18 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

18 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER çektir. 300 metrelik bu kısım, top- rak yığma olacaktır. Burasının böy- le olağanüstü anlarda gözden çıka- rılması ile bölge hem bir patlama- selden korunacak, hem de barajın ana duvarı ve tesisler heba olmak- tan kurtulmuş olacaktır. Keban Barajı, 205 metre yüksek- liğindeki seddi ile dünyanın onü- çüncü barajı sayılmaktadır. Sed u- zunluğu ile de gene dünyanın onü- çüncü barajıdır. Kurulu güç 1085 megavat bakımından dünyanın yir- mialtıncı, birincisi, Oo Rusyadaki Kransyark santralıdır: 5000 mega- vat, gövde hacmi itibariyle dünya- nın otuzbeşinci barajı olacaktır. Ke- ban Barajının en avantajlı tarafı i- se, duvar uzunluğu ve dolgusuna göre sağladığı enerji miktarı bakı- mından dünyanın en verimli, ucuz barajlarından birisi olmasıdır. Barajın hikayesi 3 milyar 100 milyon liraya çıkacak olan Keban Barajı, Cumhuriyetin ilk yıllarına varan tasarıların ve ça- lışmaların ürünüdür. Fakat Keban Barajının gerçekleşmesinde en bü- yük yardımcı, şüphesiz ki, Planla- ma Teşkilatı eski Müsteşarı Memr- r ve İnönünün başkanlı- gındaki koalisyon hükümetleri ol- muştur. 3 milyar 100 milyon liralık pro- jJenin üçte birden fazlası, I milyar 300 milyonu -135 milyon dolar dış kredi olarak sağlanmıştır. Keban Barajının yapılmasına sadece Do- gu ve Kuzeybatı Anadolunun elek- trik enerjisi ihtiyacını karşılamak açısından değil, bölgelerarası çeşit- li eşitsizliği hafifletecek, Türkiyeye bir teminat olacak büyük bir yatı- rım gözüyle bakan Planlama Teşki- lâtı ile devrin Başbakanı İnönü ara- sında bir süre görüşmeler ve tartış- malar olmuş, İnönü, bazı darkafalı CHP'lierin aksine, bu büyük işin gerçekleşmesi için Plânlama Müste- şarı Memduh Aytüre, dış müzakere- lere başlama yetkisi vermiştir. Dış iktisadi ilişkilerde müzake- recilikten çok, "dost ve müttefik memleketlerin anlayışına güvenme" yadında olan Hariciyemiz bu işe de burnunu sokmak istemiştir. Şü- kür ki, sonunda, iyi bir dış müzake- reci olan Memduh Aytür, haysiyetli bir devletin haysiyetli bir yetkilisi gibi konuşarak, başta Amerika ol- mak üzere, "dost ve müttefiklerimi- zi" yola getirmesini bilmiştir. 13 Şubat 1965'de biten Paris Kon- sorsiyom anlaşmaları ile artık, Ke- banın finansmanı konusunda hiçbir problem kalmamıştır. Bugüne ka- Keban Barajının temel atma töreninde Sunay ve Demirel C.H.P.'nin 12 ektiğini Kırat biçerken... AKİS KULAĞA KÜPE Hint Fakiri Associated Press haber veri- yo mbayda bir hint fakiri ilan etmiş: Yalınayak su üstünde yürüyeceğim ve ayak- larım bile ıslanmayacak! Her- kes hayretler içinde kalmış. Fakir, başlamış bilet satmaya. 600 kişi 20 ile 100 dolar ara- sında para ödeyerek gösteriyi seyretmeye gelmiş. Fakir, "ısınma numaraları" ile işe başlamış. Kılıç yutmuş, asit nitrik içmiş, kor üzerinde yürümüş. Seyirciler o sabırsız- lıkla asıl numarayı o bekliyor- larmış. Fakir, ortaya, içi su dolu, çelikten bir büyük bidon ge- tirmiş. Kenarına end De- rin bir sessizlik. Ayağ su- yun üstüne ii .ve cup! Dibi boylamış. Seyirciler kandırıldıklarını, gözboyacılığı yapıldığını o va- kit anlamışlar ve başlamışlar bağırıp çağırmaya, paralarını, geri istemeye. Fakir "Bu se- fer aksilik çıktı, bir daha se- fere yapacağım" diye parala- rın üstüne yatmı: Hayır, hayır. Süleyman değil. Bununki L. S. Rao. Ş. Fakirin adı dar, derivasyon tünellerinin ihalesi, personelin kalacağı yerlerin yapıl- ması, yolun tamamlanması gibi iş- ler bitirilmiştir. Haftanın başında Pazar günü yapılan ve Müslüman Başbakan Demirele bol bol övün- me, bol bol vaad ve bol bol "Allah" lafı etme imkan ve fırsatı veren tö- ren ise, 700 milyon liraya çıkacak olan bir kısmın temel atma töreni- dir, sed ve santrallarla ilgilidir. Ağababasının yolunda Dala derivasyon tünelleri, 1964 emmuz ayında, en uygun teklifi yapan bir türk firmasına -An Şirketi- 70 milyon liraya ihale edilmiştir. Barajla ilgili Elazığ - Ke- ban yolu daimi site, şantiye ve e- lektrik tesisleri oinşaatlarından bü- yük bir kısmı tamamlanmış, çok a- zı da inşaat halinde IV. Koalisyon Hükümetine devredilmiştir. Bu a- 18 Haziran 1966