23 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

23 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİS geldiği zaman uluslararası yakı nlaş- mayı çok seven bazı çevrelerce "ho bulunmamıştır, Sonuç ne olabilir? AP'nin bu tutumunu pek sem- patik bulan çevrelerin şimdi, yardımları arttıracakları, kendilerine yakın olana yakınlık gösterecekleri an- laşılmaktadır. Fakat şimdiki dım ilişkilerinin "akılsızca dış yar- muhafazası halinde, yapılacak dış borçlanma- lar "ın Türkiyeye bir fayda sağlıyamı- yacağı açıktır. Bunun ilk etkileri, iç kaynaklarda sosyal adalete uygun bir düzenleme çalışmalarının. uyutulması, iktidarın iç,kaynakları zin bir süre daha dış borçlanmalarla işi idareye kalkışması olacaktır. Nite- kim AP'li Başbakan adayı Demirel, bu konudaki düşüncelerini açıklamış, iç kaynaklardaki (oaksaklıkları düzelt- mek şöyle dursun, görmeye dahi ya- naşmamıştır, Demirel, bir İstanbul ga- zetesine, "tarım alanında vergi düzen- lemesine gitmeye niyeti olmadığını" söylemiş, "Tarım alanındaki gelir bü- yüktür. Ama bu geliri (opaylaşanların sayısı da büyüktür. Vergi geliri bakı- mından tarımdan gelecek gelirler için mübalâğaya (kapılmamak lâzım" de- miştir. Gazetenin, "Tarımsal gelirlerin büyük kısmını az sayıda büyük toprak sahipleri paylaşıyor. Bu yüzden bir düzenlemesi ile hem sosyal n na Demirelin verdiği cevap ise şöyle- dir: "Bu iddialar doğru değildir. Ta- rım alanındaki gelir dağılımı dengeli- dir." Bütün bunlar, AP'nin kimden yana olduğunu ve tuttuğu yolu apaçık gös- termektedir. AP, Türkiyenin gelenek- sel, feodal yapısını zorlamak, onu 1s- lâh etmek taraflısı değildir. AP, Tür- kiyenin dış ülkelerle ilişkilerini gerçek- çi bir görüşle düzenlemek, konomik alanda gitmek taraftarı olunca da siyasi ve €- tam bir bağımsızlığa da değildir. Bu böyle , iç kaynaklara yönelmeyen dış borçlanmalara dayanacak bir eko- nomi politikası ile ne ekonomik kal- kınma, ne de sanayileşme mümkündür Hattâ, ne de sosyal adalet sağlanabi- lecektir, Türkiye bugün, sadece yolla, barajla değil, sanayileşme ile sağlana- cak bir kalkınma döneminde bulun- maktadır. Bugünkü şartlarla yürütü- lecek dış borçlanmanın ise bunu sağ- lamaktan uzak olduğu ortadadır. Bu yüzden ilk yapılacak iş, iç kaynakları 23 Ekim 1965 düzenlemek, dış ilişkileri yeniden göz- en geçirmektir. AP'nin bunlara ya- naşmıyacağı, seçimleri hangi slogan- larla ve kimlere yaslanarak kazandı- ğından bellidir. Bu politikanın ise nereye varacağı- nı bilenlerin sayısı az değildir. Özel sektör teşkilâtlanıyor Odalar İhracatçı Birlikleri büyük odalar ve sanayi odaları ha- nı harıl çalışmaktadırlar. Özel sektör yeni bir teşkilâtlanmaya gitmektedir. Bu teşkilâtlanma çalışmaları artık S8 DDMMRENAKİZ, bu konudaki haberler d Odalar Birliği- nin yapısı, sanayicilerden çok tüccarın ve ithalâtçının sesinin duyulmasını sağlamakta, yönetime katılmak isteyen sanayiciler bunda başarı okaza maktaydılar. Birliği, nama- Odalar Birliğinin geçtiğimizi Ma- yısta yapılan Genel Kumlundan önce, sanayicilerin odurumlarının düzelme- Odalar Birliğinin yeniden teşki- lâtlanmaya gitmesini gerekli gören Bülent Ecevit iz olduğu şimdi a- çıkça ortaya çıkan- s sini, uçlamalara uğra- sektörü bölmek istediği mış, Özel ileri sürülmüştü. Şimdiyse yavaş yavaş sana İktidar İKTİSADİ VE MALİ SAHADA yiciler hakim duruma geçmektedirler. 27 Mayıs 1960'dan sonraki sosyal ge- kendisi için tehlikeli bulan bu gelişmelere karşı hep birlikte savunmanın gerekliliği düşün- cesiyle birleşmiş, post kavgasını gele- cek yıllara itmiştir. Bu arada, IlI. Ko- alisyon Hükümetinin görevden çekilme sinden sonra, özel sektör iç mücadeleye girişmiş, sanayiciler seslerini yükselt- meye başlamışlardır. Bu mücadele şim- di başka bir yönde gelişmektedir. Sa- nayicilerin Ooyönetiminde bir "birlik?' istenilmektedir. Bu birliğe sadece meslek! menfaatler ve prob- lemler açısından değil, "özel sektö- rün nasıl ve neden fazilet demek ol- kurulmak duğunu" ispat edece ütün va- tandaşları buna inandıracak aydın- latıcı görevler verilecektir. Sanayici- ler, borsalar ve tüccar ayrı federas- yonlara bağlanacak, mesleki ler buralarda görüşülecek, rün ve özel sektörcü demokrasinin sa- , hükümetle yapılacak pazar- federasyonların üzerinde yer alacak bir "konfederasyon" lıkları ise, mücadeleye pek de ihtiyaç kalmamış- tır.İktidar adayı AP, özel sektör için çalışacak bir İktidar olma yolundadır. ne yapacak? Muhalefet ne isteyecek? Bunların cevabı «İktidar Adayları» kitabında. Yazan: İFFET ASLAN GERÇEK YAYINLARI Turgut Reis Caddesi Tandoğan, Telg GERÇEK - ANKARA. Ankara Tel: 131826 (AKİS: 591) 25