28 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

28 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Güney Vietnam Başarısız sınav Yıllar yılıdır iç ve dış dertlerden kur- tulamayan Güney Vietnam, geride bıraktığımız hafta içinde yeniden ka- rışıklık içine düştü. General Khan'ın askeri idaresinden hoşlanmayan üni- versite öğrencileri başkent o Saygonda gösteriler düzenlediler, radyoevini bas tılar, ortalığı birbirine kattılar. Şu sırada Saygonda hüküm süren nisbi sessizliğe" rağmen, Güney Viet- namda askeri idareyle halik arasında büyük bir uçurum açıldığına (o şüphe yoktur. Vietnamın günlük geçim der- dinde olan zavallı halkı, zaten şim- diye kadar kendinden saydığı bir ida- reyi işbaşına getirememiştir. Diem, sa- yısı milyonları aşan yerli budist hal- fa bir avuç katolikle yönetmeye çalı- şıyordu. Onu devirerek işbaşına gelen askeri idare ise, komünist çetecilere Karşı sürüp giden savaşı bahane ede- rek, ülkeyi ordu eliyle yönetmeye baş- lamıştır. Gerçi olayları uzaktan büyük bir şaşkınlıkla izleyen fakir halkın bu o- lup bitenlerden fazla birşey anladığı yoktur ama, sayısı çok olmayan ay. dınlar, askeri idareyi oçok mahzurlu bulmaktadırlar Günlerin getireceği Ülkenin bütün kaynak ve imkânları- sav. gene karşı gittikçe çoğalan muhalefeti pek iyi bilmektedirler. (o Üstelik, bu muhalefet son zamanlarda açığa bile vurulmuştur. (o Fakat Diemden akıllı çıkan Khan, bu muhalefeti bastırmak için açık şiddet yollarına başvurmuş değildir. Herhalde, eğer açık şiddet yollarına başvurursa, ne pahasına o- lursa olsun, demokratik görünüşü ko- rumaya istekli amerikanlarla bozuşaca- ğının farkındadır. Bununla beraber, muhalefeti yola getirmek için oÖrüne çıkan hiçbir fırsatı da kaçırmış değil, dir. Khan'ın önüne çıkan son fırsat, Tonkin körfezi olayıdır. Kuzey Viet- nam torpitolarının iki amerikan dest- royerini bombalamaları üzerine patlak zerindeki elini biraz daha kuvvetlen- dirmiştir. Ülke üzerinde bir yandan komünist gerillacılar, diğer yandan da Khan'ın askerleri tarafından girişilen (o şiddet hareketlerinin, geleneksel olarak şid- detten hoşlanmayan Vietnamlıları ar- tık bıktırdığı anlaşılmaktadır. şimdi açıktan açığa orduya karşı du Nite- ram almışlardır. Böylece Khan, etnamda en güvendiği (o desteklerde Dirinden mahrum kalmaktadır. kim Diem devrildiği zaman bu olayı üniversite öğrencileri, ilk alkışlayan AKİS/21