18 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

18 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Sinemacılar Bir kadın yönetmen Kadın kompozitör ne kadar azsa, sinemada kadın yönetmen de o kadar azdır. İsveçin oyunculuktan yönetmenliğe geçen Mai Zetterling'i, Amerikanın Shirley Clarke'ı, Fran- sanın Agnes Varda'sı, Danimarka- nın eşi Jarne ile birlikte (çalışan Astrid Henning- Jensen'i, bu az sa- yıdaki kadın yönetmenlerden birka- çıdır. Ama bunların en eskilerinden biri, daha çok oyuncu olarak tanı- dığımız, Ida Lupino'dur. Bugün kırksekiz* yaşmda olan Ida Lupino, 1932'de Ingilterede oyuncu olarak girdiği sinemada 1948'den sonra ya- pımcılığı, 1950'den itibaren de yö- netmenliği birlikte yürütmeğe baş- lamıştır. Ida Lupino, çok eski bir tiyatro oyuncusu soydan gelmekte- dir. Soyun bir kolu, italyamn Rö- nesans dönemindeki Lupino'lara u- 18 Haziran 1966 Ida Lupino, Peggy Dow Oyuncu, oOyönetmen o vs... zanmaktadır. Soyun ingiliz kolu i- se 18. yüzyıl sonlanna doğru İngil- tereye yerleşmiştir. Ida Lupino iş- te bu soydan gelen oyuncu baba- nın, Stanley Lupino ile Connie E- merald'm kızıdır. Lupino sahneye çıktığında onüç yaşındaydı. Bir yıl sonra yönetmen Allan Dwan, Lupino'ya, "Her First Affair - ilk Aşk Macerası" adlı fil- minde ingiliz oyuncu John Loder'in metresi rolünü verdi. Buna göre Lupino, aynı zamanda perdedeki Lo- lita'ların da ilki olmaktadır. Bu ro- lüyle büyük ilgi çeken Lupino, 1934 de Hollywood'a gitti. Anlaşmaya gö- re "Alice in Wonderland - Alice Hâ- rikalar Diyarında" filminde Alice'i canlandıracaktı ama, bu tasarı su- ya düştü. Fakat Lupino Paramounf hesabına bir sürü filmde oynadı. Parasızlığın yarattığı yönetmen Tda Lupino'nun yönetmenliğe geçi- şi bir tesadüfün ve bir zorunlu- gun eseri oldu. Lupino, 1948'de, ikin- ci eşi Collier Young ile ucuz film- ler meydana getirecek küçük ve ba- ğımsız bir film şirketi kurmuştu. "Emeralds Productions" adını taşı- yan şirket, Hollywood'un üçüncü, dördüncü derecede filmlerini çevi- riyordu. Lupino şirket için bir se- naryo yazdı. "Not Wanted * İstenim- yen" adını taşıyan bu filmde ama- tör oyuncular (ooynıyacak ve film Hollyıvood için son derece ucuz sa- yılan 100 bin dolara çıkacaktı. Fil- me Elmer Clifton başladı, ama çe- virim sırasında bir kalb krizi geçir- diği için yanda bıraktı.. Şirket ye- ni bir yönetmene para veremiyecek kadar parasız olduğundan, Ida lu- pino ister istemez yapımcılıkla bir- likte yönetmenliği de yüklendi ve yurdumuzda "Sevgiden Sonra" a- dıyla gösterilen ilk filmini çevirdi. Lupino o zamandanberi yönetmen olarak 10 film çevirmiştir. Ayrıca televizyonda da birçok film serile- ri hazırlamıştır. Son olarak Hayley Müls ve Ro» salind o Russell ile "The Trouble 33