June 26, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

June 26, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Tersanede bekleyen hurda gemiler ... gönül katlanır Deniz ticaret hukuku, âdetleri, gele- termektedir. Bu itibarla, Ticaret Oda- sının, o hırdavatçıdan komisyoncuya, çeşitli dallar arasına deniz ticareti- ni oturtmak muhakkak ki türk deniz ticaretinin zararına olmaktadır. Üste- lik, her memlekette deniz ticaret o- dası veya buna benzer teşekküller mev cut olduğu halde, memleketimizde böy le bir teşekkül bulunmaması, yabancı vapur acentalarının bu ünvanı kul- lanmasına yol açmıştır. Nitekim İstan bulda, hem de fransızca adla "Chamb- re Maritime" adlı bir teşekkül vardır ve yabancı vapur acentaları bu ünvan dan bir hayli faydalanmaktadırlar. Kurulacak Deniz Ticaret Odasının en başta yapacağı iş, muhakkak ki, hükümetlerin deniz ticaretine gereken önemi vermelerini sağlamak olacak- tır. Deniz ticareti ile ilgili bütün geliş- meleri, haberleri derliyecek ve bunla- rı ilgililere ulaştıracaktır. Ayrıca de- niz ticaretinde çalışanlara gerekli bil- gi ve rakamları da verecektir. Bunla- rın İçine milletlerarası sözleşmeler, navlun fiyatları, gemi ve yeni inşa fi- 14 yatları, milletlerarası hukuki ihtilaflar ve buna benzer konular girmektedir. Bir diğer önemli iş de, türk deniz ti- careti, gemi yapımı ve tamir işlerinde gerekli örf, âdet ve teamülleri tesbit etmek olacaktır. Deniz Ticaret Oda- sının, Devlet Plânlama o Teşkilâtına da büyük yardımlar sağlıyacağı mu- hakkaktır .Ayrıca deniz ticaretine ait belgeleri tanzim ve tasdik etmek, de- niz ticareti erbabının uyması zorunlu kararlar almak da Deniz Ticaret O- dasının görevleri arasında olacaktır. Odaya kimler girecektir? priz Ticaret Odasına gemi sahiple- ri ve donatanları, tersaneler, gemi acentaları, gemi brokerleri, stivodor- lar, ahşap saç, yelkenli, motorlu kü- çük tekne sahipleri ile gemi kuman- ya ve malzemecileri girebileceklerdir. Deniz Ticaret Odası içinde de muhte- lif meslek grupları teşkil edilecektir. Gemi sahipleri ve donatanları meslek grupunda ise tanker, kuru yük, kömür ve maden, yolcu ve koster gibi ihtisas komiteleri bulunacaktır. Deniz Ticaret Odasının kurulması AKİS ile deniz ticareti başlıbaşına bir konu olarak ortaya çıkacaktır. Deniz ticare- tinin geliştirilmesi için yapılacak ham lelerde ve alınacak tedbirlerde bu işin tatbikatçılarından kurulu Deniz Ti- caret Odasının faydası çok büyük o- lacaktır. En kötü ihtimalle, dâvalarına sahip çıkan bir Deniz Ticaret Odası, son yıllarda deniz ticaretimizde baş- gösteren gerilemeyi önliyecektir. Bu- nun dışında, milletlerarası deniz te- şekküllerinde Türkiyeyi temsil etmekle memleketimiz menfaatlerinin okorun- masında da Deniz Ticaret Odasının rolü büyük olacaktır. Odalar Birliği Kanununun hazırlık larıyla uğraşıldığı şu günlerde gerek Gemi Sahipleri İşveren Sendikası ve gerekse diğer teşekküller, Deniz Ti- caret Odasının kurulmasını sağlamak üzere, Ticaret Bakanlığı ile Odalar Birliğine müracatte bulunmuşlrdır. So nuç merakla beklenmektedir. 26 Haziran 1965