28 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

28 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 11, 28 Ağustos 1964, Sayı :532 Cilt : XXX YURTTA OLUP BİTENLER Kıbrısta rumların tatbik ettikleri abluka altındaki türkler Sabır taşı çatlayacak Millet Eşek ve at hikâyesi Bu hafta, Türkiyenin kaderi ve is- tikbali bakımından, kelimenin tam manasıyla bir "kritik hafta" olarak geçmiştir. o Kıbrıs olaylarının aldığı kil ve Ankarada, bilhassa amerikalı müttefiklerimizle (yapılan seri görüş- meler bir yol dönemecinde Türkiyenin hangi istikameti tutacağı- nı tayin edecektir. Türklerin Kıbrısla ( ilgilenmedik- leri yolunda bazı yabancı gazeteciler, hatta diplomatlar tarafından yazılan yazılar vardır, verilen raporlar oldu- gu , söylenmektedir. Bu, hiç derinliği olmayan bir görüştür (o Türkler için Türkiye, elbette ki Kıbrıstan daha ö- AKİS/6 nemlidir ve bizim meselemiz bizatihi Kıbrıs değildir. Ama şu anda her türk, dünyadaki odurumumuzun ve bizim dostumuzla düşmanımızın kim olduğu- nun öğrenilmesi arzusu içindedir. Bu fırsata ise Kıbrıs vermiştir ve bunun ölçüsü Kıbrıs olacaktır. Bunun yanın- da, Kibrisin mânevi sahada ifade et- tiği ne varsa onların hepsi, en yaşlı- sından en gencine bütün türkler tara- findan Oo paylaşılmaktadır. Kıbrısın stratejik değeri de, oradaki türk ce- maatinin maddi durumu da mânevi unsurların yanında ikinci plâna geç- miştir. Türklerin, Kıbrısla ilgilenmedikle- rl için Kıbrıs konusunda' her hangi bir hal şeklini, kabul (edebileceklerini, kendilerine "biraz menfaat koklatılır- sa" bundan kurtuldukları için mem- nun bile olacaklarını düşünmek için gazeteci veya diplomat değil, zilli deli olmak lâzımdır. Türkiyede hiç, ama hiç bir hükümetin asla kabul edemiyece- $i şey Kıbrısın terkidir. Bunun için bir "milli sebep" veya "milli menfaat'"in bulunmadığı âşkârdır. Kiralık üs Veya o çeşit horoz şekerlerine ise Türkiye- nin kamı toktur. Türkiye, şeker yala- nınca adamın elinde sopadan başka bir şey kalmadığını bilecek kadar tec- rübeli bir memlekettir. Milletçe, o bilhassa oamerikanlara karşı bir galeyanın içinde bulunuldu- gunu görmemenin imkânı yoktur. Bu- nu bilmek lâzımdır, bunun bilinmesin- de sayısız fayda vardır. Hükümet bu duygulan frenlemek için bütün gayre-