7 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

7 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO İstanbul Şehir tiyatrolarında Oyun yazarları Birliği (o üyelerinin Şehir Tiyatrosuna karşı açtıkları boykot devam ediyor. Önceleri da- ha çok Muhsin Ertuğrulun Başre- jisörlükten ayrılmasına yol açan o- layları yaratanları, özellikle Şehir Meclisini hedef tutan bu davranış, son bildiriyle, yerli yazara ve oyun- lara yeteri kadar önem vermedikle- ri ileri sürülen bütün resmi tiyat- rolara yöneltilmiş görünüyor. Hat- tâ, bildiriyi imzalayanlar, işin boy- kotla kalmıyacağını, "güçlü ve çok taraflı bir kampanyaya da girişile- ceğini" ilân ediyorlar. Bu arada Şehir Tiyatrosu, ilk tur oyunlardan ilgi görenlerin sahnele- rini haa ee ikinci turda yer son hazırlıklarını yapıyor ve repertuyara daha çok yabancı eser almak zorunda kaldığı anlaşılıyor. Yeni oyunlar YE değiştiren oyunlardan "Çatallı Köy" UÜsküdardan Tepebaşı Ti- yatrosuna, "Nuhun Gemisi" Fatih- ten Yeni Komediye -Beyoğlu-, bura- da oynanmakta olan eserlerden "İ- çimizden Biri" Üsküdar, "Canavar Sofrası" da Fatih tiyatrosuna geç- miştir. Yeni oyunlara gelince: bunların başında, Ankara Devlet Tiyatrosu- nun da oynamıya hazırlandığı, Mar- guerite Duras'tan Salâh Birselin çe- virdiği "Bütün gün ağaçlarda" gel- mektedir. Onun yanısıra, Müfit Ki- perin sahneye koyduğu, başrolünü de Sami Ayanoğlu le Ergun Kökna- rın oynadıktan, Fridrfch Dürren- matt'ın "Büyük Romülüs"ü, kalaba- lık kadrosuyla oŞehir Tiyatrosunu seferber etmiş gibidir. bal oyun ise, Hadi Hünün sahneye koyduğu, lan Main'in "Gökte bir kuyu"sudur. Özel tiyatrolarda peormen Tiyatrosu, Yaşar Kemalin ayni adlı romanından Nihad Öze- rin oyunlaştırdığı "Yer demir, gök bakır"ı oynamaya hazırlanırken A- renada Altan Karındaş, Marcelle Maurette'in "Anastasia"sına başla- mış bulunmaktadır. Oraloğlu Tiyat- rosunun ikinci oyunu "Noktacık ve Antuvan"da İstanbullular Alev O- raloğluyu tekrar ilginç bir o rolde seyretmek fırsatım o bulacaklardır. Avwni Dilligil topluluğu ise ikinci tora "Sam Rüzgârları" ile başlamış bulunmaktadır. 32 (“Everybody Loves Opal; Komedi, ? Oyun: "Herkesin Sevgilisi" ölüm Yazan: John Patrick Çevirenler: Ahmet ve Hasan Leventoğlu Tiyatro: Küçük Meydan Sahnesi Sahneye koyan: Yalın Tolga Dekor-Kostüm: Erken Kırtunç Konu: "Çayhane" siyle adını yalnız türk seyircisine değil, hemen he- men bütün dünya seyircisine tanıtmış olan amerikan yazar, bir polis- oyun gibi görünen yeni eserinde insanlık sevgisinin tatlı, tuzlu -ve biberli. bir öyküsünü sunuyor. Nükte yüklü diyalogu ile tatlı tatlı gül- düren, en umulmadık durumlarda yüreğe işleyen replikleriyle de göz- leri yaşartan bir öykü... Bu, şehrin dışında, bir küçük viranede, çöp tenekelerinin bağışladığı artıklarla bir hayat düzeni kurduğu -hayli para da biriktirdiği- anlaşılan kimsesiz, yaşlı ve çirkin, ama kalbi insan sevgisiyle dolup taşan bir kadınla ona musallat olan, onun iyi kalplili- ğini alçakça istismar eden, onu sigorta ettirdikten sonra öldürüp para- sını paylaşmak için cinayetin türlüsünü deneyen, -biri genç ve haris bir kadın, öbürü tek ciğerli bir profesör gangster, üçüncüsü de kaşar- lanmış bir günahkâr olan- bir haydut çetesinin savaşıdır. Zavallı Opal- in, kendisine karşı kullanılan korkunç silâhlar karşısında aczinden ve sonsuz insan sevgisinden başka bir korunma vasıtası yoktur. Ama Ss0- nunda onun "acz"i ve "sevgi'si herşeyi yenecek, canına kastedenleri utandıracak, daha iyisi, onları "tövbekar" edecek ve en emin yoldan topluma kazandıracaktır. . Oynayanlar: Esin Avcı (Opal Kronkie), Meral Özen (Gloria), Ne- dim Göknil (Prof. Bradford), İhsan Sanıvar (Solomon Bozo), Zihni Göktay (Doktor), Kenan Işık (Polis). Beğendiğim: Bir korku piyesini insanlık sevgisinin o traji-komik bir destanı haline getirmiş olan yazarın derin inceliği ve büyük ustalığı. Leventoğlu kardeşlerin metnin ruhunu “türkçe yazılmış gibi- veren gü- zel çevirileri. Yalın Tolganın, eserin "oyun" ve "fikir" yapısını koru- yan dengeli, canlı sahne düzeni. Esin Avcının, sanat hayatında saygıy- la, takdirle anılacak nefis kompozisyonu. İhsan Sanıvarın, Nedim Gök- nilin ve Meral Özenin bu kompozisyona lâyık bir çerçeve kuran ahenk- li oyunları. Beğenemediğıim: Erkan Kırtunçun -havayı veren- dekorunda, mal- zeme olarak kullanmakta aşırılığa düştüğü eski -ve pırıl pırıl- konserve kutuları... Sonuç: Meydan Sahnesi repertuvarı için mutlu bir mim Bütün yun Ankaranın görmeğe koşacağı dörtbaşı mâmur bir o Nociye FEVZİ Küçük Meydan Sahnesinde "Herkesin Sevgilisi" İnsan sevgisinin bir destanı 7 Ocak 1967

Bu sayıdan diğer sayfalar: