10 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

10 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

“SOSYAL HAYAT AKIS dar isterse istesin, uyuşmazlık had hale gelince yapılacak hiçbir şey yoktur. Ayrıca, patolojik rahatsızlık- ları olan kimseler, tedavi edilmedik- çe, mutlu bir evlilik hayatı yaşıya- mazlar. İnsanlar, kabahati karşıda- kinde aramadan, muhakkak, ruh sağlıklarını gözönünde bulundur- mak, miasilesiş yönlerini tedavi an zorundadırlar Çağımız ailesinin sorunları "Dr. Çakır sözlerini şu şekilde bi- tirdi: “— Bugün birbirlerinden daha çok Şey bekliyen, gerçek hayat ar- Kadaşlığını birbirlerinde arıyan ed ler ,belki düne göre daha huzurs görünüyorlar ama, modern 5 içinde, aile müessesesi bugün dün- den çok ileriye varmıştır. Aile, top- lumun en önemli bir müessesesi © larak, bugün binbir acı içindeki in. sanlığın en büyük umut kaynağıdır. İyi ve kötü günlerde birbirlerini an- lıyarak, tanıyarak seven çiftler, yi- ne bilinçli bir şekilde çocuk sahibi olmakta, yarının dünyasını yönete- cek olan bu çocukları da bilinçli bir şekilde yarına hazırlamaktadırlar. Ne var ki, birbirlerinden çok şey beklemek, çok şey vermeye hazır ol mak, bunun için gereken bütün fe dakârlıkları yapmak demektir. İşte çağımızın modern - ailesi bugün bu bocalama içindedir. Dünü bırak. mış, beğenmiyor; bugün için iste dikleri ise gerçekten çok önemli, ama !. Bu çetin yolda, bazın amansız bir mücadeleye şahit olu yoruz. Ruh sağlığı sorunlarının bi- linmesi ,bu arada küçükten ele alr- nacak ve âhenkli şekilde geliştirile- cek bir cinsel eğitim, kişilerarası ilişkilerin iyi bir şekilde yürütüle- bilmesi, evlilikten neler beklendiği- nin çocuklara ve gençlere anlatıla- bilmesi, ailenin olumlu tutumu ve sevgi, mücadeleyi çok kalaylaştırır. Modern ailede, kadın ile erkeğin birbirlerine (o verebilece 5 nemli birşey de, bilinçli sadakattir Modern evlilik müessesesi bugün, düne kıvasen, bir de büyük, çok bü: yük bir şansa sahiptir: aile plânla ması ve doğum ; kontrolü araçıarı Bu, riftlere istedikleri zaman çocuk sahibi olma imkânını vermiştir ki sadec» bu bile, bugün öilenin top. lumdaki yerinin nasıl bir gelişmeye tâbi olduğunu göstermektedir, 22 Dün çocuklar doğar, anne ve ba- ba, Allahın verdiği bu yavrulara gö- re hayatlarını düzenlerlerdi. Bugün anne ve baba, kendi istekleriyle ço- cuk yapıyorlar. Çocuğu en elverişli zamanda, en elverişli şartlarla dün- yaya getiriyor ve onu, ortak bir e ser yan birlikte yetiştirip hazırlı- yor Keklii cinsel özgürlüğü Nüfus plânlaması, doğum kontro- lü gerçekten bütün ileri toplum: larda hem cinsel hayatı, hem de ai- leyi birinci derecede etkilemiş du. rumdadır. Doğum kontrolü araçla- rı sayesinde kadın, cinsel hayatta düne kıyasen büyük özgürlüğe, ki- birbirimizi daha iyi anlamalıyız” fikri “nasıl olsa ayrılamayız” fikri: nin yerini almalıdır. Ayrıca, özellik- le gecekondularda oturan ve Nüfus Plânlaması Kanunu Türkiyede ka: bul edilinceye'kadar korunma ted- birlerinden habersiz bulunan pek çok kadın, sırf çocuk korkusu Şü- zünden, cinsel hayattan zevk duya madıklarını ifade etmişlerdir. Me selâ T.M, adındaki genç kadın, bu konuda ilginç bir ifşaatta bulundu. M,, çok genç yaşta, bir yavru sahi- bidir. Eşi askere gittiğinden, çocuğa bakabilmek için ailesinin yanına sr gınmıştır, En büyük korkusu, eş! as- kerden dönünce, yeniden gebe kal Tehlikeli yaşı derneklerde geçiren kadınlar © — Aklını kullananlar şiliğine kavuşmuştur. Her cinsel ya- kınlaşmanın gebelikle bitmesi ihti. mali, hiç şüphe yoktur ki, pek çok kadının cinsel hayattan zevk duy- mamasına, ürkmesine sebep olmak: tadir. Yine bu şekilde, istenmiye rek dünyaya gelen çocuklar bir yan- dan aileyi ekonomik sıkıntılara bo garken, bir yandan da yürüyemiye cek evliliklerin devamını zorunlu kılmakta, aile müessesesinden bek: lenen bilinçli sadakat, sevgi ve anla: vışın yerini “kadere rıza” almakta dır. “Nasıl olsa ayrılamayız” fik- tiyle hareket eden çiftler, işin ba şında yanlış noktadan : hâreket et mektedirler. Oysa ki, “birbirimizi sevmekte devam etmek için hergün maktır. Bu korku zaten T.M.'nin cinsel hayatini öldürmüş, eşinin is- tekleri, kendisi için acıdan başka birşey ifade etmemeye başlamış» tır. ,T.M., bu yüzdendir ki, komşu- su H.R. gibi üç ia Doğumevine başvurmuştur ve şimdi, gönül ra hatlığıyla, eşinin askerden dönmesi. ni beklemektedir. Çünkü artık. iste ocamı ebiliyona demektedir. Bugün Türkiyede pek çok kadın, T.M.'nin durumundadır. Hem cinsel özgürlüklerine kavuşmuşlardır, hem de aileleri bakımından, ve ço cuk bakımından yarına daha büyük bir güvenle bakabilmektedirler, 10 Eylül 1966 ,