23 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

23 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER dilmekteydi. Gözlemciler, CHP'nin en yüksek yönetim organının gerçek eği- liminin ve fikrinin bu liste açıklandı- ğında ortaya çıkacağında hemfikirdi- ler. Merak edilen, CHP'nin, seçimi kaybetmenin yarattığı ürkeklik ve pa- nik neticesi, Ortanın Solu programın- dan taviz verip vermeyeceği idi. CHP Parti Meclisi maalesef, mer- kez kontenjanı tesbitinde işin bu ta- rafını pek düşünmedi. Aslında, listeye girecek isimlerin oylamasından önce işin prensibi konuşuldu. Ama bu ko- nuşma daha çok, oylamanın nasıl da- ha âdil olabileceği, hangi usulün uy- gulanması gerektiği meselelerini geç- medi. Halbuki CHP'ye göz dikmiş re- formcu ve aydın kitlenin özlediği, bu kontenjanların kullanılışında reform-. culuk, mücadelecilik ve fikri kapasite gibi niteliklerin ölçü olması idi. Bu, ölçü olarak kullanılmadı. Yani, Orta- nın Solu ortaya çıkmadı. Seçilenler ne bundan tâviz verildiği, ne buna sarı- lındığını göstermektedir. Daha önce Parti Meclisinin tesbit ettiği 9 kişilik listeyi dörde indirmek için yapılan ilk oylamada Cihat Ba- ban, Vefik Prinçcioğlu, Nermin Neftçi ve İrfan Solmazer yerlerini korudular. Halük Nurbaki, Mahmut Vural, Zari- fe Koçak, Erol Ünal ve Orhan Apay- dın ise rüçhan haklarını kaybettiler. Yâr ve ağyar Daha sonra jilk listede yer alan, fa kat rüçhan haklarını kaybeden beş kişi ile seksene yakın aday teker te- ker oylandı.İlk oylamada kaybeden Zarife Koçak bu defa listeye girdi. Neticede şu liste meydana geldi: İr- fan Solmazer, Cihat Baban, Zarife Ko- çak, Vefik Birinççioğlu, Nazmi Oğuz, Nermin Neftçi, Selahattin Kılıç, Bah- ri Yazır, Nuri Kodamanoğlu ve İsmail Arar... Bir-iki isim hariç, halk oyunda pek iyi tepkiler yaratmıyan bu liste hak- kında bir Parti Meclisi üyesi, AKİS muhabirine şöyle dedi: — Dört asın dört adamını seçtik, eskiden seçilen dördü ekledik, fazlaca oy alan iki kişiyi de bunların yanına kattık, oldu bitti.. AKİS muhabiri, üzüntülü görünen Parti Meclisi oOüyesine, söz konuşu "dört as''ın ve adamlarının isimlerini sordu. Bir süre tereddüt eden CHP'li, kızgınlığını oyenemedi ve soruyu ce- vaplandırdı — Feyzioğlunun Bahri Yazırı, Ni- hat Erimin Nazmi Oğuzu, Aksalın Ve- fik aye ve Satırın İsmail Ara CP de beklenen toparlanmanın pek süratli olmıyacağı kanısını yara- tan merkez kontenjanı tesfbiti meselesi, AKİS bazı şeylerin açığa çıkmasında faydalı oldu. Bunun başında, seçimin yarattı- ğı tereddüdün Parti Meclisini dahi etkisine almış olduğu gelmektedir. Kon tenjanlarını tesbit edildiği toplantı a- ralarında CHP yöneticileri, sohbet ko- nuşmaları yaptılar. Bu konuşmaların ağırlığını teşkil eden 'konu, seçimlerin niçin böyle sonuçlandığı idi. Sohbet- lerde dikkati çeken husus, ma "“Ortanın Solu" sloganının sel ol- duğu kanısının bazı Parti Mei ü- yelerine okadar yayılmış olduğuydu. Hattâ Turhan Feyzioğlu bile -aslında fazla hayret etmemek gerekir- dolaylı bir ifade ile bu iddiaya katılıyordu. Ancak Feyzioğlu "Ortanın Solu" prog- ramının öngördüğü reformları reddet- iniyor, -sadece burada Kasım Gülek- mesinin gelenekçi hoşlanmadığı anlamlar taşıdığını söy- lüyordu. Feyzioğluna göre, sabahleyin “solundan kalkmayı" uğursuz sayan, önemli yerlere "sağ ayağı ile" girme- ye dikkat eden türk halkı üzerinde "gol" kelimesi yanlış çağrışımlar yap- mış ve CHP'nin rakipleri de bundan fazlasıyla yararlanmışlardı,.. Orhan Öztrak ise "Ortanın Solu" nun yanlış anlatıldığı kanısında idi. Öztraka göre, bu yanlışlığın doğma- CHP wi Milli Bakiye meselesini hallediyor Berbat edilen bir çuval incir 23 Ekim 1965