27 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

27 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

SOSYAL HAYAT AKİS da 11 bin 423'e yükselmiştir. Devlet İstatistik o Genel Müdürlüğü, Tür- kiyede çok'değişik şartlara tâbi köy evlenmelerini bıf istatistik araştır- manın dışında tutmuştur. Boşanma büyük şehirlerde daima çok daha fazla olmaktadır. Meselâ Senbaç ls tanbulda tespit edilen yısı 588 ag 1964'de 1740'dur.. Bu. na karşılık, Vanda bo a;1945'de 4,-1964'de 12'dir.: Muşta 1945'de 2; 1964'de 4; Hatayda, 1945'de 69, 1964 de 96'dır. ” © ÇAncak sorun, boşanmaların “a7- hğı,v çokluğu sorunu . değildir. Bo- sanma. galenöâklere cöreneklere: “e. Gazetesinin “ Türkivedeki nın cinsel hayattaki etkisini de'belir- terek,'ruh sâ 'ciddi. surette tehdit ln evlilik “sorunlarının gündengüne, özellikle kültürlü çev- relerde . arttığını söyledi. Ankara Ruh Sağlığı Dispanseri. uzmanların- dan -Dr.. Atillâ Çakır; - Dispansere ;hergün «başvuran :huzürsuz kimsele- rinyüzde -80'inin aile. geçimsizliğin- .den ;şikâyet ettiklerini bildirdi. Do- gum “ve kadın - hastalıkları uzmanı Muzaffer Argunun ise'beş hastasın- dan biri muhakkak cinsel: tatmin- sizlikten ve-bunun "sonucu olan hu- zursuzluktan © mustaripti”. Milliyet cinsivet konomük faktörlere yakından bağlı- dır. Asıl sorun, çiftlerin, mutlu ol- madıkları halde, evliliği kötü şart- larla devam ettirmeleri ve bu şart- ları oçares değiştiremeyip, teselliyi başka yollarda, meselâ sa- dakatsizlikte aramaları sorunudur. Çünkü bu, kişinin ruh sağlığını, top- lumun sosyal düzenini,, yetişecek çocukları yakından etkilemekte, il gilendirmektedir. Askeri Tıp Akademisi Psikiatri Servisi Direktörü Pfof. Nevzat Akabay, evlilikte çiftlerin şahsiyet farklarının oynadığı rolü anlatırken; bu şahsiyet “farkının, karakter, zevk ve fikir ayrılıkları 18 Çok çocuklu biraile . Yuvada mutluluk yatakta. başlıyo, sorunları üzerinde yaptığı bir Ee ket ve araştırma, 397 evli kadından 178'i inin mutlu olmadığını, fakat bu- nun çö, ğunun, 140'ının, hiçbir zaman ayrılmayı : düşünme diğini göstermiştir. Mutlu olm yan 178 kâdından ancak 38'i, ilerde böyle,bir ihtimal üzerinde durabile- ceklerini ima etmişlerdir. Çözülmesi gereken düğüm ek ki, bir. memleketteki bo- şanma miktarı, mütlu.ve mutsuz evlilikler üzerinde fikir verebilecek bir. ölçü değildir. Kadınlar, çoğun- lukla; ekonomik yönden eşlerine bağlı bulunduklarından ve evlilik onlar için aynı zamanda bir nevi iş akti olduğundan, kolav kolay bö- şanmayı düşünemezler. Bunun ya nında toplumun baskıları, ii kalan bir kadının dul bir kadın ola- rak toplumda Karşılaştığı güçlük- ler, kadının ve erkeğin, doğmuş ço- cuklarını anasız babasız bırakmak istememeleri: dikkate . alınacak o- lursa, boşanma adedinin bu konu- dâ ne derece aydınlatıcı olabileceği de' kolayca anlaşılır. Zaten erkek- ler için de durum çok değişik değil- dir. Aynı araştırmaya cevap veren 1348 erkekten yalnız 204'ü mutlu ol- duğunu bildirmiştir. 405 erkek, «- radığını bulamamışlığın kırgınlığı içinde “şöyle. - böyle” cevabını ver- miş, 739'u ise mutlu olmadıklarını söyliyerek eşlerinden kurtulacakla- rı günü iple çektiklerini bildirmiş- lerdir. Ama bu erkekleri 543'ü. ço- cukları yüzünden, 196'sı da “artık iği için” eşlerinden ây- rılamıyacaklarını ifade etmişlerdir. Kadınlar genel olarak eşlerinin ken- dilerini ihmal ettiklerinden; onların hasisliklerinden, * bencilliklerinden, cinsel tatminsizlikten, eşlerinin sa- dakatsizliğinden şikâyetçilerdir. Er- keklerin karılarından başlıca şikâ- yetleri ise, “kadın 'dırdırı” denilen şeydir. Müsriflik ve erkeğe istediği hürriyetin verilmemesi de şikâyet- ler arasındadır. 397 evli kadından 77'si/ bu araştırmaya göre kocasını aldatmaktadır. Ama, boşanmış 187 kadından 117'si evlilik sırasında ko: casına ihanet ettiğini kabul etmiş- tır. Erkeklere gelince; sözü geçen bu araştırmada sorulara cevap ve- ren 1348 erkekten 1041'i eşlerini9al- dattıklârını söylemişlerdir. “AKİS muhabirlerinin,. Ankarada muhtelif çevrelerde 50 kadınla yaptıkları ko- nuşma, bu 50 kadından ancak'3 fa- nesinin” evlilikte mutlu olduklarına inandıklarını göstermistir. İşin en ilginç tarafı, mutluluğunu ifade €- 'den bir evli kadının, aynı zamanda eşlerini aldattıklarmı kabul eden 10 kadının arasında bulunmasıdır. O tuz yaşındaki bu kadın, RT. bise mezunudur. Çok küçük yaşta sevi- şerek evlenmiştir. Fakat, hemen he- men aynı yaşta olan kocasını başka şekilde elde tutmasını 'başaramadı- ğını, çok tabii bir şekilde ifade etti, 4.T.ye göre, çapkın bir kocayı elde tutup, onunla mutlu olmanın tek yolu, etrafta beğenilen. kadın ol makta devam edebilmek, “eşinin belke kadınlara gösterdiği ilgiyi &- 77 Ağustos 1966