28 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

28 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER kez İdare Kurulunun 26 Ağustos ta- rihinde yapacağı toplantıda ikmal e- dilecekti. Bu haftanın başlarından itibaren AP'nin iç bünyesinde bu mütereddit te- şebbüsle ilgili kıpırdanmalar (o başla- mıştır. Saadettin Bilgiçin muhalifleri -ki onu devirmek için kongre kongre dolaşmaktadırlar- bu meseleyi koz o- larak kullanmak düşüncesi ile kafala- rını zorlamaktadırlar. Toplantının yapılacağı Çarşamba sabahı Saadettin Bilgiçin siyah bir el- bise ile AP Genel Merkezine doğru yo- la çıktığı sırada, gazete bürolarına Bildiride bundan başka çok ilgi çe- kici bazı iddialar vardı. Meselâ Bilgiç ve arkadaşlarının AP'ye ilk girdikleri sıralarda, bir sebeple ümitsizliğe dü- şerek bir başka parti kurmak iste- dikleri, son Büyük Kongrede üyeler üzerinde "bizi Celâl Bayar tutuyor" şeklinde yalan propaganda yapmak su- reti ile başarı kazandıkları, bu gru- pun başlangıçta “milliyetçi” göründü- gü halde aslında "mason"lardan mey- dana geldiği, kritik bir devrede. Bil- giçin, teşkilâta, ihtilâl olacağı için "or tadan kaybolmayı" tavsiye ettiği, şek- linde sıralanan ithamlar bu son dere- düşünmek lazımdı, İnönünün sağı so- lu belli olmuyordu, yapılacak toplan- tıda yine güvenoyuna gidiverirse parti şu kritik iç mücadele devresinde teh- likeli güçlüklerle karşılaşabilirdi! Ne- ticede umumi efkâra şu açıklama ya- pıldı : "AF Merkez İdare Kurul toplan- mış ve Büyük Millet Meclisinin, Kıb- rıs konusunu görüşmek üzere olağan- üstü toplantıya ani hususunun parti gruplarına soru arar ve- rilmiştir. AP Senato ve Millet Mecli- si Grup Başkanları, gruplarının idare heyetlerini 28/8/1964 günü saat 20de A.P. Genel İdare Kurulu toplantı halinde Fare doğuran dağ! çok ilgi çekici obir bildiri dağıtıldı. "İnönist diye damgalanmak isteyen hakiki AP'liler" imzasını taşıyan ve daktilo ile çoğaltılmış olan bu bildiri, nin, Bilgiçe muhalif olan grup tarafın- dan hazırlandığı muhakkaktır. Bu bildiride, Saadettin Bilgiçin, A- nadoluya kendisi aleyhinde propagan- da yapmak için dağılan ve mevcudun yüzde 70'ini teşkil eden AP'li parlâ- mento üyelerinin O faaliyetlerinden korktuğunu ve onları Ankaraya top- lıyarak Zararsız o hale getirmek için Meclisi toplantıya (o çağırmak yolunu tuttuğu iddia ediliyordu. AKİS/14 ce eğlenceli bildiriyi süslüyordu. Merkez İdare Kurulu Çarşam- ba günü sabahı saat 10.30'da bu hava içinde toplantıya başladı. Kısa bir öğ- le tatilinden sonra, çalışmalara gece- nin geç Saatlerine kadar devam edil- di. Konuşanlar Hükümetin Kıbrıs po- litikasını şiddet ve dehşetle tenkit e- diyorlar, fakat Meclisin toplantıya ça- ğırılıp çağrılmaması konusunda ga- yet ihtiyatlı davranıyorlardı. Neticede yine kesin bir karar alınmaktansa işi bir süre daha sürüncemede bırakma- nın faydalı olacağı görüşü ağır bastı: Ne olur ne olmaz, bu meseleyi iyice Gi çağırmışlardır." neticenin istihsali yeni bir takside bağlanmış, Merkez İdare Kuru- lu alabileceği oaçık seçik bir kararı yine tenzilâta tâbi tutmak zorunlu- gunu duymuştur. Yâni AP Merkez İdare Kurulundan açık seçik bir karar çıkmamış ve an- laşılan "dağ fare doğurmuştur". İktisat Kurşuni bulutlar (Kapaktaki o Plâncı) Geçen haftanın ortalarından ren, Kıbrıs Olaylarının yanı itiba- sıra