16 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

16 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

IKTiSADi Durum Mahalle milyoneri politikası P'nin tek başına iktidara gelmesiyle türk siyasi hayatı kadar, hattâ on- dan da önce türk ekonomik hayati ye” ni problemlerle karşılaşacaktır. Hiç“ bir azgelişmiş ülkenin bugün izlemek istemediği ekonomi politikasını AP ik- tidarı rahatlıkla izleyecektir, Bu yol, gelişmiş ülkelerle sıkı bir işbirliğine da- yanan -işbirliğini kimlerin yararına iş- lsttikleri 1950 - 60 arasındaki mahalle milyonerleri ilş görülmüştür- Ve aZgs- lişmiş ülkelerin ekonomik bağımsızlık kazanmasına, sanzgyileşmesine, adam olmasına (meydan Vermeyen aldatıcı bir yoldur. Bu yol, DP iktidarı tarafın- dan; dünya konjonktürünün en elveriş- li olduğu bir zamanda denenmiş, Ko- re savaşı ile ihraç mallarımızın fiyat- ların yükseldiği, tarıma geniş, yeni a- tanların açıldığı, tarımın modernize ol- maya başladığı, geniş dış yardımların işlediği bu dönem üç-dört yıllık bir pı- rıltıdan sonra, Türkiyeyi bir belâlar zin ciri içine atmıştır. Kapali ekonomiden VE MALI yavaşça açık ekonomiye geçen köyler, bu pırıltılı üç-dört yıl sonundaki! dur- gunluk ve geriye gidişi, dış ülkelere yüz- deyüz bağımsızlık zorunluğunu göre» meden, siyasi buhranlar içinde buna- lan 'Türkiye, 27 Mayıs ortamına kaymış, geniş halk kitlelerinin gözünde Mende resin ekonomi politikası bir efsane ol- maktan çikamamıştır, 10 Ekim seçimle- rinde ne APvlilerin becerikli hatipleri- nin vatan-millet palavraları vene de CHP'nin İnönü ile açılan “ortanın s0- lunda” tutumunun halkı korkutması geniş bir rol oynamıştır. Gerçek sebep, Menderes ekonomi politikasının hâlâ bir efsane olarak, yüzyıllarca sefalete mahküm edilmiş bir halkın varlığını devam ettirebilmesidir, AP iktidarının izleyeceği ekonomi politikasının mahiyeti önümüzdeki fç- beş ay içindeki uygulamalarla anlaşıla- caktır, Bu politikanın şimdilik yürek- lerde yatan, zaman Zaman açıklanmış olan belirtileri de mevcuttur. Türkiye- nin karşılaşacağı ekonomik problemle- rin çoğunda 1950-60 devrinin etkileri vardır, Paralar Çıkmaz sokaklara doğru ER ARAL 16 Ekim-1960 SAHADA ji Yaz borca, at hurca bil Siyasal yapımızın belli bir zümre. ye dayanması, devlet eliyle “yeni Sim nıf yaratılmak istenmefi” yüzünden, | hakim zümrelerin menfaatine dokunul- maksızın kalkınmanın dış kredi İle ger» Çekleştirileceğini sananlar ekme i bir dış borç bataklığına gömmüş, Prof, Baade'nin deyimiyle, Türkiye bir “dip. siz fıçı” olmuştur, Bu öyle bir bataklık | ödemek durumuna düşmüştür, Faiz tu-. tarı 4 milyar 769 milyon liradır, Borç- larımız rahatça 2014 yılına uzanacak», ır, Bunların ödenmesi için ihracat ge- Bülten her yıl yüzde 35,2sinin borç faiz ve taksitlerin; tahsisi gerekmekte- dir. Ortalama faiz oramı ise yüzde 319 dur, Diğer yandan, alınan borçlar karşı. liğında Türkiyenin kalkınma yolunda | ki tercihlerinden eser kalmamaktadır. Ülkeler borç vermemekte, zel sektör eliyle yapılmasını istemekte- | dirler, Oysa bilinen bir gerçektir Kİ,! Eyyam özel sektör henüz gelişmek- tedir ve orta büyüklükteki sanayi İş- | letmelerini bilç doğru dürüst işleteme- mektedir. - Bütün bu İşletmeler bile -eğer sahiplerinin vi doğruy sa, söylenenin dışında ahlâki buluna- pia sebepler yoksa -çeşitli dev- | et sübvansiyonları yaşamaktadır karsın, yükünü sin,. İçerde bir mutlu malik yaratıl- sm Ve gerektiğinde, ref: ormcu hükümet leri iktidardan indiretek, XX, yüzyılda “ayıp” sayılan kafndakileri Ge vE