26 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

26 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS maktadır. la 1954 - 1965 yıllan a- ırasında nım kredileri oyekünu 10 misli rl ama biraz önce belirtilen teminat nedenleri yüzünden bu kredi- ler tarımla uğraşan nüfusun yüzde 10 pintin elinde toplanmıştır. Traktör, di- ger modem tarım araçları ve teksifi tarım unsurları için de durum aynı- Toprak reformu sadece topraksız köylünün toprağa kavuşturulması de- mek değildir. Bunun yanısıra, verim kriterine göre, toprağın asgari ünite- ler halinde dağılımım da hedef güt- tüğünden o yapılacak ıslahatla çiftçi daha geniş bir hareket serbestisi ve mali imkana kavuşacak, teknolojik i- lerlemelerden Oo faydalanabildiği o gibi, verimi artma nitelikte koruma ted- birlerini de alabilecektir. Servet ve gelir dağılışındaki uçu- rumlar toplumda sınıf farklarının doğ masına, çok büyük toprak sahipleri- nin, bu ekonomik üstünlüklerini siya- si nüfuz vasıtası haline getirmelerine sebep olmaktadır. (Nitekim Turhan "Şahinin tasarısında bu hususa değinil- mekte ve şöyle denilmektedir: "Bu. bir taraftan zümre demokra- sisi yaratırken, hallerinden memnun olmıyan kalabalık kitleler, Köyden çehre akımın nedenini, şe- ieriri cazibesinden ço! öyün itme gücü teşkil etmektedir. Böylece, şehir ve kasabaların çevresini, her geçen gün çaplan biraz daha büyüyen gece- kondu çemberleri sarmaktadır. Gece- kondu mahalleleri ise her bakımdan çözümü son derece çetin problemler yaratmaktadır. İşte bu nedenler, toprak reformunu zorunlu kılmaktadır. Akıl için yol birdir Tiyede en sağdan salon sosyalis- tine ve aşın sola kadar hemen her çevrede toprak reformundan söz edil- mekte, ama bunun ne tanımı üzerinde birleşilmekte ve ne de bi bir icraat haline getirme yolun: samimi bir çaba sarfedilmektedir. * Meselâ TİP'e yenilik, bir gelişme getirmeyeceği a- çıktır, AP'ye göre ise -görünüşte baş- ka olmakla beraber-, toprak reformu bir müspet icraat değil, sadece oy ba- kımından hayli pırıltılı ve cazip bir kanundur bir metindir. Yani asıl o- 26 Haziran 1965 Turhan Şahin Niyet ve kısmet lan, "Biz toprak reformu kanununu çıkardık" diyebilmek, böylece, müm- kün olduğu kadar çok oyu yedeğe ala- bilmektir. Yoksa statükoyu bozmak, ağaları, geniş toprak sahiplerini ra- hatsız edici bir uygulama, bu parti- de defterlerden tamamen silinmiştir. Türkiyenin gerçek kuvvetini teşkil e- den, fakat sayıları bir yli az olan aydınlar ise, toprak reformunu mül- kiyet, tasarruf ve yerleşme rejiminde verim ve sosyal adalet ilkeleri açısın- dan girişilen bir reorganizasyon işle- mi olarak kabul etmektedirler. Bu ta- nımlardan en doğru olanı, şüphesiz ki, sonuncusudur. Zira tarım sektöründe çalışanların karşı karşıya bulunduk- tan ekonomik ve sosyal nedenler dik- kate alınacak olursa, toprak reformu- nun ne salt anlamda bir toprak da- ğıtma işlemi ve ne de büyük işletme sahiplerinin, 5-10 bin dönümlük arazi ağalarının zaten dolgun olan cüzdan- larını biraz daha şişirmek (oanlamına gelen "Statükoyu muhafaza" demek olmadığı anlaşılır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda Pa- zar günü, bağımsız Aydın milletvekili Orhan Apaydın, kendisiyle konuşan bir AKİS muhabirine, bu konuda şöy le dedi: "“— Geçen gün toplanan Karma Ko misyona geldiğimde, Turhan Şahinin hazırlamış olduğu tasarıyı oyermeye niyetliydim. Ama adamlar öyle bir ta san getirmişler ki, dört elle Şahinin e Reformu Kanun Tasarısına sarıldım YURTTA OLUP BİTENLER paydının bahsettiği " Şahinin ta- sarısında toprak reformu ve amaçla- rı şöyle tanımlanmaktadır: "Bu k uygulanması obakı- mından toprak reformu; yurt Ziraati- nin geliştirilmesi, toprak (varlığının korunması ve özellikle tarımla uğra- şanların refahının sağlanması için a- razi mülkiyeti, tasarruf ve işletilme- sine ilişkin toprak statüsünü ve bu kanunun uygulanmasının gerektirdiği tarımsal yerleşimi oyeniden düzenle- mektir." Bu tanımla ortaya çıkan toprak re- formu unsurlarını şöyle sıralamak mümkündür: Tarımın Ge toprak re- fahının korunması, tarımla uğraşanla- ra belirli bir refah seviyesinin sağlan- ması ve bunun için de mülkiyet, ta- sarruf, işletme ile yerleşme rejimleri- nin yeniden düzenlenmesi... Böylece reform, dar anlamıyla salt bir toprak dağıtımı işlemi olmaktan çıkmakta, kârlılık ve verimlilik esas- ları çerçevesinde, sosyal adalet ilkesi- ni gerçekleştirici bir nitelik kazanmak tadır. önümüzdeki günlerde Parlâmen- toda görüşmelerine o ballanacak olan Tasarı, bu tanımı ve amaçları hareket noktası alarak hazırlanmış bir tasarı- dır. Yılan hikâyesi ggesirdiğimiz haftanın o sonlarında Cuma günü saat 13'de biten Ba- kanlar Kurulu toplantısından sonra Mili Eğitim Bakanı Cihat Bilgeha- nın yaptığı bir açıklama, Başbakanlık önünde saatlerdenberl bekleşmekte o- lan genç gazeteciler için, kelimenin tam anlamıyla, bir sürpriz teşkil etti. Bilgenhan: " — Toprak Reformu Tasarısının Üçüncü Koalisyon tarafından yüksek Meclise sunulan metin üzerinden mür-, zakere edilmesi ve bazı maddeler hak- kında Hükümet görüşünün mahfuz tu- tulması kararlaştırılmıştır"" diyordu. Bilgehan sözlerini henüz tamamla- mıştı ki, gazetecilerden biri bıyık al- tundan gülümseyerek, Bilgehanın du- yamıyacağı bir sesle, espriyi yapıştır- dı: "— AKİS artık buna 'perhiz ve la- hana turşusu' ara başlığını atar.." Gazeteciyi böyle bir espri yapma- ğa zorlayan sebep, toprak reformu ad- lı yılan hikâyesinin son haftalarda geçirdiği safhalar ve özellikle Hükü- metin mütereddit, hayli de eğlenceli tutumudur