakların bir yetmişdört .san- tim yükseltilmesi şartı görüldü. Bu ya- pıldığı ve ayaklar yükseltildiği takdir- de meyil diye bir şey kalmadığı gibi yol inişsiz ve çıkışsız oolarak bir düzlük kazanıyor ve herşey bu arada da hal- lediliyordu. Başka problemler Yer altı geçidi yapımı dışardan gö- ündüğü kadar kolay ve basit bir inşaat değildir. Örneği batıdan alın- dığına göre, yapılacak geçidin de her yanıyla bir batı yer altı geçidine uy- gun olması zorunluydu. Karaköy meydanı kazı ilerledikçe bazı zorlukları da ister istemez yanı sıra sürükledi. Meydan denizle bir se- viyedeydi ve kazmayı vurduktan ve bir yere kadar geldikten sonra, deniz ken- dini koyveriyordu. Bu yapımı gecik- tiren unsurlardan biriydi. Fakat o- nun da üstesinden gelindi. Meydan, yeni şeklini alma çalışmaları sırasın- da durmaksızın olmazlarını ortaya çı- karıyordu. Telefon kablo bölümü, e- lektrik şebekesi, şehir trafiği, havaga- zı, sular idaresinin şebekesi ve mecra yer değişeceklerin başında gelenlerden- di. Bunlar da yer değiştiler ama yapı- mın gidişini ne de olsa bir miktar a- ğırlaştırdılar. İlgilileri en çok düşündürüp üzerin de kafa yorduran bunlar da değildi. Herşeyden önce savaşılması gereken denizdi, denizin meydanın altına ka- dar işlemiş suyuydu. Bu yüzden yeni yer altı geçidi sırasında suya hepsinin üstünde bir önem verildi ve tedbirleri de ona göre alındı. Bunların başında direnaj geliyordu. oBu yoldan sulan direne edip denize akıtma yolu bulu- nuyor, tesis içindekiler de ayrı bir şe- beke ile yeraltına bağlanarak başka bir yoldan da yine tesisi ideal bir biçimde plâstik maddeyle dıştan tecrit ediliyor- du. Yeraltı kanallarının herhangi bir zorunluluk karşısında işlememesi hali de göz önünde tutulmaktaydı.' Bunun da tedbiri düşünülüp alınmış, sele, yangına ve buna benzer başka basıcı tehlikelere karşı oiçerde elektrikli ve otomatik motopomplar düzenlenmişti. Havalandırma da batılı örneklere uygundu. Aircondition tertibatı saye- sinde sıcak ve soğuk hava düzeni kon- muş, havanın dışardan içeriye değil, i- çerden dışarıya çıkışı sağlanmıştı. Geçidin içinde otuzdört dükkan yer alıyordu. Herşeyiyle lüks olan bu dük kanlar için belediyeye şimdiden baş- vurmalar başlamıştı bile. Belediye bu dükkânlar için biner lira bir fiyat de- gerlendirmesine gitmişti. Böylece ayda otuzdört bin lira kadar bir gelir sağ- lama yolunu da bulan belediye, bura- dan gelecek geliri başka bir açığına kapatacak, gerekli yerlerin yer altı ge- çitlerinin yapımına da buradan alaca- ğı cesaretle girişebilecekti. YURTTA OLUP BİTENLER Yeni Karaköy meydanının altı ve üstü İstanbul Belediyesine aşağı yu- karı bir hesapla üç milyon liraya mal oluyordu. Meydan tam bir düzene gir- diğinde üzeri 25 santim kalınlığında betonla döşenecek ve onun da üzeri 7,5 santim tutarındaki asfaltla kaplana- caktı. Bu arada geçit açıldıktan sonra meydanın öbür yakaları da ele alına- cak ve Kadıköy meydanına batılı an- lamda bir site havası verilecek ve ye- ni fakat modern bir düzenlemesine gi- dilecekti. Hızla yapımı ilerleyen (omeydanın alt geçidi ile üst betönlanması 30 A- gustos günü bitirilecek, yapım tanzimi, trafik yerleşmesi ise Ekim ayı sonunu bulacak ve geçidin tam anlamda biti- rilerek ortaya çıkarılması işi de 1965 Mart ayı ortalarında son bulacaktır. AKİS/17