23 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

23 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Kongo Gitti Çombe, geldi Kimba Combe, Leopoldville Kongosunun kısa bağımsızlık tarihi içinde önemli bir kişidir. Politika hayatı, Kongonun ba- &ımsızlık kazanmasından kısa bir sü- re sonra, Katanganın başına geçip bu eyaleti kendi başına buyruk ilân et- mesile başlamaktadır. Bundan son- ra Lumumibaya karşı açıkca cephe al- mış ve Kongoda batı sömürgeciliğinin başlıca sözcüsü olmuştur. O kadar ki, bugün bile, dünya kamu oyunca, Lu- mumbanın öldürülmesinden başlıca sorumlu olarak görülmektedir. Daha sonra, Katanga Birleşmiş Milletler kuwvetlerinin yardımlıyla tekrar Kongo sınırları içine katılınca, Çombe de Avrupaya sığınmıştır. Fakat bu sığın- ma uzun ömürlü olmamıştır. Kongo- daki lumumbacı kuvvetlerin ülkenin kuzey-döğusuna ohakini oldukları bir sırada, Başkan Kasavubu Çombeyi ka- binede görev almak üzere Kongoya ça- ğırmış ve Çombe, Avrupaya kaçtıktan bir yıl kadar sonra, 1964 Haziranında Leopoldville'e dönmüştür. Bundan son- ra olaylar birbirini hızla kovalamış- tır. O kadar ki, katangalı politikacı, Kongoya döndükten on gün sonra, bir- denbire kendini Leopoldville hüküme- tinin yalnız içinde değil, fakat başın- da bulmuştur. Çombeyi basit bir sürgün iken Kon- gonun basına geçiren olaylarda Belçi- kanın parmağı olduğundan şüphe edi- lemez. Nitekim Çombe Kongo başba- kanı olur olmaz ülkeden kaçan Belçi- ka sermayesi geri dönmüş, ekonomik hayat kımıldamaya başlamıştır. An- cak, Çombe gibi Batının temsilcisi o- larak tanınan bir kimsenin iktidarı ele alması Kongoda olumsuz tepkiler de yaratmış, Kuzey Katanga, Kivu ve Yukarı Kongo eyaletlerindeki lumum- bacı hareketler daha da kuvwvetlenmiş- tir. Bunun sonunda Çombenin kongo- lu âsileri bastırmak için paralı beyaz askerler tutup Birleşik oAmerika ve Belçikadan yardım istediği, hâlâ hatır- lardadır. Çombenin Kongoya yalnız Batı ser- mayesini değil, fakat silâhlı müdaha- lesini de davet etmesi, katangalı poli- tikacının Afrika devletleri arasındaki -eğer kalmışsa- en son itibarının da kırılmasına yol açmıştır. - Çombe, o günden sonra, Afrikanın istenmeyen adamı olmuştur. Bu bakımdan, geçti- 26 gimiz hafta içinde Leopoldville'den Başkan Kasavubunun oÇombeyi işba- şından uzaklaştırdığı haberi alınınca, siyasi yorumcuların çoğu bunu, Ka- savubunun birkaç güne kadar Accra'- da toplanması beklenen Afrika dev- letleri konferansıyla Ekimin ilk hafta- sında Cezayirde yapılması beklenen Asya - Afrika devletleri konferansın- dan önce Kongonun bu devletler ara- sındaki itibarını düzeltmek amacıyla aldığı bir tedbir olarak karşılamışlar- dır. Bir ipte iki cambaz Gerçekten, Çombenin geçen hafta, işbaşından ouzaklaştırılmasını o dış Kasavubu Oyuna mı geldi? etkilere bağlamak mümkündür. o Afri- kalı devletlerin gözünde Çombe Batı- nın adamı, Lumumbanın ve Kongo milliyetçiliğinin (o katilidir. Hele son Kongo olayları sırasında koltuğunu Amerikan ve Belçika yardımıyla kur- tarmasını bir türlü hazmedememekte- dirler. Öteyandan, Çombe son aylarda Belçika ile de bozuşmuştu. o Belçika, Çombenin Kongo maden şirketlerini millileştirmesine çok kızmıştır. Bunun- la beraber, Birleşik Amerika, daha iyi bir politikacının yokluğunda, Çombeyi hâlâ tutmaya devam ediyordu. Ancak, olayı Kongonun iç politika çekişmeleriyle (açıklamak, gerçeklere daha uygun düşecektir. Öyle anlaşılı- yor ki, Çombenin en büyük suçu, Baş- kan Kasavubuyu ikinci plâna itip, Kongonun I numaralı adamı olma yo- luna girmesidir. Kasavubunun, bir sü- redir Çombeden, istifa etmesini istedi- $i biliniyordu, Fakat inatçı Çombe, ye- nilgiyi kabul etmemiş, istifasını ver- memiştir. Bu yılın Temmuz ayında Kasavubu ile Çombe arasında İçişleri Bakanlığı konusunda bir sürtüşme ol- muş ve Çombenin adamı Godefroid Munungo'nun Doğu Katanga eyalet valiliğine seçilerek İçişleri Bakanlığın- dan çekilmesi üzerine Kasavubu, Çom- beyi, bu koltuğu Victor- Nandakaya vermek zorunda bırakmıştı. Çombenin en kuvvetli muhalifi olan Kongo De- mokratik Cephesinin lideri Nandaka- nın kabineye girmesi, inatçı politika- cının itibarına indirilen büyük bir dar- be olmuştur. İstifa ederse ikinci büyük darbeyi yiyeceğini bilen Çombe, bu se- fer Kasavubunun istediğini yapmamış ve devlet başkanım kendisini işbaşın- dan uzaklaştırma durumunda bırak- mak istemiştir. Kongo Anayasası gereğince, devlet başkam gerekli gördüğü hallerde baş- bakanı görevinden uzaklaştırabilir. Bu bakımdan, Kasavubunun tutumu Ana- yasaya aykırı değildir. Ancak, özellikle zengin Katanga eyaletinde hâlâ çok tutulduğu gözönüne alınınca, Çombe- nin işbaşından uzaklaştırılması Kon- goda önemli etkiler yaratacak nitelik- te bir olay gibi görülmektedir. Bazı gözlemcilere göre, Çombeyi işbaşından uzaklaştırmakla en tehlikeli rakibini atlatan Kasavubu, onun yerine gene katangalı Kimbayı getirmekle, katan- galıların infialini önlemeyi düşünmüş olmalıdır, Çombe Katanganın bağımsızlığım ilân ettiği zaman bir kabine kurmuş ve Kimbayı, bu kabineye önce Dışişle- ri Bakanı, sonra da Ticaret ve Sanayi Bakanı olarak almıştı. Fakat sonra, o da Çombe ile birlikte Kongodan kaç- mak zorunda kalmıştır. Katangalı Ba- lubaların en önemli liderlerinden biri olan Kimbanın kaderi bir türlü Çom- beninkinden ayrılmamaktadır. Gerçek ten, yeni kabineyi kurmak için yalnız geçen Mart ayında tapılan seçimlerde önemli bir kuvvet olarak beliren Kon- go Demokratik Cephesinin desteğini değil, fakat Çombenin liderliğindeki Kongo Milli Birliği o(Conako) nin de desteğini ve yardımım sağlamak Zo- 23 Ekim 1965