28 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

28 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

de ettiği avantaj ise bakanlığı o ile Plânlama arasında daha kuvvetli bir ahenk kurabilmiş olmasıdır. beri, bilinen bir gerçek Plânlama ile Maliye Bakanlığı arasında - eski müs teşar Ziya Müezzinoğlunun ya da Me- lenin şahısları ile hiç bir ilgisi bulun- mayan ve daha çok bu iki teşkilâtın bünyesinden doğan . adeta anane ha- line gelmiş olan anlaşmazlıkların bu- lunduğudur. Aytürün tayiniyle bu an- laşmazlıkların ortadan kalkacağı o sa- nılmaktadır. Bir ara Aytürün bunu gerçekleştirmek için plancılar (o ara- sında bazı tasfiyeler yapacağı şayiası dolaşmışsa da yeni müsteşar görev ar- kadaşları "e tanışırken : "— Benim il ayrılmağa hiç niyetim yok. Sizim niyetinizin aynı olduğunu aa diyerek, bu tip söylentilerin asılsız olduğunu o or- am plânlama Teşkilâtinn yeni Müsteşarı Memduh Aytür, bu kritik dönem- de göreve getirilmiş olmasından do- gan handikapı, geçen (oÇarşambadan bu yana giriştiği son derece yoğun bir çalışma ile kapatmağa çalışmak- (Basın: A 9082) 1153 tadır. Memduh Aytür yeni görevine, her ne kadar tam olarak intibak edeme- memişse de, teşkilât çalışmaları ile ilgili olarak kafasında bir takım yeni- likler getirmiş bulunmaktadır. e Aytür Plânlama Teşkilâtının okuruluşundan bu yana çalışma sistemini gözden ge- çirdikten sonra, şimdiye kadar plân- cıların. Maliyenin karşısına daima ye- ni finansman talepleri ile çıktıklarını, buna karşılık, eldeki mâli imkânlar- la neler yapılabileceğinin yeteri ' ka- dar araştırılmadığını görmüştür. Plân- lamanın yeni başı şimdi gayretlerin bu yönde teksif edilmesini ve proje tetkiki faaliyetlerinin daha kuvwvetlen- dirilerek, daha müessir bir masraf mekanizmasının kurulmasını odüşün- mektedir. Aytür, ayrıca, sektör tahlilleri eki- binin takviye edilmesini ve ihale sis- teminin kendi deyimine göre bir "ku- mar" niteliğinden kurtarılmasını is- temektedir. Ancak halen devam etmekte olan Yüksek Plânlama Kurulu çalışmaları sebebiyle Aytür şimdilik bu projeleri- ni bir yana itmiş ve bütün çabasını 1965 Programı hazırlık çalışmaları ü- zerinde ri etmiş (bulunmaktadır. Aytür kim Memduh En 1917 yılında İstanbu- lun en güzel semtlerinden biri o- lan Teşvikiyede doğdu. Ancak, bebek- lik günlerini geçirebildiği bu o güzel semtte uzun süre kalamadı. Çok mü- teşebbis bir adam olan babası Şevket Aytür, Bakırköy civarında, Osmaniye- de bir arazi satın alarak ziraate baş- layınca ailece Osmaniyeye taşındılar. Aytürün bütün çocukluk ve ilk gençlik çağı burada geçti. İlk eğitimini Osmaniye İlkokulunda mamlayan küçük Aytür, ortaokul ve liseyi İstanbul Erkek Lisesinde okudu. Her sabah erkenden atla (o Bakırköye gidiyor, oradan trenle İstanbula geçi- yordu. Genç Memduh liseyi bitirdiği sırada savaş sebebiyle babasının du- rumu hayli sarsılmıştı. Bu yüzden çok istediği tıp tahsilinden mümkün ol- duğu kadar hayata çabuk atılmak a- macıyla vazgeçti ve Mülkiyeye girdi. Aytür üniversitenin hafız tiplerinden olmamakla beraber fakülteyi (o pekiyi dereceyle bitirdi ve ilk olarak Ziraat Bankasına ayda 78 lira maaşla girdi. Fakat iki kardeşini okutması, ayrıca ailesine de yardım etmesi gerekiyordu. Kısa bir süre sonra Maliye Bakanlığı- nın imtihanını kazanarak Maliye mü- fettiş muavini oldu. Aytürün bu yeni görevinden eline bir öncekine kıyasla iyi para geçiyordu. Ama bu rahatlık uzun sürmedi ve askere çağırıldı.. YURTTA OLUP BİTENLER Aytür Sivas 34. Piyade Alayında iki yıl süren askerlik hizmetinden son- ra yeniden görevinin başına döndü ve kendisi için Evliya Çelebiyi dahi im- rendirecek bir göçebelik devri başladı.. Bu arada Maliye müfettişi oolmuştu. Hemen hemen bütün Doğu Anadolu kazalarını dolaştı: Eruk. Pervari, Hazo, Şırmak . 1948 yılında İngiltereye bir yıl süreyle İngiliz Hazine Daire- sinde staj yaptı. Dönüşünde de dev- rin Maliye Bakanı İsmail Rüştü Aksal tarafından, o zamanlar üzerinde önem le durulan "Mali Reform" u gerçek. leştirmek üzere Bütçe Genel Müdür Mi getirildi. Mücadele Memduh yn için bundan sonraki yıllar kelimenin tam bir siyasi mücadele devri 1950 de DP. iktidara gelince devrin Maliye Bakanına pek şirin görünme- yen Aytür, bir seyahat dönüşü Gelirler Genel Müdür Yardımcılığına tayin e- dildiğini öğrenmiş, bunun üzerine tek rar maliye müfettişliğine dönmüştür. giderek AKİS/19