15 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

15 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TARİH AKİS Lenin Nisan 1917'de Petrograd Sovyetinde ilk konuşmasını yapıyor. Bu konuşma bolşevik liderin gerçek temayülünü ve politikasını açıklayacak, Sovyette yuhalanmasına sebep olacaktır. O tarihte Petrograd Sovyeti burjuvalarla işbirliği yapılmasına, taraftardı ve bir proleter diktatoryası için zamanın henüz İhtilâlin lideri Rusyada Bir İsveç gemisi rıhtımda bekli- yordu. Gemi 13 Nisanda, Trölle- borg limanına müteveccihen demir aldı. Hava fırtınalıydı. Lenin, Zino- viyef ve Radek haris hemen herkesi lideniz tuttu. O üçü güvertede sonu gelmez tartışmalar yapıyorlardı. Konuştukları istikbaldi. Trölleborg'ta Stokholm için özel bir katar hazırlanmıştı. İsveç baş- kentinde sosyalistler, başlarında Be- lediye Başkanı Cari Lindhagens, Le- nine muazzam bir karşılama töreni tertiplemişlerdi. olşevik lider odoğruca Regina oteline'ufâl Sırtında eski püskü el- bisesi vardı. Dostları Petrograda böyle gidemiyeceğini söylediler ve onu bir dükkâna götürdüler. Lenin icradan bir çift pabuç, bir takım el- bise ve küçük bir melon şapka satın aldı. İsveç Komünist Partisinin Ge- nel Sekreteri Otto Grimlund kendi- sine, bir takım elbise daha satın al- ması için ısrar ettiğinde Lenin gü- lerek şöyle dedi; Ben Rus usyaya hazır elbise dükkânı açmak için değil, ihtilâl 32 gelmediğine kaniydi. yapmak için gidiyorum.." Lenin Petrograddaki kız kardeşi- ne, askeri sansürden de geçen bir telgrafla gelişini bildirdi: “16 Nisan Pazartesi akşamı geliyoruz. Prav- aya haber veriniz — Ulianof " Leninin bolşevik arkadaşları sü- ratle harekete geçtiler. Kızkardeşi Mariya Ulianova, Karnenef ve Alek- sandra Kolontay liderlerini karşıla- mak üzere fin hududuna hareket et- tiler. Petrograd Sovyeti üç gün ön- ce Plekhanofu karşılamak için oldu- gu kadar hevesli değildi. Lenine sa- dece bir temsilciler heyetinin karşı- layıcı gönderilmesini karar altına aldı. Ama başlarında Stalin, Molo- tof, Aliluyef bulunan ( bolşevikler istasyonda tam kadro hazırdılar ve kalabalık toplamaya (muvaffak ol- muşlardı. Yüzlerce kızıl bayrak el- lerdeydi. Bir askeri kıta ve bando getirilmişti. Zırhlı otomobiller etra- fı okuşatmışlardı. Tren istasyona girdiğinde oObüyük bir uğultu garı kapladı. mi) kolları çiçekle do- luydu. La Marseillaise'i çal- dı. Bolşevik ider şeref salonuna a- lındı. Şeref salonunda Sovyet adına Çkeidze Lenini selâmladı: — Lenin yoldaş Petrograd Sov- yeti adına, işçi ve asker milletvekil- leri adına, bütün İhtilâl adına size Rusyaya hoşgeldiniz derim. Şu an- da eminim epimizin görevi, İh- tlâlci demokrasimizin görevi bu ihtilâlimizi iç ve dıştüm düşmanla- rmıza karşı savunmaktır: Yapıla- cak iş bölmek değil, saflarımızı sı- kılaştırmaktır. Eminiz ki siz de bi- zimle ,birlikte bu yönde çalışacak- siniz.. Vladimir İliçin cevabı bambaş- ka bir tonda oldu. Onun demokrasi- yi umursadığı yoktu. Şöyle dedi: — yoldaşlar, askerler, bahriyeliler ve işçiler! Sizlerin şa- hıslarınızda muzaffer rus ihtilâlini ve dünya proleter ordusunun öncü- leri olarak bizzat sizleri selâmla- makla bahtiyarım. Emperyalizmin çıkardığı bu savaş bütün Avrupa- da sivil harbin başlangıcını teşkil etmektedir. Karl Liebknecht'in çağı- rışına uyarak Avrupa halklarının si- lâhlarını kendi kapitalist sömürü- cülerine karşı çevirecekleri gün ya- kındır. Dünya sosyalist ihülâlinin şafağı sokmuştur. Almanyada her şey kaynamaktadır. Gerçekleştirdi- giniz ihtilâl yeni bir devrin eşiğini 15 Temmuz 1967