15 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

15 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SOSYAL Yurtlar Güçsüzler Sitesi Gözlüklü zat, vitrindeki gösterirken, — Türkiyede 2 milyon ihtiyar, yani 65 aşmış, 500 bin sakat, in kör ve 250 bin de tüberkü- loz UCUNA sakatlanmış, kendi gücüyle hayatım kazanabilme ye- teneğinden yoksun insan var" dedi. Bir soluk durduktan sonra, şöy- le GEYADA etti: Oysa ki bugün Türkiyede, tüm i yatak sayısı 500'ü geçmeyen sadece 10 adet güçsüzler yurdu var- dır. Halen Başkentte, Opera mey- danındaki, Belediyeye ait Güçsüz- maketi HAYAT tandaşlık kaygularını olumsuz şe- kilde etkilediği gibi, insani duygu- larla bağdaşamaz da... Çocuklar herkes tarafından az-çok sevgi ve ilgi gördükleri halde, yaşlılar ve güçsüzler çoğunlukla, bunu bula- mazlar. Eğer devlet ve toplum, bu konuda gereken tedbiri almazsa, in- sanlar yaşlılıklarında tabiata ter- kedilmeye mahkümdurlar." Olay, geride bıraktığımız hafta çinde, Keçiörenin Tepebaşı ura- Kati 238 bin metrekare üzerin- de kurulmakta olan Güçsüzler Si- tesinin İdare binasında geçti. Ko- nuşan gözlüklü zat ise, Ankara Be- lediyesi Güçsüzlerevi Başhekimi ve "Kimsesizleri, Yaşlıları, Güçsüzleri Keçiören Güçsüzler Sitesi inşaatı Jhtiyarlara müjde! ler Yurdu ise ancak, 17'si kadın ve ldü erkek olmak üzere, 31 yaşlıyı barındırabilmektedir. İnsanoğlu, bir çocukluk devresinde, bir de yaşlı- lıkta "yardıma muhtaçtır. Elbette ki, bir toplumun yarını demek olan çocuklar üzerinde devletin ve mille tün titizlik göstermesi gerekir. An- cak yaşlıların, güçsüzlerin, kimse- sizlerin bakımı da bir toplumda ya- şayanlara güven hissi veren ve on- ların, kendilerini topluma verebil- melerini, toplum için çalışmalarını sağlıyan bir sosyal sigortadır. Yaş- lıların kendi hallerine ve kaderleri- ne terkedilmeleri, ileri bir toplum- da görülebilen şeylerden değildir- Zaten böyle bir tutum, hiç şüphe yok ki, gençleri ve onların iyi va- 20 Barındırma ve Dinlendirme Yurdu Yaptırma Derneği" Genel Sekreteri Dr. Refik Aybars idi: Dr. Aybars, başını, Keçiörende inşaat halindeki Güçsüzler Sitesinin maketinden kaldırdı ve kırlarla te- pelerin eteğindeki gecekondulara bakarak, yükselen büyük binayı işa- ret etti: "— Sitenin ilk üniti, öyle umude- diyoruz ki, içinde bulunduğumuz yı- lın Aralık ayında hizmete açılacak- tır. o Burası, büyük bir ihtiyarlık hastalıkları hastahanesi, 400 kişilik oditoryum, çamaşırhane ve kalori- fer dairesinden meydana gelmekte- dir. Hastalar, oditoryuma, sinema ve tiyatro seyretmeye, o tekerlekli sandalyeleriyle, kolayca gelebilecek- ler ve hasta yataklarında da müzik konserlerini izleyebileceklerdir. A- maç, ayni zamanda, ihtiyarlık hasta" lıklarının, tıpkı çocuk hastalıkları gibi, bir ihtisas haline getirmek ve üniversitede kürsüsünü açmaktır. İhtiyarlık | hastalıkları, genellikle çok uzun süre sürdüğü için, buraya yatacak hastaların bir kısmı için burası ,aynı zamanda bir güçsüzler yurdu görevi görecektir. Sitede ayrıca, 150'şer yataklı iki büyük güçsüzlerevi ve evliler için 18er daireli iki büyük apar yapılacaktır. İleride, bunların yatak sayısı 1500'e çıkarılacaktır. Silenin en ilginç tarafı, ibadet- hanesidir. İbadethane, bir cami, bir havra ve bir de kiliseyi içine alacak, her dinden insanın ihtiyacına cevap verecek şekilde yapılacaktır. Zaten Güçsüzler Sitesini temsil eden ve bir yarışma sonucunda, Güzel Sa- natlar Akademisine mensup bir öğ- rencinin hazırladığı rozet, dini, mil- liyeti, cinsi belli olmıyan insanoğ- lunu sembolize etmektedir. Güçsüz- lerevi hayat mücadelesinde yorul- muş insanların dinlenmeye çekil- dikleri bir huzur evidir." Büyük dâva Ama bu, yaşlıların, güçsüzlerin, bir odaya çekilip ölümü beklemeleri anlamına (ogelmemelidir. £ 150'şer yataklı iki binanın ve apartmanla- rın alt katları, rehabilitasyon atöl- yeleri şeklinde düşünülmüştür. Yaş- lıların ve hattâ güçsüzlerin de ya- pabilecekleri birçok iş vardır. Bütün mesele, insanları, yeni şartlara u- yabilecek şekilde eğitmek, onlara yeni birşeyler öğretmektir. Bugü- bilim ve sosyalizm yayınları: 3 PEKİN MOSKOVA ÇATIŞMASI anlaşmazlığı dünya önünde açığa vuran tarihi iki belge: iki merkezin birbirini en ağır biçimlerde suçlayan ünlü kar- şılıklı mektupları İsteme adresi: Bahçelievler, 22'nci Sokak No: I2/A — Ankara Fiyatı: 10 lira (AKİS: 267) 15 Temmuz 1967