7 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

7 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Hayrettin Uysal “Düşünmek suç” çevrelerin, ve bu arada Valinin ho- şuna gitmedikleri için; Adanadan bir öğretmene, öğrencilerine tavsiye ettiği kitap yüzünden, bir diğerine de amerikalıları telin mitingine ka- tıldığı gerekçesiyle işten el çektiril- di. Samsun öğretmenlerinin kaderi ise Vali Enver Saatçıgil ile Vali Mu- avini Muzaffer Osman Ağaoğlunun -ki bu zat, kaymakam iken, 1965 se- çimlerinde AP'den adaylığım koy- muştur- eline bırakılmıştı. 19 Mayıs Lisesi Felsefe öğretmeni Nâzım Ba- yatanın görevden uzaklaştırılma- sından -bu öğretmen, Danıştay ka- rarıyla görevine dönmüşse de şimdi askerlik görevini yapmaktadır- son ra, yine ayni lisenin İngilizce öğret- meni Hasan Kıyafet, sudan sebep- lerle önce Samsun Namık Kemal Ortaokuluna nakledildi, oradan da Eskişehirin Beylikahırı Ortaokulu- na sürüldü. 19 Mayıs Lisesi İngiliz- ce öğretmenliğine ise, Kıyafetin ye- rine, Boby adında bir barış gömü- lüsü getirildi. Ayrıca Hüsnü Yıldız İçele, üstün başarı raporu almış o- lan Kavak İlköğretim Müdürü Na- ci Başol, öğretmen Kemal Barış, Mehmet Aydemir ve Murat Çalışkan başka ilçelere overildiler ve dokuz 14 öğretmen hakkında da tahkikat açıl- dı. Geçtiğimiz hafta içinde ise "pi- yango", T.0.S. Genel Başkanı Fakir Baykurta vurdu ve Baykurt, yap- makta olduğu ilköğretim müfettiş- liğinden alınarak Kültür Müsteşar- lığı emrine verildi. Sendika Başkanı olduğu için. Bakanlıktaki junta, Baykurtu Ankara dışına çıkarmaya cesaret edememişti. Bu işin cezal müeyyideleri bulunduğunu nasılsa öğrenebilmişlerdi. Fakir Baykurt i- çin gösterilen gerekçe de diğer dev- rimci - anayasacı öğretmenlere gös- terilen gerekçenin ayniydi: "Hâl ve hareketleri ile yazıları müfettişlik ve öğretmenlik yapmasına uygun ode- ğil"di. Fakir Baykurt, çok muhtemel dir ki, önümüzdeki günlerde bir mü- zeye memur tayin edilecektir. Gereği düşünüldü Devrimci öğretmenlere karşı açı- lan bu cihadın hedefi, A.P.'li ve milliyetçi - mukaddesatçı çevre- lerden gelen isteklere göre O tesbit edilmektedir. Milliyetçilik ölçücü o- larak, sadece adı milliyetçi olan bir derneğe yakınlık durumunu alan bu çevreler, kendi çıkarları için tehli- keli gördükleri kimseleri her vasi- AKİS tayı kullanarak tedirgin etmekte- dirler. Meselâ Selâhattin Arıkan a- dında bir şahsın başkanlığını yaptı ğı Milliyetçi Öğretmenler Derneği, Bakanlıkla işbirliği halinde çalış- makta ve kırım juntasının en Ö- nemli kanadını teşkil etmektedir. Taşradaki dernek yöneticilerinin is- iekleri bu kanaldan Bakanlığa ulaş- tırılmakta ve çoğu sefer de derhal “gereği düşünülmekte"dir. Bütün bunlar olurken, T.Ö.S. ve T.O.D.M.F''nun kendi üzerlerine düşeni yapmadıktan; ürkek ve çe- kimser davrandıkları, yöneticilerin, "kırım"ın ucu kendilerine dokun- madığı sürece pasif kaldıkları, ken- di canlan acıyınca bildiri üstüne bil- diri yayınladıktan ve gazetelerin eşi- ğini aşındırdıktan şeklindeki şikâ- yet, öğretmen çevrelerinde yaygın durumdadır. Bir zamanlar çok daha küçük sebeplerle kıyameti koparanlar, bugün ancak kapalı kapılar ardında dertleşmekle ye- tinmektedirler. Gerçi yasalar, Sen- dika ve Federasyonun daha sert çıkışlar yapmasını engellemektedir ama, yine de güçlü bir karşı müca- delenin mümkün olduğu düşüncesi yaygındır. Fakir Baykurt Öğretmenler Sendikasında Ayni yoldan ikinci geçiş 7 Ocak 1967