18 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

18 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Başsavcı Hikmet Gündüz "Suçlu, ayağa kalk!" dini siyasete alet edici nitelikte hiç- ir cümle sarfedilmediğini ileri sür- dü. Sonra da Başsavcı görüşünü a- çıkladı. Kurul, bir sonuca varama- dan dağıldı. Kurul, önümüzdeki günlerde yeniden toplanacak ve Başsavcının talebini incelemeye devam edecek- tir. Talep yerinde görülürse, Mah- mut Kişioğlunun partiden ihracı tekrar istenecektir. AP Genel Mer- kezi bu talebe uymamakta direnir- se, Başsavcılık bu defa AP'nin ka- patılması için, Anayasa Mahkeme sinde dava açacaktır. Demirelin kısmi senato seçimleri sırasında sarfettiği sözlerin kanun- lara aykırı olduğu tespit o edilirse- de, AP Genel Başkanı hakkındaki kovuşturmada izlenecek yol bu o- lacaktır. Başsavcılık, Demirelin par- tiden ihraç edilmesini AP'den iste- yecektir. Bu isteğe yapılacak itirazı Parti Yasaklamaları İnceleme Ko- misyonu inceleyecek, Başsavcının ta- lebini yerinde görürse, Genel Baş- kanın ihracında ısrar edecektir. Fa- kat, Demirelin ihraç edilmemesinde gene direnilirse, bu defa Başsavcı- lık doğrudan doğruya, AP'nin ka- patılması için, Anayasa Mahkemesi- ne dava açacaktır. Yargıtay Başsavcılığının bir o sü- redir üzerinde duğu bir önemli mesele de AP'nin mali hesaplarıyla 8 ilgilidir. Siyasi Partiler Kanununun 80. Maddesi şöyledir: "Siyasi Parti- ler her yılın Nisan ayı içinde bir önceki takvim yılına ait gelir ve gi- derleri gösteren kesin hesap ve bi- lançoyu, Cumhuriyet Savcılığı ile Anayasa Mahkemesi Başkanlığına vermek zorundadırlar." AP ise, bu hükme aykırı olarak, aradan birbuçuk ay geçtiği halde kesin hesap ve bilançosunu ne Cum- huriyet Başsavcılığına ve ne de A- nayasa Mahkemesi (Başkanlığına vermiştir. AP'nin mali kaynakları hakkında karanlık yorumlara yol açan ve seçimlerde dağıttığı paralar konusundaki iddiaları haklı göste- recek nitelikteki bu davranış Baş- savcılıkça dikkatle izlenmektedir. Hadise nedir? Başsavcının Demirel hakkında yü- rüttüğü kovuşturma, Başbakanın kısmi senato seçimlerinden bir gün önce Denizlide yaptığı bir konuş- mada ve seçimden hemen sonra da Ankarada (gazetecilere (o söylediği sözlerle ilgilidir. Demirel, 4 Haziran Cumartesi günü Denizlide düzenlenen bir AP mitinginde konuşurken oy tezgahı- nı iyi çalıştırmak için olacak, AP kurulduktan sonra her vesile ile seçmene belli edilmeye çalışılan ve bunda da başarı sağlanan bir husu- su açıkça söylemekten çekinmemiş, muhalefet partilerinin iddialarını şü m Dediler ki, siz DP'nin devamı AKİS mısınız? Evet, biz DP' nin devamıyız. Ama halkta devamıyız." Demirel ayni sözleri, geride bı- raktığımız hafta Salı sabahı, Cihat Bilgehan ve Faruk Sükanla birlikte Buğday Sokaktaki evinden çıkarken de tekrarladı. Gazetecilerin, bu söz- lerin suç teşkil edip etmediğine da- ir sorusuna ise şu karşılığı verdi: — AP, kendi kimliği içinde olan bir partidir. DP kapatılmıştır. Ama DP'ye oy verenlerin elinden oy ver- me hakları alınmamıştır. DP'ye oy veren seçmenler kime oy verecek- lerdir? Bunun aksi olsaydı, bu seç- menlerden oy hakları alınsaydı, o vakit Türkiyede efendiler ve parya- lar diye iki sınıf ortaya, ,çıkardı ki, bu da herhalde olmazdı." Bu sözlerin ertesi gün gazeteler- de yayınlanmasından sonradır ki Yargıtay Başsavcılığı, Türkiyede ilk defa bir Başbakan hakkında Oko- vuşturma açtı. Demirelin sözleri. Siyasi Partiler Kanunu ile, Anaya- sa nizamını, milli güvenlik ve hu- zuru bozan bazı fiiller hakkındaki 38 sayılı Tedbirler Kanununa a rı nitelikte görülmüştü. Siyasi Partiler Kanununun 104. Maddesinin son fıkrası şöyledir: "Si- yasi Partiler, 27 Mayıs 1960'tan 15 Ekim 1961'e kadar yargı organların- ca kapatılmış siyasi partilerin deva- mı olduklarını ileri süremezler." Tedbirler Kanununun "E" ben- dinde ise "Mensup oldukları parti- nin feshedilmiş DP'nin devamı ol- Yargıtay savcıları toplantıya giriyorlar Konu: Demirel 18 Haziran 1966