15 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

15 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

TARİH AKİS Leninin bu fotoğrafı da bu heykellerin konusunu teşkil etmiştir. Rusyaya dönmesini takiben Bolşevik İh- ülâlinin lideri hep konuşmuş, hep yazmış, kütleleri kendi fikirleri yönünde geliştirmiş, bilinçlendirmiştir. Bolşevik İhtilâline "Lenin diye bir adamın şahsi eseri" Mukabil taarruz Lenin kendi militanlarını, propa- gandacılarını o kışlalara gönder- mişti bile. Bunlar askerlere harp et- memelerini, cephelerde düşman as- kerleriyle burjuvalara karşı elbirli- gi yapmalarını tavsiye ediyorlardı. Karşı ihtilâl hazırlığı (o başlamıştı. Bolşeviklere mukabil sonuna kadar harp taraflısı olan öğrenciler, harp yn da geçitler tertiplediler. Yaralıla "— Ya ralarımızın ohakkı zafere kadar harptir. Lenin tevkif edilsin.." diye bağırıyorlardı. Bunlar Sovyetin önüne geldiler. gösterilerine orada devam ettiler- içeri de girdiler. Kendilerini Sovye- tin harp taraflısı liderleri, Tseretel- li, Skobolef ve Rodzianko karşıladı- lar. Rodzianko dedi ki: "— Kesin zafer okazanılmadan savaşa son vermek için hiç bir te- şebbüs yapılmayacaktır. Nümayişçiler Sovyete, Geçici Hü- kümete güvenlerini, o bağlılıklarını belirterek dağıldılar, Fakat burjuva İktidarı anlamıştı ki Leninin kuv vetlerine karşı orejimin hayatının korunması ancak bir .müttefik bul- makla kabildir. Ortada ise bir tek müttefik vardır: Ordu. Orduyu bol- şeviklerin tesirinden mutlaka kur- tarmak ve rejimin itaatli hizmetkâ- 34 Rus İhtilâli başka şekilde gelişirdi. rı haline getirmek lâzımdır. ninin bolşeviklerine karşı Rus- yanın çeşitli "kuvvetleri bir ortak cephe teşkil ettiler. Bu cepheye çar- lık devrinin muhafazakârları ye ge- ricileri, yeni kudretin .sahibi burju- vazinin zengin temsilcileri, muhte- ris generaller, iş adamları, menşe vikler, aydınlar, demokratik sosya- listler dahildi. Kemiyet olarak, ta- bi, kuvvetli görünenler onlardı. Fakat bunlar kendi aralarında kıs kançlıklarla, (o çatışan veya çelişen menfaatlerle, dar o görüşlülüklerle, görüş ayrılıklanyla birbirlerini yer- ler ve birbirlerine karşı hiç bir gü- ven hissi duymazken Leninin bolşe- vikleri tam bir tesanüt içindeydi ler. Onlar, sanki bir tek adammış gibi davranıyorlar, birbirlerini tutu- yorlar, bir havayı hep birlikte yara- tıyorlardı. Hükümet, Sovyette gayrımem nun bırakmamayı da akıllılık saydı. Milyukofun omanevralarının , açığa çıkması Dışişleri Bakanım İstifaya mecbur etmişti. Harbiye Bakam yerini boşalttı. Bu nl br ii halif grupların temsilcilerine ve- rildi. Bunlar (o Sovyetin üyeleriydi. Tabii bolşevikler paya katılmadılar. Böylece memleketteki Ana Muhale- fet, kendiliğinden, bolşevikler olu- yordu. attâ, Dumaya karşı kurul- muş Sovyetin içinde bile. Ellerin- deki bayrak da "derhal barış" idi ve Rusyada Öteki sınıflar bunun ö- demek hiç yanıltıcı olmayacaktır. Lenin olmasaydı, nemini, kütleler üzerindeki büyüle- yici tesirini göremiyor, farkedemi- yorlardı. Bolşevik olmayan çok kimse, derhal barış istediklerinden -tabii dar bir görüşle- Leninin tara- fim tutuyorlardı. Burada Leninin aleyhtarları bir taktik hatası daha yaptılar: Bolşe- vik lidere karşı sağcı basında şahsi hücumlara geçildi. Vladimir İliçin özel hayatı mikroskop altına konul- du. Her şey bir tenkit konusuydu: Lenin, Sibiryadaki sürgününde faz- la rahat etmişti; Krupskaya ile bir kilisede evlenmişti; muhalefetini İsviçrenin göllerinin kenarından, kendisini (o tehlikeye (o sokmaksızın yapmıştı; hayat düzeni harbin baş- lamasıyla beraber iyileşmiş, refaha kavuşmuştu; düşmanın casuslarıyla Zürihte işbirliği yapmıştı; Almanya kendi hudutları içinde Leninin,se- yahatine Lenin bir alman ajanı ol- duğu için müsaade etmişti. Lenin.. Lenin.. Lenin.. Bu kampanya Lehini Rusyanın en meşhur adamı yaptı ve tabii Le- ninin temsil ettiği tehlikeyi bin mis- li arttırdı. Gelecek Yazı Açık çatışmalar başlıyor 15 Temmuz 1967