10 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

10 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

AKİS SOSYAL HAYAT Nüfus plânlamasının önemi "Türkiyede Nüfus Plânlaması Ka nunu, 1965'de, Dr. Kemal Demi. rin Sağlık Bakanlığı sırasında ka bul edilmiştir. Amaç, yarısı ölümle biten çok doğum yerine, hepsi “sağ lam yetişen az çocuk yapmayı sağ lamaktır. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığında bunun için bir, Nüfus Plânlaması bölümü açılmış ve ilk o larak, Türkiyede 6 deneme klini- ğinde uygulamaya geçilmiştir. Bun- dan sonra 160 ilde klinikler açılmış- tır. Bu arada deneme kliniklerinin sayısı da 10'a çıkarılmıştır. Deneme kliniklerinde araçlar ve ilâçlar uy- gulanmakta ve bu uygulamadan alı- nan sonuca göre, âile plânlaması yurt çapında tavsiye edilmektedir. Bugüne kadar 18 bin civarında kadı- na, çocuk yapmaması için, kendi is- teği üzerine, spiral konulmuş, 100 bin kadına da hap tedavisi uygulan- mıştır. En önemli faktör, eğitimdir. Bir yandan halk eğitilmekte, bir yandan da sağlık personeli, kurslar. dan geçirilerek, konuya intibak et- tirilmekte, nüfus plânlamasını uy- gulayacak doktorlara araç ve ilâç- lar verilmektedir. Bugün Türkiye- deki bütün nisaiye mütehassıslar) bu konuda kurs görmüşlerdir. Bun- dan sonra da bu dersi görerek yeti- şeceklerdir. Nüfus plânlaması, 8os- yalizasyon bölgelerindeki sağlık o cakları ve ana - çocuk sağlığı mer Hem el, hem göz işte olursa. kezleri kanallarıyla köye kadar in- mekte devam etmektedir. Ankara Doğumevi nisaiye müte- haşsıslarından Dr. Münevver Tun- cer, 7.6,1965'te açılan Ankara Do. ğumevi Nüfus Plânlaması Poliklini- gine, 1 Mayıs 1966'ya kadar 10 bin 643 kadının başvurduğunu, bunlar. dan 6 bin kadına “intraüterin loop” konulduğunu, 1152 “kadına “oral kontraseptiv” verildiğini ve 35 va. kaya da araştırma halindeki “da- / lodrogate” enfeksiyonldrı yapıidığı nı bildirdi. Polikliniğe başvuranlar, çoğunlukla, az kültürlü çevrelerden gelenlerdir. Bunların, yaşıyan çocuk sayısı ortalamâ 3-4'dür, yüzde 72'si. ni S'ten fazla çocuk doğurmuş olan kadınlar teşkil etmektedir. Kadınla» rın yüzde 80'i doğum kontrolüne şiddetle taraftardır. i Mutlu olmayı bilmek Kinsey'in meşhur raporu başta ol mak üzere, bugün bütün dünya» da bu konuda yapılan araştırmalar, evlilikte pek az çiftin mutlu olabil diğini ve cinsel hayatın bunda ö- nemli bir rolü bulunduğunu göster» mektedir. Boşanmalar, evlilerin çektikleri gizli ve açık acılar, sada» katsizlik ve bütün bunların evlilik müessesesine yönelttiği suçlamalar bir noktada aydınlığa kavuşmakta dır: Bunca şikâyete rağmen, kadin- lar ve erkekler, evlilikten hiçbir za- man umudu kesmemekte, tersine, hep, birgün rastlıyacakları “ideal hayat o arkadaşı”nın hayali içinde yaşamaktadırlar. Yine bu insanlar hep, anlaşılamamak, yeteri kadar sevilmemek üzüntüsü içindedirler, Bu şikâyetler, çoğu zaman sadakat- sizliğin mazereti olmakla beraber, birbirlerine herşeye rağmen sadık kalan çiftlerin de, çoğu zaman yete- ri kadar mutlu olmadıklarını yete- ri kadar anlaşılmamaya ve ihmal edilmeye bağlamaları, kadın ve erkeklerin evlilikten ne bekledik- lerini anlatmak bakımından ilginç- tir, Demek ki evlenen her insan, her ne olursa olsun, sevgi ve şefkat ih- Kral Deterjan Çamaşır ve Bulaşıkta EMSALSIZDIR Keresteciler Sitesi Karpuzlu Sokak No: 6 Tel ; 115743 116734 (AKİS: 307) 10 Eylül 1966