15 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

15 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS gelliyecek her ohareket gayrıahlâ- kiydi. Lenini düşündüren başka şey ol- du: Acaba vatan hainliği damgası Rusyadaki işini güçleştirir (miydi? Güçleştirmeyeceğine çabuk kani ol- du. Rusyada büyük kütlelerin her ne pahasına olursa olsun barışa vuşmayı (o özlediklerini biliyordu. Kendilerine barışı vaad eden ada- mın peşinde koşmakta bu kütleler fazla tereddüt göstermeyeceklerdi. Bernde Leninin adamları alman elçiliğiyle temasa geçtiler. Teklif et- tikleri, resmen bir pazarlıktı: İsviç- redeki bir takım rus mültecisi al- manların izniyle memleketlerine dö- neceklerdi. Buna mukabil aynı sayı- da alman esiri Almanyaya iade edi- lecekti. Petrogradda Kerenski ve öteki sosyalistler bunu doğru bulmadık- larını bildirdiler. Geçici Hükümetin Dışişleri Bakanı Milyukof Lenine: — Londradan ve Paristen sizin geçişinize müsaade etmelerini iste- yelim" cevabını verdi. Fakat yapılan o teşebbüsler bu- nun bir oyalama olduğu kanısını ça- buk doğurdu. Lenin için gene tek yol, Almanyadan geçen tren hatay- dı. Bu müsaadenin Berlin hüküme- tinden alınmasında İsviçre sosya- list partisinin genel sekreteri Fritz Platten Leninin başlıca yardımcısı oldu. Platten alınanlardan kurşun mü- hürlü bir vagonun Lenin ile otuz kadar arkadaşının emrine tahsis e- dilmesini sağladı. Berimin şartları hafif değildi: rus muhacirlerin al- m anlarla hiç bir münasebeti olma- yacaktı; kendi yiyeceklerini kendile- ri alacaklardı; Rusyaya varır var- maz aynı sayıda alman esirinin ser- best bırakılmasının temini için ça- lışacaklardı. Tabii aslında almanlar, bu Truva Atını Rusya kendileriyle ikili bir barışa razı olsun diye gön- deriyorlardı. Platten 9 Nisan sabahı Zürih İs- tasyonunun karşısındaki Zahringer Hof'ta otuz rus muhacirini topladı- ladı. Hepsi tam birer rus gibi giyin- mişlerdi. Ellerinde çantalar, paket- ler, sepetler vardı. Vagonları 2. ve 3 mevkiydi. Tren hareket ederken hep bir ağızdan La Marseillaise'i ve başka fransız marşlarını söylediler. Yolcuların arasında Lenin ile Krups- kayadan başka Zinoviyefler, fransız Ines Armand, Radek, Abramoviç, 15 Temmuz 1967 Safarof, Olga Raviç gibi bolşevik ileri gelenleri vardı. Alman hududunda özel bir va- gon rus e kale Ak man askerleri nun etrafında tertibat almışlardı. “kapılarda n üçü kurşunla mühürlüydü. Bir, dördün- cü kapı, Platten rusları, vagonun TARİH larla sadece Platten konuşabilecek- ti. Almanlar Rusyaya gönderdikleri bu grupun tam bir veba mikrobu ol- duğunu mükemmelen biliyorlardı. Lenin son derece heyecanlıydı, fakat bunu EE hiç belli etmiyor, onların da sakin görünme- lerini istiyordu. Tren Stuttgart'tan, Lenin Petrogradda ilk, kendi bolşeviklerinin Çarın eski gözdesi Kşe- sinskayadan zorla zaptettikleri ve merkez yaptıkları eve gitmiş, orada partisinin yöneticileriyle, militanlarıyla görüşmüştür. Lenin partiyi, halk kütlelerinden daha az solda bulduğunu saklamamış ve onu tam sola götürmüştür. içine yerleştirebilsin diye açıktı. İs- ni sosyalist yolda bu kapıdan binebilecek, yiyecekleri sağla- yacaktı. Bir alman subayı vagonun ortasına tebeşirle bir hat çizdi. Hat- tın pencere tarafı Almanya, kom- partıman tarafı Rusyaydı. Alman- Franfurttan ve Berlinden geçti. Bal- tık denizine doğru çıktı. Alman top- rağı Sassnitz'de bitti. Platten'in ge- ri dönmesi lâzımdı. Yolcular sayıl- dılar. Tamam oldukları görüldüğün- de vagonun kurşun mühürleri çö- züldü. 31