18 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

18 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS yanında yer almaları gereken ya- bancı konuklar, ziyafet (masasının kıyısında - köşesinde, bulabildikleri yerlere ilişiverdiler. Demirelin, Elazığ Belediye bina- sı balkonundan halka yaptığı konuş- ma ise, kardeşi kardeşe düşürecek, kasıtlı bir konuşma oldu. "Hak ve halk yolunda olduğunu" söyleyen Başbakan, Elazığlılara yine bol bol vaadde bulundu, Plân devrinde, tek- rar tekrar, "Sizlerin aklınızdan ge- tiremediğiniz işler yapacağız" dedi. sözleri kalabalık Çeşitli duygusal tarafından "Alla lah seninle beraber olsun.." de desteklenen Demirel, bir ara iyi- ce coştu ve sağ tarafında, devamlı olarak tebessüm eden Faruk Süku- na bakarak, dinleyicilerin bu sözle- rini duymamış gibi, "Ne diyorlar?" diye sordu ve sonra halka hitaben: — Sizinle dost olanın dostu- yum. Sizinle dost olmıyanın dostu olmıyacağım " dedi. Alkışlar ve "Allah"lı sözlerle des- leklenen bu konuşmasından sonra ise, balkona tutunarak, memnun ve mütebessim bir eda ile: — Kebana yardım eden yaban- cı devletlere milletçe, millet olarak şükran borçluyuz" şeklinde konuş- tu. Barajdan beklenenler Finansman müzakereleri (o 1964'le Washington'da (başlayan ve 13 Şubat 1965 de Paris müzakereleriyle biten Keban Barajı, dünyanın sayı- lı barajlarından biri olacaktır. Fı- rat sularından üçte birini Türkiye dışına vermeyi kabul etmek suretiy- le Suriye ve Irakla da rahatça anlaş- maya vardığımız barajın inşaatı bi- tince, Türkiye, 5.8 milyar kilovat- saat elektrik enerjisi elde etmiş ola- caktır. Sağlanan elektrik sayesinde, bugün fert başına yılda kullanılan elektrik miktarı Yunanistanın üçte biri, Bulgaristanın ise yedide biri o- lan Türkiye, bu durumunu iki kat iyileştirebilecek, Yunanistanın üçte ikisi, OBulgaristanın ise üçbuçukta biri kadar elektrik tüketimine kavu- şabilecektir. Barajın ve elektrik santrallarının o işletilmesi için ise her yıl 200 milyon liralık işletme masrafı yapılması gerekecektir. An- cak, barajın sağlıyacağı elektrik e- nerjisinin satılması ile 500 milyon liralık gelir elde edilecek, net kar da 300 milyon liradan fazla olacak- tır. Bu hesaplar, baraj elektriğinin YURTTA OLUP BİTENLER kilovat başına 3.56 kuruştan satıl- ması üzerine yapılmıştır. Keban Barajı, Ankaradaki Çu- buk İl Barajından 2300 kat fazla su hacminde olacaktır. Yani, alan itibariyle, Eğridir gölünün birbuçuk katı kadar demektir. Keban Barajının elektrik enerji- si Malatya, Elazığ, Diyarbakır ve Gaziantebe yarar sağlıyacak, bura- larda çeşitli sanayilerin gelişmesi, kurulması imkan dahiline girecek- tir. Ayrıca, ana hatla Ankaraya ak- tarılacak olan büyük miktarda e- lektrik enerjisi, oburadan, Çiçeroz yoluyla İstanbula (o sevkedilecektir. Barajın bitimine kadar elektrik ih- He km ba inin yüzde 110'u kadar olaca Barajın li iki bölüm halinde- dir. 600 meden fazla uzunluktaki ana kısım, su geçirmez bir iç duva- la, etrafına sıkıştırılmış kaya dol- gu bir duvarı ihtiva edecektir. Bu bölümde, 15 metre yükseklik, 16. metre genişliği olan sekiz kapak bu- lunacaktır. Suların olağanüstü bir artış kaydettiği yıllarda bu kapak- ların hepsinin kulanılması da baraj sularının boşaltılmasına yetmezse, ikinci kısım duvar imdada yetişe- 18 Haziran 1966