16 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

16 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS Yeni hevesler peşinde Bu tereddütler devam ederken, Salı günü cereyan eden bir olay Çanka- ya ekibinin yeni teşebbüslerin peşine düştüğünü ortaya koydu. Bu olay, Baş- bakan Suat Hayri Ürgüplünün AP Ge- nel Merkesine nesaket hudutlarını çok aşan sevgi gösterilerine sahne O- lan ziyaretidir. . Salı günü saat 11'de AP Genel Mer kezine gelen Ürgüplü kapılarda karşı- landı, Bu ziyaretten önceden haber- dar edilen gazetecilere ve foto muha- birlerine hissi pozlar verildi. Ürgüplü bu ziyaret sırasında, gönlü AP'de o- lan bir kimse gibi eda takındı, Demirel ve diğer AP'lilerle öpüşüp koklaştı, AP hakkında ileri sü'ülen “Petrol şirket- leri AP'ye yardım etti” iddiası hak- kında «lay eden bir dil kullandı ve bü- tün bunlar gazetecilerin önünde yapıl- dı... Ürgüplü AP'den aynlırken, güzete- cilere parlak bir de milli irade nutku irat etti, Seçimden sonra Demirel ve diğer AP'liler tarafından verilen zafer demeçlerinin Hepsinden daha firaklı ve AP'yi över bir mahiyet taşıyan bu nutuk, âdeta Gürselin bir gün evvel söylediği mütersddit sözlerin düzeltil- mesi şeklini aldı, Başbakan, bu ziya- 'etin mânalı kaçtığını anlayınca, Çar- ;şamba günü, öteki parti merkezlerini , Je ziyaret etme kararını verdi Ve bu- 16 Ekim 1965 nu ilân etti, Çankaya ekibi, haftanın ortasında durumu idrak etti ve < Üzerine: hesap yapılabilecek tek-ihtimalin AP iktida- rı olduğunu anlayabildi. Şimdi hevesi Senato Başkanlığı olan ve “partiler ziyaretini de onun için gehişleten Ürgüplünün -ki, hiç fena olmazs AP” ye yaptığı bu meri hücumunun heme arkasından diğer çalışmalar ve temaslar alak AP ile irtiba- tını hiç bir zaman kesmemiş; fakat-AP, Gürselin isteğine aldırmadan emekli generallere Jistelerde şans tanımayınca bu irtibatı biraz soğutmuş olan Zey- tinoğlu artık rahatça AP'lilere taktik vermeye başlamıştır, Seçim sonuçları belli olduktan sonra Demirel teşkilâ- tına kesin direktif verdiyse ve “coşkun AP'liler aşırı nümeyişlere girişmemis- lerse bu hususta oÇankayadan gelen tavsiyelerin hiç rol oynamadığını dü- şünmek hatalı olacaktır. Ne kurtarılırsa, kâr Aayasaya göre milletvekillerinin isimleri Yüksek Seçim Kurulu tara- Tmdan resmen ilân edildikten üç gün sonra Millet Meclisi toplanacak, o.gün Başbaken Ürgüplü, hükümetin istifa- sı Yazılı olarak (Cumhurbaşkanına bildirecektir, Cumhurbaşkanı bunu ka- bul edecek ve yeni hükümet kurulun- caya kadar hükümetinin isbasında kalmasını oOÜsgüplüden < isteyecektir. *“Kıratıma bineyim..,?» YURTTA OLUP BİTENLER Bundan sonra, yeni hükümetin kurul» ması çalışmaları başlayacaktır, Heves- ler söndüğü için, Cumhurbaşkanı speX& taküler temaslar. yapamayacak, doğru ca Demirsle hüklülmet kunma görevini veretektir, Demirel buna hazırdır. Gö“ revi kabul edecek, hazırlayacağı Ba- kanlar Kurulu listesini Gürsel; suna“ caktır. Bu listenin Mecliste okunduğu gün Demirel ğı Ürgüplüden dwralacak ve Demirel Hükümeti gö- Tevefillan * başlayacaktır. Program ve güven oyu muameleleri sonradan ik“ mal olunacaktır. Şimdi, o Zeytinoğlunun oDemirela yaptığı telkin, islemleri allerji uyandı- racak kimselere kabinesinde yer verme mesi telkinidir, 21 Maysa .aleyhtarlık ları âşlkâr kimseler veya sivri isimler Bâkan olarak seçilirse fırtınanın Ça buk kopacağı, halbuki AP'gin daha bir süre bir takım kuvvetleri uyutmakta devam etmesi lüzumu Deinirele ya- iğ tavsiyeler arasındadır Ancak, uh bir “bomba karar” .ile Mİ olması ihtimali de yok değildir. Zira Çankaya çevreleri hâlâ, üstüste dizilen küpleri hep, sevmedikleri fakat muhtaç olduklarını sezdikleri “bir kü- pün. üstüne dizmektedirler, Zaten, AP'nin ilk başta nasıl bir yol. tutacağı Hükümetten önce Meclis seçiminde kendini göste- iş, -Sanato oBaşkanının Tecektir, O