7 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

7 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS mak üzere harekete geçtiklerini" söyledi. Konuşma, geçtiğimiz hafta Per şembe günü Millet Meclisi koridor- larında, AP'nin milliyetçi - mukad- desatçı milletvekili (Osman Yüksel Serdengeçti ile AKİS muhabiri ara- sında cereyan etti. Serdengeçtinin tabiriyle, yapılan bu "Akis - Bilâkis" -Serdengeçti, kendisini "bilâkis" ka- bul etmektedir- görüşmesinde mu- kaddesatçı (milletvekili, "partiler yelpazesinin, en sağında yer alacak yeni bir parti kurulacağını ve ge- rek AP içinden gelecek, gerekse CKMP, YIP ve MP'den katılacak milliyetçi - mukaddesatçı milletve- killerinin bu partide toplanacakla- rını" bildirdi. Önümüzdeki günlerde Kıratın gazabına uğrayarak partisin- den ihraç edilmesi kuvvetle muh- temel Serdengeçti, türk politik ha- yatında mevcut ve muhtemel geliş- melerin böyle bir partiyi zorunlu kıldığını ve , mevcut partiler içinde edilerek böyle bir karara varıldığını söyledi. Serdengeçtiye göre ismi muhte- melen "Milli Hareket Partisi" ola- cak bu yeni kuruluşun genel baş- kanlığına milliyetçi - mukaddesatçı cephenin değişmez akıl hocası Prof. Ali Fuat Başgil getirilecektir. CKMP nin "darbeci" Genel Başkanı Alpas- lan Türkeş, şeklen, partinin ikinci kademesinde yer alacak ve fakat dizginler onun elinde olacaktır. -Milliyetçi - mukaddesatçı ilkeler- le ortaya çıkacağı ve "suyunun su- yu" bir nasyonal sosyalist dünya gö- rüşünün hakim olacağı anlaşılan yeni parti için yapılan görüşmeler bir hayli ilerlemiştir. Hareketin ön- cülüğünü yapanlar -ki bu konuda kesin bir bilgi olmamakla beraber, bunların AP'nin milliyetçi - mukad- desatçı unsurları oldukları belirtil- mektedir- prensip olarak anlaşmaya varmış ve üst kademede bazı top- lantılar yaparak, izleyecekleri tak- tik ve stratejiyi tesbit etmişlerdir. Haber, Ankara politik kulisine leşmesi için sıkıştırmaya başlamış- lardır Yeni parti haberi taşraya bile u- laşmış ve milliyetçi omukaddesatçı bazı milletvekillerine, bu arada Os- 7 Ocak 1967 Osman Y. Serdengeçti ve bilâkis man Yüksel Serdengeçtiye pek çok mektup gelmeye başlamıştır. Çoğu AP'li çevrelerden gelen bu mektup- larda yeni partinin bir an önce ku- rulması ve prensipleri hakkında a- çıklama yapılması istenmektedir. Kuvayı Milliye gibi, Milliyetçi - mu- kaddesatçıların hakim oldukları-ba- zı dernekler şimdiden, yeni partiyi destekleyeceklerini bildirmişlerdir. Din adamlarının kurduğu pek çok derneğin de aynı eğilimi göstereceği tabii kabul edilmektedir: AP'den ay- rlacak milliyetçi omukaddesatçı milletvekilleri ile diğer partilerden geleceklerin" Mecliste şimdilik 3040 kişilik bir grup teşkil (o edebileceği sanılmaktadır. AP Antalya milletvekili Osman Yüksel Serdengeçti, bu haberlerin hepsini doğrulamış ve fakat şimdi- lik isim veremiyeceğini bildirerek şunları söylemiştir: "— Partinin Nisan veya en erken Mart ayına kadar kurulabileceğini sanıyoruz. Seçimlere AP'yi vurabile- cek bir güçle katılacağız. AP'yi ikti- dara getiren ve fakat şimdi ihanete uğrayan oylar, aslında bizim oyları- mızdır. YURTTA OLUP BİTENLER Lider bolluğu A KİS muhabiri, imamla konuşma- sıyla ün yapmış Serdengeçtiden bu bilgileri aldığının ertesi günü, yeni partinin lideri olacağı bildiri- len Alpaslan Türkeşle konuşmak istedi. "Fakat Türkeş "işi olduğunu ve bu görüşmeyi ancak yılbaşından sonra yapabileceğini" söyledi. Belli ki Türkeş, şimdiden havalanmıştı. Halbuki, hiç değilse şimdilik, daha alçaklardan uçması gerekmez miy- di? Aynı konuda bir başka görüşme, milliyetçi - mukaddesatçı bilindiği için bu hareketin önünde olması ge- reken Prof. Osman Turanla oldu. Prof. Turanı AP'den arayan muha- bir, telefona çıkan odacıdan, — Valla, o buralara uğramaz ol- du. Kongreden bu yana ortalarda yok" cevabını aldıktan sonra kendi- siyle İsrail Evlerindeki evinde ko- nuştu. Osman Turan haberi yarı ya- lanladı, yarı doğruladı, " - Evet, bir hazırlık olduğunu işitiyorum.-Fakat bu, şimdilik fikri seviyede oluyor. Daha doğrusu, bir temenni mahiyetinde" dedi. , Fakat haftanın başında Pazarte- si günü. Yeni İstanbul gazetesindeki bir haberi gören muhabir, hayli şa- şırdı: Sağ üst köşeden çift sütun üzerine verilmiş bu haberde "yeni parti kurmak için vakit erken" de- niliyor ve AKİS muhabiri ile Osman Turanın iki gün önce konuştukları aynen yer alıyordu. Bunu gören ga- zeteci, . mesleki bir hata yaptığını anladı. Haber alacağım derken, bir gazetenin profesör seviyesindeki muhabirine haber sızdırmıştı! Bu, aslında bir telâşın ifadesiydi ve iki sebebi olabilirdi: T rası ya yeni parti hareketinin şimdi- den duyulmasını sakıncalı buluyor, ya da büyük kongresinde gazabına uğradığı oAP'lilerden hâlâ kendisi için bir ikbâl umuyordu, Fakat ha- ber, yazılışındaki bütün . ustalığa rağmen, yeni parti söylentisini ya- lanlamıyor, bilâkis (o doğruluyordu. Yani, aslında böyle bir partinin ku- rulması düşünülüyordu da, henüz eş- ref saat gelmediği için, beklenili- yordu. AKİS muhabirinin aynı günler- de görüştüğü AP'li bazı milletvekil- leri de yeni parti haberini doğrula- dılar. 11