13 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

13 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

A.P.'nin arması Dipsiz kile, boş ambar eğildi - Bilgiç için, "onun üstün Vasfi iyi bir partici, iyi bir teşkilâtçı olma- sıdır" denilmektedir. Devlet adamı o- larak hemşehrisinden daha ağır bastı- ğı ileri sürülen Süleyman oDemirelin konuşması, daha çok iktisadi mese- lelerle ilgili oldu. Tekin Arıburun ise ortada bir konuşma yaptı. Alkışların çoğunu Bilgiç ile Demirel topladılar. Ancak Ankara Kongresinin başlı, ca özelliğini, bu konuşmalardan çok. Bilgiç ile Demirelin salona birlikte ge- lişleri teşkil etti Düşman kardeşlerin bu şekilde, umulmadık bir bahar ha- rası içinde kaynaşmaları üzerine o Sa- londa bir yorum dolaşmağa baş adı: " nların ikisinin birden baş- kanlığa adaylıklarını koymaları o bir muvazaadır. Aslında, kongreye birkaç gün kala Süleyman Demirel Saadet- tin Bilgiç lehine adaylıktan (o feragat edecektir. Şimdilik, Arıburun ve Baş- gilin oylarını parçalamağa ( çalışıyor- lar... Bu yorum yeni değildir. Bir sü- AKİS, 13 KASIM 1964 redenberi, özellikle Bilgiçe muhalif o- lan AP liler bunu sık sık tekrarlamış- lardır. Ancak, Ankara Kongresine ka- dar fısıltı halinde kulaktan kulağa do laşan bu yorum, Bilgiç ve Demirelin kongre salonuna birlikte (ogirmeleriyle birdenbire kuvvet kazanmış ve su yü- züne çıkmış bulunmaktadır. Kaynağı kesin olarak bilinmemek le beraber, bu yorum, bir hususu aydın lığa kavuşturması o bakımından son derece önemlidir. Zira Bilgiçin Demirel lehine adaylıktan feragat edeceği daha çok Arıburun ve Ali Fuat Başgilin yan. daşları otarafından o tekrarlanmakta, Demirel taraftarları da bu söylentinin yayılması için ne mümkünse yapmak- tadırlar. (o Oysa Bilgiç bu hafta bir AKİS çiye, "Böyle bir şey söz konusu değildir" demiş, Bilgiç ekibine mensup bir milletvekili ise, artık her iki ada- yın da "dönüşü olmıyan bir yola gir- miş olduklarını" söylemiştir o Bu ba- kımdan, iddianın asılsız olması ihti- mali de az değildir YURTTA OLUP BİTENLER Arıburun ve Başgil taraftarlarına göre, Demirel ve Bilgiç iki yıldanberi hep aynı paralelde hareket etmişlerdir. Hatta Bilgiç, 1962 yılında yapılan ilk AP Büyük Kongresinde, hemşehrisini Başkan Vekili seçtirtmek için, Kayse ri mahkümları ile görüşmüş ve Celâl Bayarın evinin kapısında kendisini partililere, cebinden çıkardığı bir lis-. teyi - Bu listeye Bilgiç tarafından o zaman partiye kaydını yeni yaptırmı olan Demirelin adı da dahil edilmiş- tir - Ve — Bayar bu listenin kazanmasını istedi" demiştir. Başgil ve Arıburun taraftarları ay rıca, Bilgiçin. Kıbrıs ile ilgili (oolarak BMM de yapılan son genel görüşmede uğradığı başarısızlıktan sonra Genel Başkanlık için kendisinin hafif gel. diğini anladığını ve bu yüzden Süley- man Demirel lehine adaylıktan fera- mirelin başkanlığına muhalif değildir. İki hemşehrinin arasında bundan kı- sa bir süre önce beliren tek anlaşmaz- lık konusu ekip meselesinden (o doğ- muştur. Bilgiç, daha çok teşkilâta ö- nem verdiğinden, Merkez İdare Ku- rulu üyeliklerine teşkilâtçıların oge- tirilmesini istemekte ve bunun için Ethem Kılıçoğlu, Cevat Önder, Kadri Erogan, Enver Kaplan ve hattâ Gök- han o Evliyaoğlunun ea ileri sürmektedir. Oysa Demirel, nin pek yakında iktidara ii bu bakımdan, ileride devlet idare edebile- cek, yönetici bir kadronun elde bulundurulması savunmaktadır. Ekzantrik Profesör Ay- dın Yalçın ile Ankara (Üniversitesi Rektörü Profesör İhsan Doğramacı, Süleyman Demirelin üzerinde durdu- gu isimlerdir. Ancak Özarda, Tevetoğlu, Demir- dağ, Demiray, Gürkan, Ataöv gibi i- simlerin yönettikleri Bilgiç oaleyhtar- larına göre bu. nihayet detaylarla il- gili bir anlaşmazlıktır ve prensip ola- rak Bilgiç, Demirel lehine başkanlık Koltuğundan feragat edecektir, Çok bilinmiyenli denklem Haftanın başlarında Salı günü AP Genel Merkezine Lozandan bir telg- raf geldi. Ali Fuat Başer'in Genel başkanlığına adaylığını koyduğunu bil- diren telgraf şöyledir : "Adalet Partisi Genel Başkanlığına Adaylığımı koyduğumu kongre ka- rarını burada beklediğimi o arzeylerim. Hürmetlerimle.. 15