15 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

15 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS teşkil etmiş ve onun temel taşını koymuştur. Yaşasın sosyalist dünya ihtilâli!" Dışarda halk heyecan ve coşkun» luk içindedir. Lenin kendisi için ha- zulanmış olan otomobile binmedi. Bir sıçrayışta bir zırhlı arabanın üstüne çıktı, sırtını onun kulesine, kollarım da makineli (o tüfeklerine dayadı. Plekhanoftan bambaşka bir hava içinde şehre girdi. Zırhlı ara- ba kalabalıktan metre metre ilerli- yor, her köşede duruyor, Lenin ora- da birikmiş olanlara hitap ediyor- du. Bolşeviklerin, lideri doğruca Sov- yetin bulunduğu saraya değil, parti- sinin yeni merkezine gitmeyi arzula- dı. Burası, 11. Nikolanın güzel bale- rin Kşesinskayaya hediye ettiği sa- raydı. Orada Lenin, partisinin yönetici- leriyle, iki saat süren bir toplantı yaptı ve teşhislerini koydu. Lenine göre kütleler partiden dana solda, parti ise kendi idarecilerinden daha soldaydı. Bir ayarlama yapmak, partiyi, kütlelerin temayülüne getir- mek lâzımdı. Bolşevik lider daha sonra ikiyüz kadar bolşeviğe hitaben fikirlerini tam m açıklıkla söyledi: — Emperyalist savaş ancak bir sivil | hapla sona erecektir. Sovyetin barış politikası gülünçtür. Sovyetin başında bulunan Tseterelli, Çkeidze gibi ihtilâlciler birer bozguncudur- lar. Bizim parlamenter bir cumhu- riyete veya bir burjuva demokrasi- sine ihtiyacımız yoktur. Bir azınlık olarak kalalım. Anlatalım, ışık tuta- lım, ikna edelim.." Dışarda askerler ve işçiler teza- hürat yapıyorlar, Lenini istiyorlardı. Lenin balkona çıktı. Oradan "der-, hal barış" teması üzerinde tekrar konuştu. Derhal barış yapılmalı, derhal proletaryanın diktatörlüğü kurulmalı, burjuvalarla bütün mü- nasebet derhal kesilmeliydi. Bolşe- vik İhtilâlinin lideri o balkondan E- kim İhtilâlinin parolası olacak cüm- rr sarf etti: "Bütün kudret sovyel- Lenin geceyi kızkardeşinin evin de tamamladı. Zaten gösteriler so- na erdiğinde sabah olmak üzereydi. Bolşevik liderin ertesi gün ilk işi mezarlığa gidip annesinin ve genç kızkardeşinin o mezarlarını ziyaret etmek oldu 15 Temmuz 1967 "Bütün kudret Sovyetlere!" Lenini mezarlık dönüşü Petrograd Sovyeti bekliyordu. Çetin imti- hanını orada verecekti. Sovyetin Üü- yeleri henüz, bolşevik liderin kendi partisinin idarecilerine söyledikleri- ni tam manasıyla bilmiyorlardı. Le- nine söz, bir saat için verildi ve Le- nin orada cümlelerinin üzerine ba- sa basa, "r" harflerini ağızında yu- varlayarak, ciddi bir eda içinde bombasını patlattı. Partisindeki ko- nuşmasında olduğu kadar sert de- ğildi ama konuşmasının esası ay- nıydı: Burjuvazinin tam imhası, vu Sovyetler hükümetinin bugü kümetin yerine kurulması! Leninin istediği, teşkili bu kadar zor olmuş bulunan ve Sovyetteki menşevik ve İhtilâlci' Sosyalist ço- gunluk tarafından desteklenen Ge- çici OHükümetin düşürülmesiydi. Teklif büyük ve .gürültülü protesto- larla karşılandı. Lenin tam bir avı- na gayretin içindeydi. Taraftarla- rı bile kendisini alkışlamaya cesa- ret edemediler. Gündem altüst ol- muştu. Sovyetin bütün liderleri te- Ines Armand Bolşevik İhtilâlinin renkli simalarından biridir. Ines bir Fransız kızıdır. Rusyaya tesadüfen gelmiş, orada marksist fikirlere ka- pılmış, bu fikirler uğranda Çarlık rejiminde ( savaşmış, e hapsedilmiş, sürgüne gönderilmiş, İsviçreye kaç- mış, en sonda Leninle birlikte Rus- yaya dönmüştür. 1920'de ölen Ines Kremline gömülmüştür. TARİH ker teker kürsüye geldiler ve Leni- nin aşırılığını takbih ettiler. Lenin savaş sloganım, "Bütün kudret Sov- yetlere!" sözünü sarfettiğinde her- kes "Bu adam çıldırmış! Delilik bu.." diye bağırmaya başladı. II. Nikola da, burjuvalar kendi- sinden bir anayasa istediklerinde bunun bir delilik olduğunu söyleme- miş miydi? Akşam (Vladimir İliç, yânında Zinoviyef bulunduğu halde tenhalaş- mış Sovyetin Yönetim Kuruluna geldi. Talep ettiği, kurşun mühürlü trenle gelenlerin ( sayısında alman harp esirinin serbest bırakılmasıy- 1 Yönetim Kurulu bu arzuyu red- detti. Fakat bir yandan halktaki der- hal barış arzusu, diğer taraftan Hü- kümetin hiç bir ciddi işe el atama- ması ve bir takım mânâsız teferru- atla uğraşması Leninin itibarını yükseltir, kendisine taraftarlar çe- kerken yeni rejimin de itibarını a- zaltıyordu. Leninin harp konusun- daki çıkışı Dışişleri Bakanı Milyu- kofu Müttefiklerle (o gizli pazarlığa mecbur etti. Milyukof batılı elçiler- le görüşmeler yaptı. Onlara "rus milletinin harbi zaferle bitirmek ar- zusu"'hakkında kesin talimat ver- di! Pazarlığın esası şuydu: Milyu- kof bunun karşılığında Boğazların Rusyaya verilmesini istiyordu- Müt- tefikler derhal kabul ettiler. Rusya harpten çekilmesin diye Milyukof gökteki ayı istese vaad edeceklerdi. ncak Milyukofun bu teşebbüs- leri bir Bakan arkadaşının ""kalleş- lik"ine uğradı. Gözü tam iktidarda olan Kerenski sırrı açıkladı. I Ma- yısta, Çalışma Bayramı kutlanırken çok sayıda asker ve işçi Mari Sara- yınjn önüne gitti, Hükümeti yuha- ladı, aleyhte tezahürat yaptı. Pet- rograd tekrar karıştı. O gün Plekhanof -hastahaneden yeni çıkmıştı- Kışlık Sarayın önün- de bir toplantıda konuşacaktı. Bol- şevikler kendisini konuşturmadılar. Rus marksizminin babası" ihtilâ- lin âkibeti konusunda son derece karamsardı. General Komilof hal- n bir gösteri mahiyetinde Kışlık SARAN işgal edivermesinden çekine- rek birliklerini seferber etti, vazi- yet aldı. Fakat Sovyet bu tedbirleri tasvip etmedi: Asayişten sorumlu o- lan kendisiydi. Komilofa ne oluyor- du? yn orasında burasında ateş teati e 33