7 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

7 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER rak irice çengel rolü oynadık- larıyd Feyzioğlu ve arkadaşlarının açığa çıkan durumları, Parti Meclisinde İnönünün sözleriyle de ortaya kon- muştur. 76'lar denilen topluluğun bir zamanlar kendisine verdiği muh- tırayı hatırlatan Genel Başkan, ay- nen şöyle demiştir: — O zaman 76'ları Arif Ertunga, Ekrem Özden gibi arkadaşların yö- nettiğini sanırdım. Burada, onların lında bunları kimlerin yönettiğini anlamış bulunuyorum." Bunun anlamı, - takkenin düştü- ğü ve kelin göründüğüdür. Bangu- oğlu - Feyzioğlu hizbi belki bu yoru- mu kabul etmiyecek ve kurnaz gü- lümsemelerle "Yok, efendim, biz kendi inisyatifimizle açık mücade- leye başladık. Bu, bizim kendi ter- cihimizdir" diyecektir. Bu, böyle midir, değil midir, anlamak için iş- lerin gelişme şekline kısaca göz at- makta fayda vardır, le gerçekçilik, ilericilik ÇGAPP arti Meclisinin son toplantı- sından sonra yayınlanan bildiri- de CHP hakkında şu cümle yer al- dı: "Sosyal ye ekonomik sorunları- mıza sosyal adalet açısından bakar ve toplumu bütünü ile güvenliğe ka- vuşturmayı amaç bilir. Bildirinin bu cümlenin yer aldığı ikinci maddesinde ayrıca, CHP'nin ortanın solunda bir parti olduğu a- çıkça belirtilmişti. Yine aynı mad- P'nin ekonomik görüşünün temelinin karma ekonomi olduğu, demokratik düzenin esas kabul edil- diği, bu şartlar içinde, ortanın s0- lu karakterli reformlar yapılacağı, ileri adımlar atılacağı ifade edilmek- teydi. Bütün bunlar, XVIII. Kurultayın- dan sonra Partiye hakim olan fikir- lerdir ve ilk defa söylenmemektedir. Aşağı yukarı ilk defa vâki olan, sos- yal yönde fikirlerin (söylendiği bir parti obildirisine "sosyalist değiliz" ibaresinin konulmasına ihtiyaç his- sedilmemesidir. Hem de bir hizbin -Feyzioğlu hizbinin- bütün gücüyle bu ibarenin konulması için gayret göstermesine rağmen... o Feyzioğlu, Parti Meclisine bir bildiri taslağı ile gelmiş ve teklifte bulunmuştur. Bu taslakta "CHP sosyalist değildir" ibaresi mevcuttur. Hem de Ecevit e- kibini şüphe altında bırakabilecak 8 Kulağa Küpe... Bilen kazanıyor! j smet Paşa "Eğer devletçilik solculuksa, eğer halkçılık solculuksa ben kırk yıldır S0l- cuyum” dedi ya.. TP. in Ak- şamcı sözcüsü soruyor: '— Peki, o halde neden Nâ- zım Hikmet sizin devrinizde hapsedildi?” Ha, çünkü efendim, İsmet Paşa der ki: "Ben solcuyum!" Nâzını Hikmet ise, komünisi- tir. 7 . Ya, siz efendim, ya siz bun- ların anzisisiniz? tuzak mahiyetinde ifadelerle birlik- te... Buna karşı, Genel Başkanın tek- lifi şu olmuştur: "— Hay hay... İstediğiniz ifadeyi bildiriye, koyalım. Ama işbaşındaki erkez İdare Kurulunun Kurultay kararını aşmadığının Parti Meclisi- nin ittifakla aldığı kararla anlaşıldı- ğını da söyleyelim. Ne dersiniz?" Tabii, CHP'nin sosyalist olma- sından veya olmamasından çok "E- cevitin CHP Genel Sekreteri olma- Coşkun Kırca Şapa oturdu AKIS ması"nı düşünen Feyzioğlu, İnönü- nın bahsettiği ittifaka katılmaktan -bunu söylerse sermayeyi o kediye yükleyecektir- kaçınmıştır. Feyzioğ- lunun istediği, kamuoyunun, esas itibariyle bir tek sosyalizm tanıdığı- nı, marksist temele dayanan bu s0s- yalizmin müşahhas olarak da Rus- ya ve Çinde uygulandığını söylemek, devamlı propaganda ile Ecevit ve arkadaşlarının -Feyzioğlunun çizdi- ği anlamda- sosyalist olduklarını yaymak ve Parti Meclisi bildirisine konulacak "CHP sosyalist değildir" ibaresiyle, yetkili organın da Ecevit grupunu takbih ettiğini ispat etmek idi. Oyun buna dayanıyordu. eyzioğlu, Parti Meclisinde yap- tığı konuşmada, bu tezini ispat için ne deliller göstermedi ki... Efendim, Batıdaki sosyalist partiler dahi yü- rüyüşlerinde, toplantılarında kızıl bayraklar taşırlar, enternasyonal marşı söylerlermiş, programlarının hedef maddesinde bütün üretim a- raçlarının kamulaştırılması öngörü- lürmüş. Bu ilim adamına göre, İn- giliz İşçi Partisi bile komünistti! Bir fobinin tedavisi Bura sert cevap, yine bir ilim ada- mından, Nihat Erimden geldi. E- rim, Türkiyede sosyalizmi komü- nizmle karıştırarak umacı haline ge- tirme kampanyasının yürütüldüğü- nü, CHP'lilerin buna katılmamaları gerektiğini ifade etti ve "kolektiviz- min dışında bütün sosyalist pren- sipleri benimsiyorum" dedi. Erim, kendi düşüncelerinin Kurultayda çi- zilen sınırın ötesinde olduğunu ve meselâ Genel Başkanın "CHP hiç bir zaman sosyalist (oolmıyacaktır" sözüne itiraz ettiğini belirtti. Bu sı- rada İnönü kahkaha ile gülüyor ve, "— Bunun bir espri yapıyordu. Prof. Turan Güneş de yaptığı ko- nuşmada, sosyalizmi komünizme en yakın şekilde (Feyzioğlu, Kırca ve Melenin tanımladıklarını ifade etti. Feyzioğlu ve arkadaşlarının oyunu boşa çıkmıştı. Hele Genel Başkanın yaptığı konuşmada Kırk yıldır devletçiyim. Dev- letçilik solculuktur, diyorlar. Böyle ise, evet, solcuyum. Kırk yıldır halk- çıyım. Halkçılık solculuksa, evet, böyleyim" demesi, sosyalizmle ko- münizmi aynı çuvala doldurarak CHP'yi komünistlikle suçlama gay- retlerine âdeta bir şamar niteliği ta- şıyordu. kasdı var" diye 7 Ocak 1967